RECENZE WRC 7
Nedomrlé rallye.
Francouzské studio Kylotonn převzalo sérii oficiálních her šampionátu WRC od italských Milestone před třemi lety, takže nový ročník WRC 7 je jejich třetím. Co se videoher týká, tito tvůrci zrovna nemají moc zkušeností, protože před sérií WRC stláskali pouze arkádovky Motorcycle Club a Truck Racer, obě nevalných kvalit. Jejich hlavním zdrojem peněz jsou ale různé aplikace pro automobilový průmysl, konkrétně velmi široce spolupracují na multimediálních softwarech pro státní automobilku Renault a koncern PSA. Každým nový dílem se WRC série pomalinku polehoučku vylepšovala, tedy alespoň doposud, což už ale tolik neplatí pro zbrusu nové WRC 7, jež je pouze reskinovaný šestý díl.
Každý rok ve stejnou dobu
Diktát WRC licence od FIA je neúprosný: každý rok musí být nová hra, aby bylo co rozdávat partnerům a mistrák byl co nejvíce propagován. Jenže letos či na jaře má Kylotonnu vyjít ještě jejich vymodlené vlastní dítě, oficiální hra slavného motocyklového podniku Isle of Man: Ride on the Edge. A menší studio nemělo tolik času a lidí, aby do WRC 7 mohlo zakomponovat více velkých novinek, takže pod Eiffelovkou prostě vzali jádro z WRC 6 a rychle na něj naroubovali změny pro letošní sezónu WRC.
Což znamená Lidové auto fuč a největší automobilku světa zpátky na plac. Volkswagen je tedy v prachu, ale spolu s Toyotou (do WRC se navrací po 18 letech) se vrátil i tovární tým Citroen, přičemž nová a volnější specifikace FIA World Rally Cars 2017 slibuje výkonnější vozidla než dříve. Výkon narostl ze 300 až na 380 koní a točivý moment nových motorů podle specifikace TC-1 (platí také pro Mistrovství světa cestovních automobilů WTCC) se pohybuje až kolem 500 Nm, což jsou všechno dost vysoké hodnoty. Navíc mohou být vozy rozměrnější s většími spoilery a po sedmi letech jsou zase povoleny aktivní diferenciály.
Rozdíly na lupu
Pokud se nedávno Codemasters povedlo podobné změny ve formuli 1 velice citelně uvést do aktuální F1 2017, nic takového Kylotonn bohužel neudělal. Nebyl na to prostě čas. Schválně jsem si najednou pustil oba poslední díly a rozdílů v jízdním modelu je nepatrně. V novince jsou vozy obecně malinko rozevlátější a přirozeně jdou rychleji do smyku, přičemž jim tvůrci mírně ubrali na fyzické hmotnosti, takže se s autem krapet více perete. Kdybych ale neměl přímého porovnání, tak bych ani tyto malé odlišnosti vůbec nepostřehl, protože jinak se auta řídí nemlich stejně jako minule. Pro nováčky upřesním, že WRC 7 určitě není žádná arkáda, protože tvůrci dostávají data přímo od závodních rallye týmů, ale na druhou stranu není ani zdaleka tak náročná jako poslední tituly DiRT.
Dá se tak říci, že ve studiu akorát drobně občerstvili prezentaci, trochu poštelovali fyziku nových vozů a hned to hodili do výroby. Hra samozřejmě obsahuje všech 13 podniků současné sezóny, přičemž každý se skládá ze dvou speciálek s délkami jako ve WRC 6 (zpravidla 3 až 13 km), jedné krátké super speciálky a jedinou velkou letošní novinkou jsou finální čtvrté „epické" etapy, jež nyní mohou mít až 23 km, což je typicky více než čtvrthodina plné jízdy. Tyto super dlouhé erzety jsou fajnovou výzvou, protože stačí pár chyb a se zdemolovaným autem ani nedojedete do cíle.
Ostatně poškozování je zcela identické s WRC 6, takže solidní a kupříkladu věrnější než v aktuálním Project CARS 2. Na druhou stranu je grafika sice drobně detailnější a ostřejší než minule, ale i na silných PC se hra často pekelně cuká a i na kartě GTX 1080 nedokáže udržet stabilní snímkování. Kokpity jsou extrémně zjednodušené a zastaví vás každý pidikeříček. Těch nedomrlých věcí je na WRC 7 stále nějak moc.
Stále ta stejná cestička
Je mrzuté, že část etap tvůrci prostě jen znovu nahodili v takřka totožné podobě, jakou už použili ve svých hrách dříve, což platí na speciálky a super speciálky. Navíc každý podnik o jednu erzetu přišel, protože ve WRC 6 má rallye soutěž zkoušek 5. Kromě nyní ostřejší a barevnější grafiky s větším podílem částicových efektů (ty jsou fakt moc pěkné) se na některých tratích nezměnilo vůbec nic. Dokonce i ten televizní vrtulník visí nad přesně těmi samými místy z WRC 6 a 5. Aby to nebylo tak okaté, tak tvůrci alespoň vyměnili barvy a modely aut kolem, trochu zamíchali s diváky a dokonce i stromy přesadili, případně je více zalévali! Ale abych jim furt nekřivdil, tak třeba textury vozovky jsou zbrusu nové...
Jakkoli hra obsahuje všechny hlavní závodní třídy letošního roku (WRC, WRC 2 a JWRC), vzhledem k současné situaci v reálném šampionátu unikátních vozů není mnoho, za což ale hra nemůže. WRC jsou jediné tituly ze současné závodní produkce, kde si zařídíte naše škodovky, což samozřejmě platí ve třídě WRC 2 i zde.
I s předobjednávkovým DLC bonusem pak navrch dostanete jen 16 unikátních vozů (bez DLC pak 12), a to započítávám jako odlišné i stejné vozy v různé specifikaci (např. Fiestu WRC a JWRC). Žádné historické stroje alespoň pro rychlý závod a multiplayer tu samozřejmě čekat nemůžete, protože FIA chce tlačit současné WRC a nikoli jeho historii. V tom má kupř. DiRT 4 velkou výhodu, protože jeho vozový park je podstatně rozsáhlejší.
Už jsem psal, že nová hra je vlastně lehce pozměněný minulý díl, což je vidět i u nabídky herních režimů. Ta je prakticky shodná s jediným rozdílem, že byl vypuštěn online mód šampionátu. Takže tu opět máme tradiční sestavu úvodního řidičského testu, rychlé erzety, kariéry, vlastního šampionátu a multiplayeru znovu jen pro mrzký počet 8 živých jezdců v jedné seanci. Kariéru snad také nemá cenu rozebírat, protože krom jiné prezentace vlastně odpovídá postupu z JWRC až na vrchol z minula, ovšem nyní se musíte upisovat alespoň na 2 sezóny, což může někomu přijít jako zbytečné zdlouhavý postup.
Gaučový mulťák je fajn
Jsem ale rád za stále přítomný splitscreen i režim Hot Seat, přičemž každý týden se objeví čerstvé online výzvy, nově skryté v kolonce Challenge, což je Shakedown z minulého roku. Abych nezapomněl, opravdové shakedowny, časovky a testy před závody tady nenajdete. Jakkoli mnozí nadávají na menší variabilitu tratí v posledním DiRT 4, tak je to stále podstatně pečlivější rallye než tento třetí pokus z druhé strany kanálu La Manche. Zamrzí totiž plejáda malých drobností, které mají ostatní hry lépe vyřešené. Tak např. v průběhu jízdy ani v mezičasech nedostanete žádnou tabulku, jak si na tom v pořadí stojíte a sněhové bariéry jsou samozřejmě stále pevné. Přitom DiRT má dva díly nazpátek mantinely měkké, které vás nerozhodí a nezpomalí jako tady.
Podobně ani zvuky nejsou nic moc, přitom jsou nahrávané v reálu, ale způsobem, který je nedokáže více nabudit. Diváků ani do třetice kolem tratí není tolik jako ve skutečnosti, navíc kolikrát stojí na naprosto nemožných místech, kde je to velké riziko. Však jsem jich imaginárně už dost přejel, přestože vás hra v takovém případě okamžitě vrátí na vozovku a ještě vám přičte hutné vteřiny navíc. Bohužel to dělá i při okamžíčkovém opuštění jízdní dráhy. Stále tvůrci opomínají nastavení výhledu/sedačky (FOV) z kabiny, byť tu jsou alespoň přednastavené volby vzdálenosti kamery od čelního skla a kufru při venkovních pohledech.
Léta je neopravený i robotický a neladící itinerář navigátora (zlatý Nicky Grist z DiRT 4!). Zpětná odezva mi na volantu Logitech Momo Racing skvěle zprostředkovává pocity z povrchu, ale chování vozu naprosto nereflektuje.
Přese všechno ale nové WRC 7 není v jádru špatná hra, prostě takový již roky vesměs stejný a dobrý průměr, to už ti Italové dříve kolikrát zpatlali daleko horší díly. Jenže těch nedodělků je stále hodně, když se znovu, podobně jako u MotoGP a F1, ukazuje, že vydávat každý rok jednu a tu samou sérii je naprostá blbost. Zvláště, když k tomu průměrní tvůrci ani nemají dostatek lidí, času a umu.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.