Skip to main content

REPORTÁŽ z domácí akce k vydání Gran Turismo Sport

Rychlíci v Bělé pod Bezdězem.

Vydání Gran Turismo Sport (Alza.cz) bere česká pobočka Sony velmi vážně, však exkluzivní titul pro PlayStation 4 si po čtyřletém čekání od předchozí šestky pozornost bezesporu zaslouží. I proto ještě před příchodem na trh v těchto dnech uspořádala česká pobočka Sony pro novináře, partnery a obchodní zástupce speciální akci na polygonu Motorland Bělá pod Bezdězem

Tam jsme se mohli s GT Sport podrobně seznámit a zúčastnit se bohatého programu. Drtivá většina z nás samozřejmě hrála dřívější betu, nicméně na akci bylo připraveno několik nových herních kiosků s konzolemi PlayStation 4 ve spojení se špičkovými volanty Thrustmaster T-300 a T-GT, včetně propojení s brýlemi PlayStation VR.

Každý si tak mohl podrobně vyzkoušet ovládání hry na volantu a jízdu ve virtuální realitě. Co je ovšem pro vás podstatné, tak přesně ty samé kiosky Sony ukáže na různých akcích po celé republice, takže si budete moci vyzkoušet hru na špičkovém hardware i vy, a to např. již na veletrhu ForGames 2017 tento víkend v Pražském veletržním areálu PVA v Letňanech. My jsme si samozřejmě vše pořádně vyzkoušeli, názory si ale necháme do připravované recenze, která vyjde do pár dnů, až pečlivě otestujeme všechny funkce hry, protože doposud zejména online část prozatím moc spolehlivě neběžela.

Sony si v působivém prostředí přímo pod majestátním hradem Bezděz připravila praktickou prezentaci nejen o Gran Turismo Sport, ale také o celé veleúspěšné závodní sérii, která do dneška znamená 15 titulů a celkovou prodejnost skoro osmdesát milionů kusů. Celý den měl na starosti zkušený tým kolem bývalého rallye jezdce Martina Semeráda, jenž s herními distributory již dlouho spolupracuje (pamatujeme kupř. jeho angažování v marketingu série Need for Speed: Shift). Martin s kolegy provozuje závodní školu Driving Academy, z níž čerpal i bohatý program celé akce.

Známý český jezdec Josef Semerád (tatínek Martina) naprosto neúnavně vozil účastníky brutálně ostrou jízdou ve svém soutěžním Mitsubishi Lancer Evo IX tak vehementně, že vozu po dopoledních jízdách odešel přední diferenciál (kromě prodřených pneumatik), a tak si jezdec i „navigátoři" na živo vyzkoušeli, jaký je rozdíl mezi pohonem všech čtyř kol a pouze přední nápravy. Bylo vidět, že Josef je stále ve vynikající kondici, protože prakticky nonstop vozit skoro padesátku spolujezdců zvládl naprosto bravurně! A nebyla to vskutku žádná pohodová projížďka, protože na úzkém asfaltovém okruhu s mnohými zatáčkami a stromy kolem vodil svůj Lancer běžně přes 140 km/h! Holt se pozná machr!

Největším adrenalinem se kupodivu ukázal šílený nápad Martinova týmu, kterak na úplně obyčejný Seat Ibiza na zadní kola přimontovat rámy s kolečky od nákupních vozíků, čímž se simulovalo zvládnutí přetáčivého smyku. Jezdit bez hodin po úzké osmičce se ukázalo opravdu silným zážitkem, kdy několik účastníků předvedlo takové natahování ručiček, jaké běžně nedáváte ani při střídání letního a zimního času.

Nemohla samozřejmě chybět ani soutěž v časovce přímo ve hře Gran Turismo Sport, ale největší obliby se dočkaly opravdové ostré časovky po okolním vyznačeném okruhu se staršími závodními fiestami, které dříve jezdily český pohár Ford Fiesta Cup. Malá a zcela vybrakovaná autíčka s výkonem kolem sta koní sice neoslnila silou, ale svojí hbitostí již ano, kdy jasně ukázala, že mezi závodními hrami a reálným zážitkem ze sportovní jízdy je stále obrovský rozdíl. Ještě teď se divím a kvituji, že nikdo žádné auto nerozbil, byť u Ibizy ta zadní vozíková kolečka večer již mlela z posledního (asi někdo moc nakupoval) a pár jezdců prolétlo s fiestami po trávovém skokánku tak vehementně, že si chvilinku i zalétali. Viď Tukane?

Benzínu bylo dost a tak se s fiestami závodilo prakticky celý den a kdo měl chuť a výdrž, mohl si dát ostrých kol, kolik chtěl. Přitom se opět opravdu ostře jezdilo po dosti úzké asfaltce s napadaným listím, kde to občas solidně klouzalo, však se s agilními fordíky daly kroužit opravdu parádní řízené smyky. Nicméně hlavní účel dne, tedy aby si účastníci pořádně vyzkoušeli hru s volanty a VR brýlemi ještě před vydáním, byl splněn na jedničku a tak i aktéři, kteří doma volant a PlayStation VR sadu nemají, z toho mohou čerpat do svých recenzí a materiálů.

Launch Day Gran Turismo Sport se tak velice povedl a těch skoro deset hodin za skutečnými i virtuálními volanty uteklo jako nic. Přitom bylo skvělé, že mnoho účastníků si mohlo vůbec poprvé vyzkoušet řízení závodního vozu a okamžitě ho porovnat s virtuální jízdou, což jsou zkušenosti k nezaplacení. Jak jsme předeslali, ke Gran Turismu Sport se ještě vrátíme textovou recenzí.

Read this next