Reportáž o úspěchu World of Tanks
Na cigaretě s šéfem Free-2-Play tanků z Wargaming.net.
Už do souhrnného článku hodnotícího E3 jsem napsal, že nejlepší stánek na výstavě měl Wargaming.net. Jedním dechem musím dodat, že to, co předvedli na uzavřené předváděčce jeho tři zaměstnanci, jsem za léta, co objíždím výstavy, nezažil. V dobrém smyslu slova. Na následujících řádcích se budu snažit popsat, jak má hodinka s tvůrci populárního Free-2-Play masivně multiplayerového tankového simulátoru World of Tanks, probíhala.
Po příchodu k recepci mi byl přidělen ředitel německé pobočky Tom Putzki. Protože měl poslední den E3 očividně napilno, poprosil mě, abych s ním zašel na cigaretu. Nekouřím a proto jsem z něj už venku tahal informace. Nejdříve se pochlubil, že každý měsíc do World of Tanks přibývá dva a půl milionu hráčů. V době konání E3 měli lehce přes třicet miliónů aktivních účtů a do Gamescomu jich prý bude čtyřicet. Stejně impozantní je, že nedávno v jednu chvíli na ruských serverech hrálo 452 000 lidí - prý Guinessův rekord. Porovnám-li to se statistikami Steamu, do něj bylo o uplynulém víkendu přihlášeno přibližně desetkrát větší množství lidí. Nicméně jen někteří hráli a rozhodně neměli spuštěnou všichni stejnou hru. Nejúspěšnější Counter-Strike byl přibližně na 10% zmíněného rekordu.
Palba čísel
Tom se nechtěl srovnávat s konkurencí a sebevědomě střílel s kadencí samopalu vzor 24 další čísla: při minulé E3 měl Wargaming.net celosvětově přibližně 200 zaměstnanců, tenhle rok už jich je 900. World of Tanks se hraje ve 200 zemích, přitom Spojené národy jich evidují 192. Takže se na servery připojují asi i mimozemšťané. Lokalizovány jsou tanky do 22 jazyků a oficiálně je podporováno 12. Nakonec jsem se zeptal na počet platících za prémiový účet. Za standard jsou považována u Free-2-Play her dvě procenta utrácejících zákazníků. Tom mi nechtěl říci jejich přesné číslo a odpověděl šalamounsky: "To číslo je dvojciferné a nezačíná jedničkou". Měsíční zisk si spočítejte sami za domácí úkol. Moje další otázka: "Kdy koupíte Microsoft?"
Lidé z Wargaming.net jsou řádně sebevědomí a nelze se jim divit. Úsměvná je i odlišná kultura vedení. Na předváděčkách západních vydavatelů většinou panuje uvolněná atmosféra a skoro nevíte, kdo je vedoucí pracovník. Wargaming.net jakoby fungoval po vzoru armádního velení a dva níže postavení, producent a mladší PR manager, byli Tomem nekompromisně úkolováni. Jen pověstné "Ano, pane" chybělo.
Wargaming.net má zastoupení v sedmi městech rozložených po celém světě a obsahuje tři vývojářské týmy. V Minsku je centrála World of Tanks, Kyjev má na starosti World of Warplanes a World of Battleships se rodí v Petrohradě. Že se měsíčně odehraje sto miliónů bitev, v nichž je vystřeleno 14 miliard projektilů a zničeno 1,3 miliardy tanků, byla jen statistická zajímavost na konec prezentace.
Nový update 7.4
Možná jste si všimli, že tento týden do hry díky updatu 7.4 přibyly dva herní módy. V Assault musí jeden tým ubránit základnu proti útoku druhého. Vítězství dosáhne, když zabere bázi nebo zničí všechny tanky protivníka. Encounter battle obsahuje na mapě jedinou základnu a úkolem je ji obsadit.
Módů je jinak v přípravě celá řada, některé jsou spíše experimentální, jiné se do World of Tanks určitě dostanou, ale později. K těm prvním patří možnost obřích bitev o celkovém počtu šedesáti tanků, k druhým se počítají třeba rekonstrukce skutečných historických událostí. V blízké budoucnosti bychom se měli dočkat i zakomponování reálné fyziky a nové strany konfliktů - Britů.
Propojení s ostatními chystanými hrami
S tanky ale tvůrci rozhodně své působení na herním poli nekončí. Chystají ještě další dvě hry World of Battleships a World of Warplanes (o nich podrobně v příštím článku), které budou s World of Tanks integrovány. Zaprvé je možné sdílet zkušenosti a peníze mezi hrami. Na otázku, zda budou přenositelné i výhody z prémiových účtů, mi nikdo (záměrně?) neodpověděl. Každopádně všechny tři tituly se budou vzájemně ovlivňovat díky nadstavbě jménem Clan Wars.
Klany už v rámci World of Tanks (postupně se přidají i letadla a lodě) bojují o části mapy. Abyste měli přehled o jejich velikosti, například Česká republika je rozdělena na Čechy a Moravu, stejně tak je na mapě třeba Bavorsko. Aby klan získal nadvládu nad územím, bude ho nejdříve muset dobýt ve vzduchu, pak bude-li to možné po moři a nakonec s tanky. Zajímavé je, že pokud klan už kraluje nebi, budou moci členové daného klanu v tankových bitvách přivolat letecký nálet. Tenhle příklad byl ovšem spíše nástin, jak by Clan Wars nakonec mohlo vypadat. Jisté je, že za ovládnutí celého území se členům klanu zvyšují příjmy zkušeností i peněz.
Wargaming.net na mě udělal obrovský dojem. Přestože tankům už asi šanci nedám, na rozdíl od desítek mých "normálními" hrami nepolíbených přátel, World of Warplanes rozhodně vyzkouším. Od svých hostitelů jsem dostal pár dárků, jen mě mrzí, že mezi nimi chyběl kód do uzavřené bety, která právě probíhá.