Preview Resident Evil 6
Tři kampaně, tři různé styly hraní a prezident zombík.
Seznamovat s hororovou sérií Resident Evil nováčky je záležitost na mnoho stran a vysvětlivek v závorkách. Spokojme se při představení šestého dílu s tím, že se píše rok 2013 (tomu říkáme bízká budoucnost), americká vláda právě oslavuje patnáct let od událostí v Raccoon City (prý už je na světě bezpečněji) a prezident Adam Benford (ten, co najmul Leona Kennedyho) se chystá seznámit občany s celou pravdou.
Prezident přichází na pódium, to na obrazovce ještě běží úvodní titulky hry - a pak sám prezident nečekaně zmutuje v zombíka a všechno se najednou hrozně, hrozivě špatně pokazí. Vítejte v Resident Evilu 6, a odteď už žádné vysvětlování.
Máme totiž co dělat s hrou, která slibuje tři naprosto odlišné kampaně: survivalový horor v kampani Leona Kennedyho, střílečku s velkým důrazem na krycí systém (v hlavní roli Chris Redfield) a mlátičku s důrazem na boj na blízko, jenž ovládá nová postava v sérii - tajemný žoldák.
I když se Capcom snaží držet informace pod pokličkou, kombinací papírových preview v japonštině, tlacháním autorů na Twitteru a díky insiderům, vynášejícím nejrůznější zajímavosti, lze již nyní zrekonstruovat podstatnou část příběhu. Aby ne, když jádro vývojářského týmu čítá 150 lidí, přičemž dalších 450 nechal Capcom outsourcovat do zahraničních studií. Koneckonců hra už je ve vývoji, na nějž dohlíží režisér Eiichiro Sasaki, druhým rokem, a vyjít by měla v druhé polovině listopadu 2012.
Asi není náhoda, že prezident zmutuje v zombíka, zrovna když chce informovat veřejnost o událostech v Raccoon City. Protože kromě Umbrelly by tu zaznělo i jméno společnosti Global Pharmaceutical Consortium, je dost pravděpodobné, že za mutací hlavy státu stojí právě tichle chlápci. Zatímco věrná parťačka Ingrid Hunnigan Leona informuje o tom, že v jednom městečku se objevilo 70 tisíc zombíků, Leon se ocitá prezidentovi-zombíkovi tváří v tvář - a nechtějte vědět, co udělá...
Naštěstí zatím nejde říct s jistotou, zda Leon prezidenta v úvodu hry zabije, ale po celou dobu hraní Resident Evilu 6 budou hlavního hrdinu přesto trápit výčitky svědomí. Ve své kampani nazvané Tall Oaks (fiktivní město s oněmi 70 tisíci mutanty) bude Leon soustavně čelit nařčení z toho, že prezidenta zabil, a každý mu půjde po krku. Ale stalo se to doopravdy?
Kdo si koupí fantasy Dragon's Dogma, obdrží kód pro stažení dema Resident Evil 6, které vyjde půl roku před vydáním, už v červenci.
V průběhu hraní navštíví Leon mimo jiné gotický hrad a především k ruce dostane agentku Helenu Harperovou, jíž provází pověst nejzručnější z ranku amerických tajných služeb. Harperová je z nějakého důvodu přesvědčená o tom, že za rapidní expanzi zombie viru je osobně zodpovědná, a tahle osobní motivace ji žene k neuvěřitelným střeleckým výkonům.
Novou tváří v šestce je postava žoldáka, který se s největší pravděpodobností jmenuje Hunk a operuje se svým týmem na Blízkém východě. V průběhu této kampaně, která má k Resident Evilu skrze postavu nekompromisního drsňáka přitáhnout mladší hráče, se žoldák dozví, že z jeho vlastní krve lze vyrobit sérum, co zachrání svět - akorát by ho to s největší pravděpodobností stálo život.
Žoldák má černé rukavice, ovládá ju-jitsu, vypadá trochu jako klon Alexe Weskera a myslí jenom na peníze. Ani on není sám; během kampaně jej doprovází Ashley Grahamová, jež debutovala v Resident Evilu 4 v roli dcery amerického prezidenta. Zombík se sice stal až z nástupce jejího tatínka, ale patriotce Grahamové ta proměna není o nic milejší. Zatímco Leon tedy bude řešit vlastní pověst, Grahamová se zřejmě pokusí zjistit, zda by prezidenta nešlo nějak přivést zpět k (normálnímu) životu.
A pak je tu samozřejmě náš starý známý Chris Redfield, člen organizace Bioterrorism Security Assessment Alliance dotované americkou vládou. Redfield je jako obyčejně v prvních liních, konkrétně ve fiktivním čínském městečku Lanshiang, jež autoři modelovali podle Hong Kongu a kde došlo k jednomu z nejhorších bioteroristických útoků na světě.
Chris bude v průběhu své kampaně čekat, zda dorazí jednotka speciálních sil, aby jej z pekla vytáhla - během akce skoro ztratí rozum, začne mít noční můry a vidiny, až přestane rozlišovat mezi snem a skutečností. Alespoň některými věcmi si ale jistý být může, třeba obrovským monstrem velikosti Godzilly a vzezření El Gigantea, našeho starého známého z Resident Evilu 4.
Neví se, zda půjde o tři samostatné příběhy (model Resident Evil 2), nebo zda budete mezi postavami průběžně přepínat. A měli bychom zmínit, že nová vlna bioteroristických útoků rozhodně nepřišla až poté, co prezident zmutoval v zombíka - naopak, prezidentův chystaný projev měl tuto vlnu útoků umenšit. Kamkoliv se tedy podíváte, spoušť už tu bude jaksi dlouhodobá.
Ani BSAA pořádně neví, co jsou nová monstra zač. Opět jde o zombíky, nicméně tihle nejsou infikovaní t-Virusem, jenž tak přispěl k vývoji bioorganických zbraní. Noví zombíci jsou mnohem chytřejší, organizovanější a důslednější, než jaké jste znali z předchozích dílů: používají zbraně, umí mířit a působí sofistikovaně, i když někteří méně inteligentní jedinci stále vyznávají taktiky pravěkého boje a nejraději vám skočí na hlavu jako primitivní přísavky z Half-Life.
Z nových zombíků vyčnívá hlavně monstrum J'Avo, které BSAA pojmenovala po srbském slovu pro démona. Tenhle typ monstra rozumí lidské řeči, koordinuje útoky se svými parťáky-zombíky a hlavně se umí regenerovat. Když ho například střelíte do ruky, nijak mu to neublíží, naopak se mu ruka pouze zvětší nebo zmutuje v něco ještě strašidelnějšího a chapadlovitějšího, co vás okamžitě chytne za nos.
Celkový styl hry podle Capcomu zůstaně věrný předchozím dílům: kamera umístěná za ramenem hlavního hrdiny a na každém kroku hororové prvky, především v Leonově kampani (myslí se horor ve smyslu odporných příšer, monster vyskakujících zpoza rohů a dusné atmosféry plné tíživého ticha). Tím pádem vlastně všechny odrůdy hororu...
Abyste to lépe zvládali, autoři vám dovolí držet dvě zbraně naráz, přičemž celkové ovládání postavy má mít blíž ke Gears of War: půjde se otočit o 360 stupňů kolem své osy, při míření zacílit na terč a po vzoru Resident Evil 3 se vyhýbat nepřátelským útokům.
Resident Evil 6 vyjde 20. listopadu pro 360 a PS3, verze pro PC bude následovat později.
předobjednat z Xzone
Asi nejvítanější novinkou v šestce je možnost chodit a mířit zároveň, popřípadě podnikat úkroky do stran. Z dalších pohybů jsou tu rychlé úhyby do stran, dopředu i dozadu, obrat o 180 stupňů, válení kotoulů do stran nebo jednoduché přikrčení, když zombíci spustí palbu. Větší důraz se bude klást i na boj na blízko - nejen žoldák, ale i Leon čas od času popadne sekyru a začne kosit stylem Dead Rising.
Pro multiplayer chystá Capcom něco úplně zvláštního a zatím bohužel jen tajemného: kooperativní mód pro 2-6 hráčů a online mód pro 2-8, ale víc bychom zatím mohli jen spekulovat.