Skip to main content

Red Dead Redemption

Divoký západ jako nikdy dřív.

O této připravované hře z pera tvůrců Grand Theft Auto by se daly již nyní ještě před vydáním nadšeně popsat stohy papíru. Z dostupných indicií ta hra vypadá prostě skvěle a všechno naznačuje, že to v květnu bude opravdu bravurní výlet na americký středozápad, jaký tu ještě nebyl. Tedy on tu byl, např. v přímém předchůdci Red Dead Revolver, který byl ale hodně svázán mantinely lineární akční střílečky, čemuž se chce Redemption velkým obloukem vyhnout, takže je oproti tomuto předchůdci zcela novou a jinou hrou.

Pozornost si bezesporu v Redemption zaslouží její pojetí herního světa, zhruba v otevřeném a svobodném stylu GTA4, ale ještě nepoměrně rozvinutější. Však v tom se nechali tvůrci jistě inspirovat další vynikající open world hrou, Gun, jež ovšem měla stále svůj svět menší rozlohy, byť s absolutní volností pohybu, což bylo velmi příjemné. Redemption jde ovšem mnohem dále než zmíněný Gun s GTA dohromady, tedy alespoň myšleno ve vztahu ke zdejšímu světu a pojetí prostředí.

Na mexické hranici bude vždy živo.

Je vidět, že haldy zkušeností při tvorbě žijícího města do GTA tvůrci dokonale zúročili v Redemption (přezdívanému právě Grand Theft Horse), resp. v jeho dokonalé podobě amerického západu na úplném počátku dvacátého století. Už teď se debatuje, jak velký vlastně bude svět v Redemption, přičemž zasvěcení mluví o tom, že celá jednolitá mapa by měla být zhruba dvakrát tak velká, či střízlivěji stejná jako lokace v GTA: San Andreas. Jedno je ale jisté, rozhodně půjde o dost větší plochu, než zabírá současné Liberty City v GTA4.

Tento svět, vždy celý volný a dostupný, je rozdělen na tři kraje, každý se svým unikátním rázem, podnebím a počasím. Vůbec důraz na živoucí krajinu je pro Redemption příznačný. Takto pozorně fungující svět tu snad ještě nebyl. Nejde ani o velkou rozmanitost přírody s vysušenými a slunnými pouštěmi na jednom okraji, větrnými skálami a stolovými horami na druhém, nebo bohatými lesy, jezery a loukami uprostřed. Už jen v divočině zahlédnete velký mumraj - to právě jeden ze čtyřiceti unikátních druhů živočichů sbírá potravu, nebo naopak loví jiné druhy.

Snadno tak vystopujete třeba velkého medvěda, vysokou, narazíte na bizoní stádo, nebo vlčí smečku, či houf divokých mustangů. Místo krvavé přestřelky zase prozradí z dálky patrní kroužící supi. Přitom hra do potravního řetězce vkládá i vaši postavu kovboje a dobrodruha Johna Marstona, protože prakticky cokoli si můžete ulovit. A nejde zde ani tolik o potravu, jako o materiál na směnu, protože za kožky, maso, zuby, rohy a podobné tkáně získáte ve výkupu užitečné peníze.

Stolové hory v červáncích nastupujícího podvečera.

Pokud budete potichu, klidně narazíte na situaci jako malovanou z pořadů National Geographic. Puma najde mršinu lesního jelena Wapiti, o níž musí ale bojovat se smečkou vlků, kteří neváhají napadnout i vás. A velmi podobně to bude žít i v častých osadách, vískách a městech. Simulace chování lidí zase postoupila o krůček vpřed, protože v Redemption obyvatelé pouze nechodí různými směry, ale doopravdy vykonávají své práce a povinnosti, dané jejich povoláním, místem a denní dobou. Když se budete pozorně dívat, spatříte hrobníka, jak měří rakev na oběť střeleckého souboje.

Opodál vetešník rovná svoje nádobíčko na zápraží svého krámku, vedle kazatel svolává své ovečky, aby jej řezník právě porcující maso obletované hromadou much docela ignoroval a mrmlal si něco pod vousy, jaké je zase vedro. Však se nemusí bát, protože časem jistě pořádně zaprší a v určitých místech se vytvoří třeba mlha. V horách zase kapky vystřídá sněžení či ledová fujavice, však váš koník, jakožto nejčastější dopravní pomocník (Co si třeba chytit do lasa jednoho divokého?), si smočí podkovy nejen v hlíně a kamení, ale také právě ve sněhu nebo ve vodě při brodění přes rozvodněné říčky, ještě než se s červánky setmí a nebude do vody vidět.

Pokud brod nenajdete, jistě vezmete zavděk přívozem opodál. Pohodlnější cestování nabídne dostavník či rychlejší bryčka, industriální revoluci samozřejmě se supěním a jiskrným čoudem přiváží rozmáhající se železnice, ostatně často sužovaná skupinkami banditů a hrdlořezů, s nimiž budete často měnit účty. Jako libůstku pak můžeme považovat adrenalinové svezení v důlním vozíčku ve stylu Indiana Jonese. Však nastala éra zlatokopů přece, jasně patrná třeba poblíž hranice s Mexikem, kde zrovna zuří revoluce a zdejší vojenské pevnosti mají pohotovost.

Marston právě vyplašil divokou kachnu sedící na břehu.

No, možná že bude lepší jít si pěkně do klídku, navštívit pár obchodů ve městě a zakoupit si třeba zaručeně pravou koženou mapku pokladů nejbližšího okolí. Anebo příručku pro přežití v divočině, což se zejména v pravidelně nastupující noci u pohaslého táboráku bude asi sakramentsky hodit. A nakonec si klidně můžete u trafikanta opatřit čerstvé noviny s aktuálními drby a úkoly pro kočovné dobrodruhy, tedy jako stvořené pro toho neohroženého kovboje před vaší obrazovkou, ne?

Red Dead Redemption vyjde v druhé polovině května pro konzole PS3 a Xbox 360.

Read this next