RECENZE Risen 3: Titan Lords
Malý rádce dobrodruha na pirátském ostrově.
Risen 3: Titan Lords je nejnovější hra z dílen německého týmu Piranha Bytes známého právě řadou RPG her Gothic a Risen, jež prosluly především dobrým příběhem v kombinaci se značnými možnostmi pohybu i činností. A co vám Risen 3 nabízí? Vše, co byste čekali v moderním RPG. Rozvoj postavy, vylepšování výbavy, objevování a průzkum prostředí, různorodé úkoly i solidní příběh. To poslední nebudu příliš prozrazovat, ale pojďme si rozebrat to ostatní.
Začínáte nikoli jako nuzák, ale jako mladý muž plný sil, jen vám pak někdo uloupí vaši nesmrtelnou duši... Musíte se proto vydat do světa ji hledat. Musíte získat zkušeností, kterým se zde říká Sláva (Glory). Za ní si zlepšíte své vlastnosti, jako jsou obratnost, výřečnost či magie. Rozvoj postavy je tedy beztřídní záležitostí, jež je této sérii vlastní a je jen na vás, do jakých vlastností budete zpočátku investovat. Z dovedností (skills) se můžete naučit vše, na co vám stačí vlastnosti a peníze. A těch nebude nikdy dost. K naučení je jich dostupných mnoho, ať už jde o astrální průzkum, který vám usnadní hledání nepřátel i pokladů, páčení zámků, mrštný jazyk nebo bojovou piruetu.
Chceš-li slávu hrdino, plň úkoly! Ty jsou různorodé a určitě vás vydrží bavit - ať už jde o to sebrat někde pár kytek či krystalů, najít zloděje, rozsvítit maják nebo domluvit někomu rande. Nudit se určitě nebudete. Úkoly se dají bez jakýchkoli problémů plnit i na přeskáčku, nenarazila jsem během hraní na jediný zákys typu prodaného, ztraceného či jinak nedostupného předmětu. Způsobu řešení je u některých úkolů vícero a odměna je u někoho sladší než u jiného. Naučíte se také míchat lektvary, vytvářet šperky a prsteny a vylepšovat zbraně nebo si jenom vypálíte trochu rumu ať zábava odsýpá.
V hospodě (a na moři) je vždycky veselo. Minihry jsou kořením moderních her, mohou být zábavné, ale dá se na nich i leccos pokazit. U Risen 3 dopadly velmi dobře. Čeká vás popíjení, klasická páka a vrh dýkou, ale také i námořní boj s monstry nejen z hlubin. Všechny tyto minihry vyžadují určitou dávku zručnosti a postřehu s myší, což je zároveň jejich největší slabina. Zvláště páka je pak ve srovnání se Zaklínačem 2 ne zrovna šťastně vyřešená.
Vzhůru za dobrodružstvím: Až trochu vystřízlivíte, vydejte se do divočiny. Hra je poměrně velká, plochou určitě větší než Gothic 2 včetně Noci havrana. Většina míst je snadno dostupných, ale kam se nedostanete pěšky, tam si vyskočíte, doplavete nebo zaletíte v podobě papouška. Létání patří k těm nepovedenějším věcem v této hře.
Nebezpečí číhá na každém rohu: Boj je důležitou součástí každého RPG a jak jsem již psala v dojmech z bety, s klikfestem á la Diablo zde opravdu nepochodíte. Boj je jednoduše ovladatelný, rychle vám přejde do krve a jakmile se naučíte pár fint, bude i velmi efektní. Zakončovací sekvence jsou pak už pomyslnou třešničkou na dortu. K dispozici jsou různé druhy sečných bodných, vrhacích i střelných zbraní. Milovníci pirátské tématiky jistě ocení bambitku za pasem či mušketu přes rameno. Vše pak krásně dokresluje atmosférická hudba a ruchy v pozadí.
Zvědavost zabila kočku, uspokojení ji přivedlo zpět: Někteří hráči jen Risen 3 probíhají nejkratší možnou cestou, ale myslím, že by to byla opravdu škoda. Pokud rádi hledáte nádherný výhled, tajná místa či ukryté poklady, tohle je hra pro vás. Nijak hráče do objevování nenutí, ale za každý objev vás náležitě odmění. Ať už jde o hledání relikvie, o které jste se někde dočetli, vykopávání pirátských pokladů, nebo jen tamtu truhlu ukrytou někde za křovím, určitě se vám to vyplatí. A nejen poklady hráč je živ - když už budete při tom, užijte si krásná zákoutí a výhledy, které tvůrci ve hře připravili.
Hlavně se neztratit. Na mapě, inventáři a správci úkolů je poznat, že s nimi mají Piraně zkušenosti. Inventář je přehledný a snadno vytříditelný, kořisti jako kůže, zuby, svitky, svícny a jiné cennosti se tak snadno zbavíte. Mapa je též hodně přehledná, poskytuje informace o učitelích, obchodnících, teleportech i úkolech. Její jedinou slabinou je to, že nedokáže zobrazit podzemní prostory.
Není ale všechno zlato, co se třpytí. Stejně tak žádná hra není dokonalá a ani tato není výjimkou. Risen 3 využívá engine, jež staví na DirectX 9 a na grafice je to znát. Sice vyloženě neurazí, ale také ani nenadchne. Rostliny téměř jako by z oka vypadly těm z Gothicu 3 či prvního Risenu. Keře statické, skály mají mnoho rovných hran a dohled i na maximální nastavení je malý, jak je ostatně vidět i na obrázcích. Ty byly pořízeny přes Steam na maximální herní nastavení.
Výkon herního enginu se při tomto nastavení se na testovací sestavě (i7-860, 8GB DDR3-1600, AMD HD7950 3GB cat14.7b, Win7 x64) při rozlišení 1920x1200 pohyboval v průměru kolem 55 fps, neklesal však pod 45 fps. Tvůrci si však alespoň dali záležet na vzhledu postav, efektech počasí, ohně a vody. Ve hře je tak vidět, krásná průzračná voda, která se vlní, zurčí a padá, nad plameny se tetelí vzduch a na ostrově Taranis bijí magické blesky.
Podobně je na tom výše zmíněná volnost pohybu, hráč si opravdu může dělat, co mu zlíbí, ale některé oblasti mu v závislosti na postupu v příběhu zůstanou (prozatím) uzavřeny. Smutná je pak skutečnost, že velká část ostrovů Antigua a Catarigua je naprosto nedostupná, ačkoli jsou na mapě vyobrazeny celé.
Risen 3: Titan Lords pro PC, PS3 a X360 vydala Cenega v půlce srpna, ve First Edition za 899 Kč.
koupit na Xzone.
Ačkoli hra obsahuje docela velké množství různých předmětů, tak zbrojí a oblečení je k dispozici překvapivě málo a žádnou nelze vyrobit či vylepšit. Podobně zamrzí malá znovuhratelnost. I když je úkolů celkem mnoho, těch vlastních jen pro určitou frakci je překvapivě málo. Risen 3 také obsahuje drobné chyby, typu výpadky textur vody na mlžném ostrově, některá NPC se zaseknou na místě či horší práce kamery při rozhovorech, ale nic hrozného. Nejhorší zaznamenanou chybou bylo asi čtvero zamrznutí hry během 78 odehraných hodin. Jediné, co může našince zamrzet, je chybějící česká lokalizace, která se však připravuje dodatečně.
VERDIKT: Risen 3 bude hráče bavit, nabízí množství zábavných úkolů a obsahu, ale pravdou zůstává, že má slabší grafiku, průměrný příběh a některé zbytečné chyby. Kdybych měla dát procentuální hodnocení, bylo by to spíš 76-78%, ale v desetibodovém systému se osmičce blíží nejvíce. Na to, aby hra dostala více, by musela být rozsáhlejší, s větší variabilitou, možností modifikovat a určitě i modernější grafikou. Přeci jen, vzhled prodává a je důležitý, ale také není vším. Piranha Bytes nicméně připravili výtečný mix dobrodružství, jehož hraní si užijete, i pokud nejste fanoušky série Gothic.