Skip to main content

Reportáž z návštěvy Warsaw Games Week 2015

Byli jsme tam a tohle jsme tam zažili.

Minulý týden od 23. 10. do 25. 10. 2015 proběhla na Varšavském výstavišti Expo XXI herní výstava Warsaw Games Week. Název je trochu rozmáchnutý na to, že jde jen o tři dny. Na druhou stranu přezdívka východoevropská E3 je poměrně trefné označení. Sám bych jej spíše označil za polský GamesCon, ale oboje ukazuje na ambice, které pořadatelé mají.

Já jsem dorazil v pátek, kdy probíhal tak zvaný VIP den, což znamená přívětivější prostředí pro novináře a vyšší cena vstupenky pro běžné návštěvníky. Důležité je, že na rozdíl od E3, která je prý „industry only" akcí, bylo první den na výstavišti poloprázdno. A díky tomu jsem se dostal ke všem hrám bez jakéhokoliv čekání. Jedinou výjimkou bylo PlaystationVR, na které se čekala fronta i na pořadník k vyzkoušení horké novinky.

Vedle Sony byla na Warsaw Games Week skoro každá větší společnost - Xbox, Nintendo, UbiSoft a vše zastřešovala Cenega, která distribuuje spoustu dalších vydavatelů. A na dalších stáncích, zejména Sony a Xboxu byly přítomny hry i ostatních velkých hráčů - například EA. Rozlohou se výstaviště řadilo k těm větším, na své starší bratříčky GamesCon a E3 sice nemělo, ale bylo rozhodně větší než české For Games.

První den byl, co do programu trochu jednodušší, šlo zejména o to si v klidu vyzkoušet spoustu podzimních novinek - ať už těch vydaných, tak teprve vycházejících. Osobně jsem nejvíce času věnoval stánku Cenegy, jak můžete poznat i z článků o hrách jako Just Cause 3, Battleborn, Street Fighter 5, Total War: Warhammer nebo Lego Marvel's Avengers.

I u ostatních bylo co hrát - na Xboxu jste si mohli vyzkoušet novou Laru nebo Mirrors Edge, Nintendo ukazovalo Wii U exkluzivitu Xenoblade Chronicles X a Ubi nabídlo pohled na Division a Rainbow Six. Sony mělo na stánku třeba CoD: Black Ops III nebo demoverzi Battlefrontu, kterou jste ovládali z repliky kokpitu Xwingu, přitom vás snímala kamera a jako dárek jste si mohli stáhnout výsledné video. Další dny následovaly debaty s vývojáři, novináři a další doprovodný program. Nechyběly soutěže, mohli jste si vyzkoušet deskové hry a tak dále.

Velmi mě zaujaly pásky, které označovaly věk návštěvníků. U nás se stále debatuje, zda uzákonit prodej her dle věkového omezení, v zahraničí už si děti hry pro starší obecenstvo nezahrají ani na výstavě. Ačkoliv už mi táhne na čtyřicet, když jsem přišel na stánek s Just Cause, byl jsem s úsměvem odpálkován a poslán pro červený náramek (na jedné z fotografií). Osobně tento přístup vítám. Neříkám, že bych jako rodič nemohl rozhodnout o tom, co může a nemůže hrát můj potomek, ale právě proto chci, aby si nemohl zahrát nic, s čím nesouhlasím.

Myslím, že pro návštěvníky byla WGW velmi příjemnou akcí. Pro novináře měla smysl spíše v případě, že se nedostali na E3 nebo GamesCon. Většina demoverzí byla připravena právě na tyto dvě výstavy a na vyloženě originální předváděčky jsem nenarazil. Na druhou stranu nebylo první den složité se probojovat k žádné z uvedených her a vyzkoušet si je v podstatě tak dlouho, jak jste chtěli.

Trochu úsměvně působily neinteraktivní předváděčky. Byl jsem na té o Xcom 2 a Mafia 3. Očekával jsem podobný průběh, jako na větších akcích, ale to jsem se spletl. Místo živého komentáře mě čekalo pouze namluvené video, napůl prostříhané s dávno vydanými trailery. Pokud obě hry sledujete na internetu, neukázaly vám tyto předváděčky vůbec nic nového. Působilo to na mě trochu úsměvně. Možná na jiných stáncích probíhaly předváděčky jinak, ale na další už jsem neměl odvahu jít.

Warsaw Games Week si svou přezdívku E3 východní Evropy zaslouží. Nedosahuje zatím velikosti, zájmu a významu svých západních kolegů, ale to se může do pár let změnit. I zmíněné výstaviště nabízí prostor pro růst. Kdo ví, třeba místo do Kolína budeme za pár let jezdit do Varšavy.

Read this next