Rekapitulace herního trhu v ČR v roce 2012
Jak se Martin Schovanec trefil ve věštbě před 12 měsíci?
Začátkem ledna 2012 si Martin Schovanec (majitel obchodu Xzone a provozovatel českého Eurogameru) dovolil zavěštit, jak se bude vyvíjet rok 2012 na českém herním trhu. A jelikož se nám tento rok chýlí ke konci, rozhodl se zrekapitulovat a zhodnotit, jak hodně se (ne)trefil.
PlayStation VITA
TIP: I když v zahraničí neprovází start nové konzole PS Vita nijak velké prodejní šílenství, v ČR se jí zadaří velmi dobře a do konce roku bude v ČR výrazně úspěšnější než její o rok starší konkurent Nintendo 3DS. Obrovská základna hráčů PSP a Sony konzolí obecně udělá své. Prodeje her ale nebudou nijak závratné, dokud cena nepůjde na polovinu. Jinak tomu může být ale u digitálně stahovatelných miniher.
REALITA: Start konzole byl prodejně velmi vydařený a v první týdny byli všichni prodejci včetně české Sony maximálně spokojení. Po několika týdnech se prodeje ale propadly a ukázala se slabina této nové platformy: drahé hry a nedostatek “killer” titulů, které vás donutí si konzoli koupit. I když PS VITA měla rekordní množství startovních titulů, nemohla se měřit se svou největší konkurencí, kterou není ani tak Nintendo jako spíše Apple a další výrobci smartphonů. Vše se ale začalo v dobré obracet slevou a akcí před vánoci, kdy se zatím PS VITA prodává skvěle.
Největší hity roku
TIP: Největším hitem roku bude GTA V, které vyjde ale až na podzim (pořádně ho předvedou na E3 v červnu). Překoná i čísla hitů jako Mafia 2 či Battlefield 3. Hned za ním bude Diablo 3, které bude celoročně velmi dobře prodávané, ale ne tak hodně, jak by mohlo být ještě před lety. Dobře se bude dařit také tradičním sériím jako Mass Effect 3, FIFA 13, Starcraft 2 a mnoho dalších.
REALITA: Za hitovostí titulu GTA V si stále stojím, ale v trošku jiném roce. Hra v 2012 nevyšla a už nevyjde, očekávaná je na jaro 2013. Nejprodávanější hrou tohoto roku podle GFK a dalších odhadů bude bezesporu Diablo 3 a i ostatní zmiňované tituly se drží v žebříčku top10. Skvěle se dařilo také Assassins Creed 3 a Guild Wars 2. Mile překvapil XCOM, lehce zklamal Dishonored.
Zvýšený zájem o konzole v ČR
TIP: Už v roce 2011 konzolové hry začaly v celkových číslech trhu o prsa vítězit nad PC platformou. V tomto roce začnou konzolové hry výrazně nabírat na síle (i díky velkému množství konzolí prodaných v minulém roce) a budeme se čím dál více přibližovat trhu na západě. Krom několika vybraných žánrů jako RPG, MMORPG či strategie bude vítězství konzolí nad PC 70:30.
REALITA: Zatím si fanoušci PC platformy můžou oddychnout, konzolové hry ještě ty na PC v ČR neválcují, alespoň ne tento rok a alespoň ne ve všech žánrech. Podle auditu je to +- 50:50 v penězích a v kusech PC zatím s přehledem vládne. U titulů jako FIFA 13, Formula 1 už ale konzole s velkou převahou dominují a trend je do budoucna jasný. Hodně tomu prospívá i čím dál více lokalizací her na konzole do češtiny. Tento rok byly zásadní překlady Assassins Creed 3, Wonderbook a Dishonored.
Prodejní zklamání roku ze známých sérií
TIP: V poměru velká značka a očekávání versus finální prodejní čísla bude v naší zemi propadákem poslední datadisk World of Warcraft: Mists of Pandaria. V porovnání s kusy předchozích dílů to bude tak desetina a nažene poslední nepřesvědčené hráče do spárů jejich konkurence Star Wars: The Old Republic, která se do konce roku stane nejhranější placená MMORPG mezi českými hráči.
REALITA: Určitě by se našlo v tomto roce více zklamání a propadáků, ale můj odhad s Mists of Pandaria se (bohužel) vyplnil a čísla tohoto datadisku byla opravdu jen stínem slávy předchozích dílů. Určitě tomu neprospěl ani minimální marketing domácího distributora, silný nástup konkurenčních Guild Wars 2 a také větší příklon WoW hráčů k nákupu digitální verze. V každý rok, kdy vyšel nový díl WoW, byl vždy na čelních místech žebříčků, tento rok se nedostane ani do TOP10. Star Wars: The Old Republic, které jsem předpovídal světlou budoucnost, se ale také moc nedařilo a přešla na Free2Play. Stejně jako další MMORPG The Secret World, které vyšlo v roce 2012 a následně prodejně propadlo. Tento rok byl ve znamení konce klasického předplatné “velkých” MMORPG her.
Pročištění trhu
TIP: Vyčerpávající rok 2011 (hlavně jeho první polovina) velmi poznamenal slabší a nepřipravené firmy. Očekávám, že z přeplněného herního trhu odpadne tento rok minimálně jeden či dva z větších hráčů v každém oboru: médium, obchod, distributor/dovozce. Do léta by mohlo být jasno.
REALITA: Pokud budu psát odhad vývoje na rok 2013, tak klidně tento bod zkopíruji. Vyčištění a ústup některých subjektů z přeplněného trhu je nevyhnutelný. A i když většina z těch firem, které jsem v duchu tipoval, je kousek od uzavření čï odchodu z trhu, ukazuje se zde typická česká podnikatelská vlastnost: držet se zuby nehty do úplného konce. V roce 2012 se tyto firmy ještě udržely a můj odhad se v tomto bodě ukázal chybný.
Rostoucí nebo stoupající tržby?
TIP: Trh her (bez obratu za hardware a konzole) bude stejně jako poslední dva roky stagnovat. Klesající cena her, zvyšující pirátství, digitální distribuce, jiné možnosti zábavy (iPad apod.) budou snižovat celková čísla z prodeje krabicových her. Kusově trh lehce poroste, ale v penězích bude spíše stejný co v roce 2011.
REALITA: Nemám ještě čísla z auditu českého herního trhu (bez hardwaru) za poslední měsíc, ale z toho co mám, se předpověď přesně naplnila a čísla jsou plus mínus podobná. Nárůst v jednotkách procent. Prosinec navíc očekáváme s ohledem na absenci novinek (vše zásadní vyšlo v listopadu) o pár procent slabší než v roce 2011.
Digitální distribuce
TIP: O digitální distribuci se bude tento rok mluvit výrazně více než kdy dříve, i díky nově odstartovaným či chystaným projektům. Reálný dopad na český trh v penězích bude ale stále minimální v jednotkách procent. Může ale velmi překvapit vstup velké firmy do tohoto oboru (např. Apple, Google apod.).
REALITA: Vstup velké firmy se úplně nekonal, ale plíživá budoucnost přesunu vše do digitální distribuce či “hry jako služba” je stále zřejmější. Vliv prodejů přes STEAM a dalších podobných prodejců je na český trh stále minimální, ale mnohem více peněz od českých hráčů mohlo z kreditek odtéci přes specializované služby konkrétních vydavatelů. např. Blizzardu díky vydání Diablo 3 a NC Softu s jeho Guild Wars 2. Spuštěn byl také nákup her přímo přes PlayStation Plus od Sony a Origin od EA se celkem etabloval.
Zviditelnění Čechů ve světě
TIP: Stále bude platit, že v ČR je velké množství šikovných lidí schopných prorazit na globální herní trh. Spíše se tomu ale bude dít na platformách jako Android a iOS, kde očekávejme vznik několika startupů s velkým potenciálem. Jeden z větších českých vývojářů “tradičních” PC her bude koupen zahraničním investorem.
REALITA: Přiznám se, že většinu dění na tomto poli u mě zastínily dvě firmy. První BIS a držení jejich dvou vývojařů v Řecku. Tato kauza velmi silně hýbala a stále ještě hýbe (pořád je tam drží a vývoj je zatím nulový) českou scénou a nečekaně spojila všechny možné osobnosti, média a firmy, které se v ČR kolem her točí. Druhým hodně sledovaným studiem, které ukázalo sílu svého projektu před pár dny, je Warhorse a jejich zatím neoznamené husitské RPG. Ukázky enginu vidělo za první dny od “úniku” kolem 400 000 lidí po celém světě. Obě tyto i když zásadně rozdílné situace nenechaly nikoho na pochybách, že v ČR se hrám věnujeme a že i bez podpory státu a malosti trhu se u nás stále něco děje a že je dobré naše vývojáře sledovat.
Osobní blog Martina Schovance nejen o hrách je zde.