Skip to main content

2. ČÁST REPORTÁŽE ze zákulisí vydání Zaklínač 3

O první recenzi, nahotě, premiéře v obchoďáku, expanzi studia i prezidentské snídani.

Nejprve čtěte první část reportáže zde.

Do oficiálního dne vydání Zaklínač 3 zbývá jen posledních pár minut. Neustále se štípu, protože toto datum (19. května 2015) vidím na plakátu - datum, které se mi kdysi zdálo tak vzdálené - je téměř tady. Jsem na cestě do obchodního domu ve Varšavě, kde bude Zaklínač 3 vypuštěn do světa.

Konrad Tomaszkiewicz vzpomíná na první recenzi a na to, jak držel palce, když se blížilo embargo čtvrté odpolední hodiny. Z marketingu přišel odkaz na recenzi na GameSpot. „Zavolal jsem na kluky: ,Je to tady! Je to tady! První recenze!' Otevřel jsem ji a tam stálo 10/10 a celé studio propuklo v jásot - skákali jsme na sebe a byl to opravdu úžasný okamžik, protože jsme věděli, že ve hře jsou chyby, ale oni v té hře viděli něco víc, ne jen hru samotnou. A to bylo pro každého, kdo v CD Projektu RED pracuje, to nejdůležitější: stvořit něco jedinečného, něco, co bude znamenat mnohem víc než jen hru."

Dav čekající na půlnoční vydání ve Varšavě.

Stížnosti na bugy a menší chyby se očekávaly, protože CD Projekt RED o nich sám ví, ale poslouchat kritiku na části herního obsahu bylo těžší - například o hlavní příběhové linii, která obsahovala alkoholismus a zneužívání látek. „Hra byla navržená lidmi, kteří měli problémy u sebe doma, měli otce alkoholiky a tak dále," říká Tomaszkiewicz, „a my jsme to udělali tak realisticky, jak jsme jen mohli. Není to jednoduché téma - naopak je velmi složité - a my jsme chtěli toto téma ukázat z této komplexnější stránky, abychom lidem ukázali, že je opravdu těžké to posoudit."

„Vždy jsme se snažili dělat to takhle. V prvním i ve druhém Zaklínači se řešil rasismus a ve třetím jsou drogy a další témata. Tyto záležitosti bývají obvykle složité a my je nemůžeme zobrazit jako jednoduché, protože v životě to takhle nefunguje. A hra je zrcadlem situací, které se stávají v reálném životě. Není to prostá zábava. Je to něco jako umělecké dílo a my chceme udělat něco ambiciózního, něco, o čem lidé budou přemýšlet."

Probírala se i nahota a sex a vyobrazení žen. Problém byl při schvalování filmového traileru A Night to Remember, „protože jsme tam měli prsa", vzpomíná Badowski, ačkoliv podle něj se jednalo o bradavky příšery, takže v tom neviděl problém. „Takové uvažování má na naši hru také vliv," pokračuje. „Ukazujeme sex, ale Yennefer je ve hře supersilná postava a s Geraltem má sex samozřejmě kvůli tomu, že se v Sapkowského knihách milují. A hra je určena pro dospělé."

„Ve filmech s tím lidé nemají problém a naše hra obsahuje příběh, který je delší než film. Ale máme tam všechny tyhle prvky; potřebujeme tyto momenty, abychom vybudovali emoce mezi postavami, abychom hráčům sdělili, že tyhle postavy mají mezi sebou „tenhle vztah". Někdy je to hrozně těžké, protože tyto emoce musíte vzbudit - ne v Geraltovi, ale v hráči, takže v jejich vztahu musíme ukázat i pár jiných okamžiků."


Najatý model, který ztvárnil docela přesvědčivého Geralta. Narazil jsem na něj v baru ve svém hotelu.

Ale recenze a předobjednávky jsou jen jedním ukazatelem: ve skutečnosti záleží na tom, jaký názor si udělá hráčská veřejnost. Co se píše na fórech a o čem se všeobecně mluví. Jinými slovy, co se bude dít od dnešní půlnoci. „Je to pro nás velký krok," říká Badowski. „Ve firmě trávím 13. rok a tohle je mé veledílo. Je to tady. Premiéra."

Nařízení obchodního domu a vzrůstající náklady CD Projektu RED neumožní uspořádat obrovskou akci, ale i tak je zde pódium. Na něm jsou polští dabéři Zaklínač 3, rozdávají ceny a odpovídají na otázky z davu. Jsou tu stovky lidí a s každou další minutou se jich ještě více hromadí u zataraseného vchodu do obchodu s elektronikou, který hru prodává.

Zcela nezávisle sem přišlo i pár zaměstnanců CD Projektu RED a následuje dojemný okamžik, kdy se přidají k najatým modelům a cosplayerům a udělají si pár fotek - dokážu si představit, že tato fotka může viset na zdi v kanceláři jako milá vzpomínka. Hodiny odbíjejí půlnoc a davy zákazníků se vlijí dovnitř. Foťáky a telefony cvakají, zatímco lidé u pultu zvedají své kopie hry jako trofeje. Je to tu. Premiéra. Zaklínač 3 je venku a lidé ho mají v ruce.

Kolem jedné hodiny v noci jsem se vrátil do velmi ztichlého CD Projektu RED, kde zůstala jen hrstka zaměstnanců. Adam Badowski je v hloučku kolem obrazovky a čeká na příchod na zpětné vazby, připraven vrhnout se do akce, kdyby se něco vynořilo. Nyní je ten klíčový čas. Zavedl mě do monitorovací oblasti GOGu, kde je občerstvení a kofeinové nápoje, ale všude je klid a já unaveně zírám na graf lidí, kteří hru právě hrají. 6000... Ptám se ho, kdy hra vyjde na Steamu, a on odpovídá, že už tam vyšla. 8000... A je to tu, uvědomuji si. Hotovo. Poblahopřeju mu a on si dovolí drobný úsměv. „Je tu moc klid," odpoví a odejde.


Zatímco dojídám to, co zbylo ze včerejšího občerstvení v opuštěné kantýně, a nahlas uvažuji o nové éře CD Projektu RED, náhle to vypukne. Možná to začalo tím kouskem studené pizzy, reaguje někdo další, čímž myslel, že tato éra už probíhá. Jak přesně bude vypadat, závisí na tom, jak dobře si Zaklínač 3 povede. „Může to být hodně dobrý, nebo k***vsky úžasný," říká Marcin Iwiński. „Pokud to bude dobré, myslím, že budeme mít dost na to, abychom udělali vše, co udělat chceme."

CD Projekt zvenku u silnice. Většina studia se ve skutečnosti nachází až za touto přední budovou, ale stejně je nemožné si jí nevšimnout.

„Kdybychom vydali hru, která by dostávala 60, pak by to naše plány asi ovlivnilo, ale od toho tu nejsme. Nechceme vydávat hry, které stojí za prd." [Hry se prodaly 4 miliony jen během prvních dvou týdnů, což nejspíš spadá do kategorie „k***vsky úžasný". Zástupce PR z CDPR mi říká, že prvních dvou her so po celém světě dohromady prodalo přes 10 milionů kopií.]

Tyto plány očividně zahrnují Cyberpunk 2077, další hru od CD Projektu RED, která byla oznámena v květnu 2012. Když jsem tu byl v roce 2013, podíval jsem se o patro výš, kde sedí vývojářský tým Cyberpunku, ale tentokrát mě tam nepustí. Tehdy v tom týmu bylo kolem 50 lidí, takže jsem si představoval, že mají hotovou preprodukci a plánování, ale dál netuším. Veškerá práce odvedená na RedEngine pro Zaklínače bude vzájemně prospěšná a pro zkušenosti, které studio získá, to platí rovněž.

„O tom bychom teď neměli mluvit," říká Iwiński. „Dostáváme spoustu dotazů, ale právě teď jsme v režimu Zaklínač 3, což je tady všude asi vidět. Bude to náš další velký titul a my o něm začneme mluvit, až budeme připraveni. Můžu říct jen to, že letošní rok se bude rozhodně točit kolem Zaklínače. Ve vší upřímnosti jsme Cyberpunk oznámili, ukázali jsme trailer a CGI. Mluvili jsme o zasazení a o hlavních vlastnostech hry. A právě teď, když o tom mluvíme, musíme mít něco, o čem mluvit můžeme - a něco opravdu významného, co bychom mohli ukázat. Nechci lidem říkat ,hele, další CGI!' Podstatná část studia se přesune na Cyberpunk a pak možná budeme dělat i něco dalšího," kření se, „o čemž nemůžu mluvit."

Co se týče licence na Zaklínače, chystají se dva datadisky pro Zaklínač 3 a kromě toho? Badowski neví. „Potřebujeme trochu času," říká. „Musíme si od značky Zaklínač dát pauzu. Máme pár nápadů, ale počkáme."

„Abych to ale objasnil," přidává se Iwiński, „pro Zaklínač 3 plánujeme docela dlouhou podporu, takže lidi neopustíme. Jak Zaklínač 1, tak Zaklínač 2 jsme podporovali asi dva roky a to samé bude platit i tady. Když lidé vypláznou padesát babek za Zaklínač 3, dlužíme jim hodně a chceme jim tu podporu poskytnout. Samozřejmě na tom nebude pracovat celý tým: v určitém okamžiku bude mnohem menší."

Mají zde i kancelářskou kočku.

Existují plány na novou kancelář, a to už pár let, říká mi Iwiński. Něco jako areál s větším venkovním prostranstvím a možná i tělocvičnou a mateřskou školkou, říká. „Díky tomu by se tady lidé, včetně mě, cítili víc jako doma."

„Jednou jsem byl na návštěvě v Blizzardu v Irvine a opravdu se mi líbilo, co tam mají..." dodává. „Samozřejmě to bude v našem stylu, ale bude to místo, kde lidé mohou bydlet a pracovat."

Se zmínkou Blizzardu přichází strach z velkých rozměrů - z toho, že se z CD Projektu RED stane korporace a že už nebude patřit mezi ty hodné - tím nechci říct, že by mezi ně Blizzard nepatřil. Podívejte se, co se stalo s image BioWare pod EA. Když jste na vrcholu, můžete jít jen jediným směrem - dolů.

„Naše studio má takový slogan, který zní ,Jsme rebelové'," říká Iwiński. „Rebelové, černí Petři - myslím, že je to stav mysli. V okamžiku, kdy se staneme konzervativními a přestaneme tvůrčím a obchodním způsobem riskovat a přestaneme být věrní tomu, co děláme - pak bychom si měli dělat starosti. A já si starosti nedělám. Naše hodnoty a náš přístup k práci a - doufám, že s tím hráči budou souhlasit - naše péče o hráče je právě tím, co naši společnost žene kupředu. Ať už jsme velcí, nebo malí, vydáváme multiplatformní hru s otevřeným světem, nebo jen na PC, důležitá je naše hra a naše činy - a ne to, jestli nás někdo vnímá jako velkou firmu."

„Osobně se obávám z toho, že se staneme beztvářným velikánem herního vývoje či vydavatelství," dodává. „Dokud tady budu já, budu bojovat proti tomu."


Jako by předsedkyně vlády nestačila, druhý den začal prezidentskou snídaní, na které se vedení CD Projektu RED sešlo s Bronislawem Komorowským - což je obdivuhodné, protože nevěřím tomu, že Adam Badowski šel vůbec spát. Ten si odskočí na šlofíka v přízemí až tehdy, když se procesí modelů a cosplayerů ze včerejších oslav prodírá kanceláří za doprovodu bubnů a každému rozdává pozvánku na oslavu příští týden. Nějakých 250 lidí plus jejich partneři se sejdou a oslaví svůj kolektivní úspěch. „To bude okamžik vhodný pro emoce," říká Iwiński.

V průběhu týdne se CD Projekt RED opět uklidní a lidé dohánějí spánek. Na certifikaci byl odeslán velký patch a práce na datadiscích je v plném proudu. Iwiński a jeho kolega z vedení firmy Michal Nowakowski se se mnou vydávají 200 kilometrů na jih do Krakova na konferenci Digital Dragons.

Mluví v panelové diskusi o tom, proč polský herní vývoj momentálně vzkvétá (The Vanishing of Ethan Carter, This War of Mine, Dying Light, Lords of the Fallen a samozřejmě Zaklínač 3) a pak mě přivítají na živý segment otázek a odpovědí o chybách, kterých se v oboru dopustili, a o zkušenostech, které se naučili. A samozřejmě, jakmile dáme prostor dotazům, někdo nás okamžitě vrátí na zem otázkou o downgradu grafiky. Nikde nejsou kritici přísnější než na domácí půdě, jak vidím. Iwiński odpovídá od srdce (a pak mě žertem osočuje z toho, že jsem si tu otázku zaplatil), ale já sám vidím, jak ho tento dotaz trápí. Je to jen člověk.

Už předtím jsem zmínil, že Iwińského vnímám jako ztělesnění studia, ale tím myslím, že toto studio ztělesňuje lidskost. CD Projekt RED není jedna osoba, ale vícero a každá z nich do této hry vložila své srdce. Když se vracím domů a rozehrávám Zaklínač 3, uvědomuji si, že je vidím, tady v těch uměleckých úhlech kamery, které mě překvapují v drobných cutscénách, jinde v nečekaných vtipech obyčejných lidí, které ve hře míjím. Právě to jsou ty náhodné detaily, díky kterým je tato hra něčím hlubším a díky kterým je tolik zapamatovatelná.


Nevím, jestli ještě někdy uvidím vydání hry zevnitř. Nevím, jestli ještě někdy uvidím předsedkyni vlády, která oslavuje vydání hry. Bylo to setkání mocné značky a prosperujícího průmyslu a pro studio CD Projekt to bylo vyvrcholení všeho, na čem pracovalo. V mnoha ohledech mluví CD Projekt jiným jazykem, ale i když občas neřekne něco správně, vždycky řekne něco jedinečného a odlišného. A podle mého názoru naslouchat odlišnému vždy stojí za to.

Příště: tématické ohlédnutí za vyškrtnutými vlastnostmi Zaklínače 3 a jak hekticky probíhalo dokončování hry během posledních měsíců před vydáním. Reportáž (1. část zde) byla napsána na základě cesty Eurogameru do studia CD Projekt RED, které hradilo ubytování a letenky.

Read this next