REPORTÁŽ Martina Zavřela přímo z dějiště konferencí Microsoftu a Sony + fotky
Zážitky z atmosféry, show, her... Bitva se už rozhodla?
Na den velkých konferenci jsem se tak těšil, že jsem nemohl dospat. Pozoroval jsem tedy skrz prosklenou stěnu apartmánu svítání nad mrakdrapy Los Angeles a přemýšlel, kde se vzaly ty bouřkové mraky... které ale byly pro hlavní rozstřel Sony a Microsoftu docela příznačné. Bylo jasné, že významná část konzolové války se odehraje právě tento den.
Atmosféra na místě
Odvážnou roli vykopávajícího hráče na sebe vzal Microsoft. Díky praktické poloze našeho apartmánu vedke výstaviště mi pro cestu ke Galen Center stačily jen tři zastávky metrem. Už samotné metro bylo plně nadšeně diskutujících novinářů a atmosféra očekávání příjemné houstla. Při příchodu k budově Galen Center mě zaujal červený koberec a armáda hostesek. Připadlo mi to na uvítání novinářů trochu přehnané. Po pokusu tudy projít dovnitř jsem se dozvěděl, že jsem na špatně straně budovy, tohle byl vchod pro VIP - obchodní partnery, vývojáře apod.
Obešel jsem tedy budovu a na její druhé straně už to dávalo větší smysl: zástupy novinářů se čítaly ve stovkách, později i tisících. Byla to ale překvapivě příjemná fronta, všichni nadšeně diskutovali o svých očekáváních a bavil jsem se snad ještě víc, než někde s přáteli na pivě. Takové čekání ve frontě bych si dál líbit častěji! Když se přiblížil čas, uváděči u hlavních vchodů nám oznámili, že je otevřou pouze tehdy, pokud budeme dostatečně hlasitě skandovat jméno nové konzole. Nemuseli nás moc přesvědčovat, někteří mohutnější Američané dali do toho křiku všechno a snadno strhli ostatní. Za téhle skvěle atmosféry se tedy brány otevřely a my se nahrnuli dovnitř. Během čekání ve frontě nám všem rozdali individuální vstupenky s čísly řad, takže jsme se uvnitř snadno rozdělili a bez nějakých tlačenic našli svoje místa. Skvělá organizace.
Metal Gear Solid 5 a Dark Souls 2 na úvod
Z hlediska obsahu nemohla konference začít lépe: bez jakéhokoli úvodu a zdržování se rozjelo demo Metal Gear Solid, které nejen mě snadno sebralo dech. Fakt, že jde o skutečný otevřený svět (Kojima o tom snil a mluvil již od MGS3) znamená hodně, stejně jako zasazení do klíčového momentu kánonu série nebo přítomnost mnoha inovativních prvků, od vozidel po "jiné druhy schovávání" (jak bylo názorně ukázáno během jízdy na koní). Bylo také skvělé, že ukázka místo tradičních střihů obsahovala zrychlený čas pro "přetočení" delších pasáží z otevřeného světa. Kojima prostě umí. Celkovému dojmu pomohla i skvělá ústřední píseň a fakt, že ozvučení na místě dunělo víc než v kině IMAX, což náležitě přidá na zážitku.
Mnohem více názorů na všechny E3 2013 konference, na předvedené hry a na nextgen souboj PS4 a Xbox One si poslechněte v prvním E3 podcastu.
Zbytek konference bohužel již tak velkolepý nebyl. Příjemná byla část o neutuchající podpoře Xbox 360 (včetně oznámení nově redesignovaného modelu). Náležitou extázi jsem si prožil u ukázky Dark Souls 2, i když trailer nebyl moc dlouhý a mám čím dál větší strach, že hra ztratí hodně že své fantaskností ve prospěch realističtějšího výtvarného stylu. Docela mě zaujala pasáž o Quantum Break, nejen kvůli zajímavé situaci v prezentovaném dému, ale také díky zmínce o "ovlivňování vlastní TV show". Bude snad ten hraný seriál ke hře umístěn přímo na disku s ní (nebo v cloudu?) a jeho různé části či varianty se budou přehrávat a měnit podle toho, co hráč ve hře udělá? Blíže to bohužel nebylo vysvětleno.
Halo, Titanfall a organizační selhání
Pozitivní bylo samozřejmě odhalení nového Halo, byť video bylo jen krátký render a prakticky nic o hře nenapovědělo. Nechápu, proč nemá číslovku 5, když Halo 4 skončilo tak otevřeně. Každopádně autoři ve čtverce prokázali talent, tak doufám že se na nové platformě náležitě urvou že řetězu a vlijí téhle kvalitní sérii čerstvou krev do žil. Inovaci rozhodně nelze upřít závěrečné trumfové kartě, kterou Microsoft na konferenci vytasil. Kompetetivní střílečka s lidmi a mechy Titanfall od Respawn (původní tvůrci Call of Dutý, co utekli z Infinity Ward) vypadala velice dobře, chytlavě, fyzicky a originálně. Nepochybně půjde o významného konkurenta na poli konzolových kompetetivních FPS her. Oznámení brzkého termínu konzole na tolika trzích potěšilo, cena už tolik ne.
Závěr akce bohužel poznamenalo menší organizační selhání. Z budovy bylo možné vyjít jen na poměrně úzkou ulici, která se po vyrojení 4.000 lidí (tuhle cifru uvedl Petr Moore během EA konference) okamžitě zcela ucpala, především proto, že dva přechody na koncích ulice nestíhaly pohltit takový nával, navíc chyběly cedule kudy k autobusům a kudy na místo další konference, takže dav opakovaně zmateně měnil směr na jednu a druhou stranu. Nakonec ale dorazila policie, pomoha přechody zablokovat a všichni se úspěšně dostali, kam potřebovali.
Prostředí nabudilo na konferenci Sony
O pár hodin později, v pondělí 10. června večer místního času, jsem již pochodoval (všechny konference byly v působivých budovách rozmístěných šikovně v dosahu pár minut chůze od sebe) k Memoriál Sports Arena, kde rozprostřela vlajky Sony, uzavírající svou konferencí nabušený den. Hned od začátku potěšilo skvělé prostředí a pohoštění, daleko přesahující konkurenci: stolků a židlí bylo pod slunečníky dostatek, nápoje včetně alkoholických vychlazené a zadarmo, přičemž nad tím vším se vinula moc příjemná mixtape usměvavého DJ, sedícího na vyvýšeném pódiu nad improvizovaným barem. Prostě Sony od začátku vyhrála body za komfort i stylovost.
Zajímavý byl i lidský aspekt téhle konference. Jednak před její lokací byla poměrně dlouhá fronta fanoušků, z nichž ti první tam údajně čekali už od pátečního večera (tedy tři dny a dvě noci), zda se nad nimi Sony neslituje a nevpustí je dovnitř, přestože nejsou novináři. Sony opravdu nakonec několik z nich takto odměnila a ještě je zmínila s poděkováním za zájem a věrnost Playstationu během konference. I já jsem se dočkal příjemného překvapení, když mě během čekání na zahájení akce oslovovali různí lidé s vřelým zájmem o Česko a Eurogamer. Kromě takto příjemně zvídavých kolegů novinářů z Hong Kongu mi velkou radost udělal i kolega z Argentiny, který choval mimořádný respekt k českému hernímu průmyslu obecně.
Burácející hala jako při hromobití
Pozitivní dojmy nepřestávaly ani po usednutí na místo. Hála působila větším dojmem než všechny předchozí, včetně plátna. Zvuk opět burácel jako hromobití a v doprovodu světelných efektů u stropu prostě vznikala naprosto strhující audiovziuální hostina. Ještě než začal samotný program konference, na pódiu již stálo osm hráčů a s pomocí velkých obrazovek za nimi hráli hry pro PS3, PSV i PS4. Tomu říkám předehra! Vybrána osmička byla Killzone SF, Beyond, Knack, Tearaway, Killzone Víta, Infamous: Second Soň, Last of us a Driveclub.
Než jsem ale stihl pořádně nastudovat jednotlivá dema (obzvláště mě zarazila přítomnost vojenské tématiky v duchařině Beyond?!?), sál potemněl a slovo dostalo tradičně úžasné hudební video na začátek. Pokud jste tahle intra z konferencí Sony viděli na internetu, vězte že burácejíce na místě v doprovodu světelné show mají desetinásobný dopad.
Uspávající pasáže a nová hra od autorů God of War
Bohužel ne celá konference byla tak dynamická a poutavá: místy bylo snad až příliš mluvení dokola o tom samém, což obzvlášt v kombinaci se špatnou anglickou výslovností japonského mluvčího působilo hodně uspávacím dojmem. Všichni jsme se ale samozřejmě rychle probudili při odhalení vzhledu Playstation 4 konzole. Čekal jsem něco oblejšího, ale monolity prostě jedou (Sony tak designuje také svoje televize).
Velkou radost mi udělalo, že talentovaný tým že Sony Santa Monica konečně přestane dělat dokola tu samou hru (God of War) a podílí se na nové IP. I když tedy renderované video že hry Order mě zatím příliš nepřesvědčilo: přišlo mi jako výtvarně slabší odvar Dishonored, nebo možná ještě hůře. Hellgate: London. Oko jsem si ovšem spravil u působivé ukázky Destiny, která bude podle všeho takovou seriózní odpovědí na Borderlands. Tradičně nádherná byla také ukázka z Finál Fantasy XV. Ukázky jen občas rušilo zasekávání hry, vždy na několik vteřin. Zajímalo by mne, zda to mělo něco společného se samotnou konzolí (pokud ano, asi se to ukáže následující dny na showflooru). Svým způsobem mi tohle zasekávání také připomnělo strasti always online.
Na závěr nejdelší potlesk, co jsem zažil
Sony ovšem na závěr své konference a vlastně i na závěr celého dne připravila tu největší bombu že všech: potvrzení, že PS4 nebude nijak omezovat použité hry a že také bude možné hrát hry pro jednoho zcela offline. Následval ten nejbouřlivější a nejdelší potlesk, jaký jsem kdy na herní konferenci zažil. Když pak Sony ještě přihodila informací o ceně citelně nižší než u konkurence, přišlo mi, že konzolová válka pro následující roky je u konce a vítěz je zřejmý. I když svou roli by ještě mohlo sehrát datum vydání, jelikož nebylo upřesněno a vyznělo neurčitě jako "vánoční sezóna".
Připravujeme: Reportáž Pavla Oreškiho z EA/UbiSoft konferenci, doporučujeme i E3 podcast #1. Tento článek vyšel v rámci vlastního zpravodajství Eurogameru přímo z místa konání veletrhu E3 2013 v Los Angeles - více o jeho pokrytí.