Skip to main content

RECENZE Spintires: MudRunner

Zpátky do bahna.

Eurogamer.cz - Doporučeno badge
Ani nová reedice není bez chyb, ale hraje se opět parádně a baví lépe než originál.

Když jsem před třemi lety recenzoval původní Spintires, neskrýval jsem nadšení ze skvělého nápadu a prorokoval, že bude následovat řada vylepšení a rozšíření. Pár záplat sice přišlo, stejně tak podpora modů, ale nic zásadního se už nepřihodilo. Žádného pořádného DLC jsme se tak nedočkali a vyřešení těch nejpalčivějších problémů jakbysmet. Hádky vydavatele s hlavním vývojářem tento projekt v podstatě zabily už před časem a upřímně tuhle situaci dodnes nechápu. Hra se totiž nerodila vůbec lehce a musela se složitě prokousat přes Kickstarter či Steam Greenlight a nakonec do ní byly takovým způsobem hozeny vidle.

Nová naděje

Díky této frustraci jsem se proto nejdříve nedivil rozhořčeným reakcím na ohlášení předělávky Spintires: MudRunner, kterou převzal nový vydavatel. Jak se totiž ukázalo, nikdo z vlastníků původní hry totiž neměl nárok získat zdarma vylepšenou verzi. Že by se to slušelo jako kompenzace pro všechny o tom žádná, ale je potřeba se na to podívat i z jiného úhlu. Nový vydavatel (i když pro něj pracuje původní hlavní vývojář Pavel Zagrebelny) totiž z minulých tržeb nic neměl, protože ty šly všechny původnímu vydavateli Oovee Game Studios.

Na současného vydavatele Focus Home Interactive je tak třeba pohlížet ne jako na bídáka, který si nechává platit dvakrát za jednu a tu samou hru, ale spíše jako na zachránce, jenž resuscitoval pacienta a na své náklady ho přivedl zpátky k životu. Majitelé původních Spintires navíc mají na Steamu alespoň 50% slevu (platí aktuálně až do 1. prosince), takže ta částka za upgrade není zas tak hrozná. Přesto chápu, že určitá pachuť zůstává, zvlášť pokud jste původní projekt v jeho rané fázi podpořili za plnou cenu.

Spintires 1,5

Vysvětlovat detailní herní principy Spintires by bylo pověstným nošením dříví do lesa. Je to zkrátka sandboxový offroad simulátor, ze kterého jsou nejvíce na větvi hlavně offroad nadšenci dále expediční RC modeláři a samozřejmě fanoušci truck trialu. Pro další podrobnosti vás raději odkážu na svojí recenzi z roku 2014, která vše popisuje a zbytek aktuálního textu věnuji rozdílům a novinkám Spintires: MudRunner oproti originálu.

MudRunner staví na osvědčeném základu, takže hlavním herním principem zůstává explorace (odkrývání začerněných míst mapy), odemykání aut a garáží (převážením garážových bodů) a samozřejmě nakládka dřevěných klád a jejich převážení na pilu. Stejně jako v původní hře, i zde se nachází šestice hlavních map, které se na první pohled tváří nově, ale zdání klame. I když jasně vidíte, že cesty vedou jinak, garáže jsou na jiných místech, charakter a dominantní prvky map zůstaly stejné.

Takže jak to tedy je? MudRunner používá překopané mapy inspirované těmi původními ze Spintires. Je to samozřejmě lepší než hrát na těch starých mapách, ale zároveň to není to samé jako od základu nové prostředí. V každé inovované mapě tedy po chvilce zkoumání stejně poznáte její vzor z původní hry. Nic to ale nemění na tom, že s explorací si stejně budete muset dát stejnou práci, žádné naučené zkratky a bezpečné trasy zde neplatí. Vše je potřeba si projezdit znovu, takže po herní stránce vlastně okopírované vzory zas tak nevadí, vnitřky jsou tak změněné, že si stejně vše musíte osahat a naučit ponovu.

Podobné je to i s auty. I když se mluví o třinácti nových autech, ve skutečnosti je jich fungl nových jen pár a jinak jsou to příbuzné verze již známých náklaďáků. Například speciální stroj Kirovets K700 má v nové verzi jen odlišnou zadní nástavbu. Prozatím je díky desítkám skvělých módů paradoxně lepší nabídka u původní hry, nicméně tenhle fakt je platný pouze dočasně. Steam Workshop byl otevřen v den vydání hry, včetně převodníku jednotlivých modifikací, takže co nevidět bude nabídka vozidel stejně široká. Osobně se nemůžu dočkat, až bude opět dostupná TATRA 8x8 Kolos, můj nejoblíbenější vozidlový mód ze starých Spintires.

U aut ještě zůstaneme. Týká se jich i další novinka v podobě pohledu z kabiny řidiče. Ano já vím, i již zmiňovaný mod s Tatrou tenhle pohled měl, takže to zas taková bomba není. V MudRunner je tato možnost kamery již oficiální volbou pro každé vozidlo. Škoda, že kvalitou není o moc dál, než tomu bylo u amatérských modů. Nefunkční zpětná zrcátka, palubní deska pouze imaginární a hodně improvizovaná, ale pokrok to každopádně je.

Zato venkovní kamera ta je pořád nějak neposedná. Pokud vám z ní tekly nervy už minule, věřte, že ani v MudRunner to nebude jiné. Jelikož většinou času hraju s gamepadem, jsem zvyklý si analogovu páčkou při jízdě pohled neustále korigovat, takže to mám zvládnuté vcelku dobře. Na klávesnici s myší to je ale docela peklo.

Hodnocené výzvy

100% nové jsou ovšem tzv. výzvy. Jedná se o devět scénářů na speciálních mini mapách, kde musíte plnit zadané úkoly a volitelně dodržovat i ztěžující podmínky. Začíná se pozvolna, například převozem maringotky na místo určení a zaparkování na definované místo. Když pak ale přijde výstup do vrchu po skalní úzké cestičce v gazíku a s výzvou dát to celé z pohledu řidiče, jde do tuhého. Co chvíli jsem válel sudy ze stráně a najednou vám neposedná kamera z vnějšku připadá jako dar z nebes, protože z vnitřku auta absolutně není vidět, jestli ještě jedete po pěšině nebo už máte kolo za hranou srázu. Tahle část hry je tedy výborným bonusem navíc a jediné co mě mrzí, že těchto mini scénářů zde není více.

Grafika a fyzika hry jsou věci, které prošly znatelnou změnou. Bláto je blátivější (větší obtížnost), pohyb aut při průchodu terénem je uvěřitelnější a obecně veškerá okolní krajina mi přišla detailnější. Stejně jako řadě jiným lidem i mě přišlo ze začátku divné, že hra jakoby ztratila na své původní barevnosti díky všudypřítomnému šedému filtru. Pak jsem si ale všiml, že MudRunner mnohem více simuluje vlivy počasí. Takže když je jasno a slunce, barvy jsou, ale když padne mlha a oblačnost, je zkrátka vše do šeda. Místo kritiky by tedy mělo přijít spíše uznání za větší variabilitu. Střídání dne a noci jinak samozřejmě zůstalo.

Kromě PC hráčů si nový MudRunner zahrají i konzolisti na PS4 a Xbox One. Všechny verze, včetně té PC, se ale musí obejít bez české lokalizace, která byla tentokrát vynechána. Je to trochu s podivem, protože originální verze jí měla a prodeje byly jistě vysoké, takže to snad nebyl pro domácího distributora Comgad ztrátový podnik. Spintires: MudRunner sice není hrou, kde je lokalizace až tak zásadní, ale na druhou stranu by se překlad mohl hodit hlavně pro hodnocené výzvy, kde je třeba přesně pochopit o čem úkol je a jaké jsou přidružené podmínky.

Závěrem nezbývá než vyslovit přání, aby Spintires: MudRunner nepotkal osud původní hry, a tentokrát to s těmi aktualizacemi, opravami a dalšími vylepšeními opravdu klaplo i do budoucna. Tenhle netradiční simulátor si to totiž bezezbytku zaslouží.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Read this next