Recenze Trackmania 2: Canyon
Ještě jeden závod a jdu spát!
Závodní fenomén TrackMania je s námi již od roku 2003. Vývojářské studio Nadeo v té době přišlo s konceptem otevřené závodní hry pro masy. Během pár měsíců vznikl kult, který do dnešních dnů aktivně hrají statisíce hráčů a ze kterého se stala nejhranější online závodní hra na světě. S TrackManii 2: Canyon se tvůrci pustili do dlouho plánovaného projektu ManiaPlanet, který má kromě fandů závodních her také uspokojit milovníky FPS a RPG (v rámci her ShootMania a QuestMania). Tato recenze je věnována první jmenované hře a vás určitě zajímá, jak se liší od předchozích dílů.
Prvně je třeba říci, že k hraní je nutné vytvořit si zbrusu nový účet v rámci ManiaPlanet. Hra není kompatibilní se Steamem. Menu je poměrně chudé a v mnoha ohledech zanedbané. Množství položek a především nápověd vás odkáže na herní wiki mimo hru, což je docela nepříjemné. Překvapením je česká lokalizace hry, která vám ale příliš pohyb v menu neusnadní, respektive ovládání některých prvků. Protože TrackMania vždy stála na obsahu tvořeném komunitou, najdete i zde propracovaný editor tratí a videí. Bohužel jejich ovládání není zrovna dvakrát intuitivní, přičemž k pochopení principů stavění tratě je potřeba několik hodin trpělivého snažení ve stylu pokus omyl. Editor vozů je příjemnější a nabízí různé druhy lakování a polepů.
Nejzásadnější změnou oproti předchozím dílům Trackmanie je samotné ovládání vozu včetně zbrusu nové fyziky. Zběsile rychlé formulky vystřídala klasická auta, u kterých mnohem více vnímáte jejich hmotnost a setrvačnost. Zároveň přibyl model poškození, který sice nemá vliv na jízdní vlastnosti, ale je příjemným vizuálním doplňkem. O grafice se dá hovořit jen v superlativech. Předně se hra zaměřuje na tratě v otevřeném prostředí a ne nadarmo nese podnázev Kaňon.
Hráči dříve zvyklí na perfektní asfalt se možná podiví nad nerovnostmi terénu, který vaše auto dokáže pěkně rozházet. I zde je čas od času potřeba přizpůsobit rychlost vozu stavu vozovky. Modely aut jsou velmi pěkné, detailní. Hra využívá pěkných blur a depth of field efektů. Grafika mi celkově přijde sexy a rozhodně je u ní vidět velký skok dopředu. Design vozu (v základu pro všechny stejný) je natolik povedený, že si jej dokážu představit jako reálné auto.
Nečekanou novinkou je přidání driftovacích prvků po vzoru Ridge Raceru. Prudčí zatáčky vyberete nejrychleji právě tímto způsobem jízdy. Stačí na okamžik dupnout na brzdu, přidat plyn a pak už je korigovat směr driftu. Díky maximálně optimalizovanému ovládání na klávesnici to není problém. Stejně jako u předchozích TrackManii ani zde není potřeba gamepadu a hraní na volantu si ani nedovedu dost dobře představit. Smykování je tedy asi největší novinkou, co se hratelnosti týče, a nutno podotknout, že velmi zábavnou.
Singleplayerová část hry je rozdělena na tratě podle obtížnosti. Všech pět obtížností obsahuje celkem 65 tratí, kde si můžete dojet pro zisk některé z medailí. Zároveň při zajetí tzv. oficiálních časů získáváte body do celosvětového žebříčku. Ten kromě jednotlivých států zahrnuje také kraje, takže pokud se vám bude dařit, můžete se chlubit svému okolí, že jste třeba nejlepší hráč TrackManie 2 v Praze.
Online hraní nabízí různé druhy závodů buď na čas, nebo na určitý počet kol. Podle umístění na žebříčků vám také server ukazuje, jak tvrdou konkurenci proti sobě budete mít. Do některých her vás třeba vůbec nepustí, pokud máte málo bodů. Nově také během hraní získáváte tzv. planets body, které jsou vlastně virtuální měnou. Za ně je možné nakupovat nové tratě, auta či avatary. Dokonce je uplatníte při zakládání skupin, změně vaší oblasti či posílání soukromých zpráv. Do budoucna bude tato měna sloužit ještě k jiným účelům v rámci celého projektu ManiaPlanet.
Nejlepší na TrackManii je ale fakt, že jediným vašim opravdovým soupeřem jste vy sami. Stejně jako třeba v případě třeba golfu je i TrackManie o co nejlepším výkonu bez jakéhokoli vlivu vašich soupeřů. Vy je sice na trati vidíte, závodíte spolu, ale jsou to jen "duchové" a tím pádem nedochází k žádným kontaktům. Ne náhodou se TrackMania stala jedním z oficálních e-sportů v rámci turnajů E-Sport World Cup či World Cyber Games. Jediné, co na konci závodu totiž rozhoduje, jsou jen vaše schopnosti. Možná se to někomu může zdát jako nuda, ale opak je pravdou. Překonávání vlastních limitů, postupné vylepšování techniky a učení se novým tratím je to, co pohání několika milionovou komunitu hráčů TrackManie dál.
Nebaví vás stále stejné prostředí? Zkuste hráčské modifikace s bílými skalami, 3D režimem nebo jízdou s nákupním košíkem
Při závodění jsem často měl pocit, že trať již nelze zajet lépe, ale při pohledu na čas vedoucího hráče jsem se ještě hecnul a svůj výkon vylepšil. Většinou jsem sice rád, když se dostanu alespoň do TOP 10, ale v rámci až 200 hráčů na jednom serveru je to obrovský úspěch. Některé tratě od komunity vám vytvoří nejeden úsměv na tváři. Zdánlivě nejdou dokončit, ale pak si všimnete některého z hráčů, kterému se povede fantastický looping na vzdálenou rampu a už víte, jak na to.
Udržet si správné momentum po celou dobu jízdy bývá základním předpokladem pro úspěch. Některé tratě jsou výhradně o rychlosti, jiné zase o vaší šikovnosti. Proskočení malou škvírkou mezi dvěma mosty se vám povede třeba až na desátý pokus, přestože se vám může zdát, že nájezdová rychlost na skok je pořád stejná. Ve skutečnosti často záleží i na těch nejmenších detailech. I sebemenší kontakt se zdí může ve výsledku znamenat i vteřinovou ztrátu. A kdo hraje TrackManii tak ví, že vteřina je zde jako hodina.
Trackmania 2: Canyon v krabicové verzi nevyšla u nás ani ve světě, dá se sehnat pouze digitální distribucí z Maniaplanet.
Samozřejmostí je vytváření vlastních serverů se závody, vlastních map, hudebních playlisty, videí či vlastních skupin hráčů, v rámci kterých můžete pořádat různé soutěže. Pokaždé, když Trackmanii 2 zapnete, máte jistotu, že se budete dobře bavit až do nočních hodin a spánek půjde stranou. Zatím bohužel není hra tolik zalidněna, k dnešnímu dni má zhruba 70 000 hráčů celosvětově a necelou tisícovku v naší zemi. Pochopitelně hardcore fanoušci původní hry nemají zase tolik důvodů do hry investovat (je škoda, že neexistuje demo), nicméně pro úplné nováčky je možná právě Canyon ideální příležitostí, jak se s tímto bláznivým světem Trackmanie seznámit. Za přijatelnou cenu 20 eur nebudete litovat.
VERDIKT: TrackMania 2: Canyon opět ukazuje, že v jednoduchosti je krása a nabízí křišťálově čistou hratelnost, která snadno pohltí všechny generace hráčů. Auta se chovají o něco reálněji, mají větší hmotnost a využívají driftování. Grafický skok je znatelný a potěší i vizuálním poškozením vozu. Na poli herních principů zůstává vše při starém a to je dobře. Návyková hratelnost, komunitní funkce, nekonečné množství tratí a příslib stálého přísunu nového obsahu je hlavním hnacím motorem hry. V rámci projektu ManiaPlanet se jedná o první hru a snad se časem patřičně zalidní.