RECENZE Psychonauts 2
Do nitra lidské mysli.
Jsou novou hopsačkou od Double Fine Studios, kteří už mají pár her za sebou a poslední dva roky i finance Microsoftu.
Co si o Psychonauts 2 myslet? Toť otázka. Neboť o lidské mysli vlastně celá tahle hra je. Razovi (Razputinovi) je deset, má psychické schopnosti a strašně touží stát se slavným agentem psychonautů. A také získat srdce své první lásky, mezitím vyřešit spoustu problémů, včetně uneseného ředitele, návratu superzlounky a v neposlední řadě i těch, které způsobil on sám.
Raz je sympaťák, takže i když zápletka je na první pohled jednoduchá, tak na konverzační hopsačku více než stačí. Krom toho dialogy a trable, do nichž se náš hrdina dostává, jsou dostatečně vtipné na to, aby více než udržely vaši pozornost.
O to se postará rovněž grafika, jež je sice jednoduchá, nicméně poutavá, osobitá a rozhodně nešetří barvami. Plusem z toho vyplývajícím jsou i nízké HW požadavky hry, které si vystačí i se starším Phenomem X6 a DX11 grafikou na úrovni GeForce 1050 nebo Radeonu 560 s 2GB VRAM. Grafika je doplněna také kvalitními ruchy, jazzově laděnou hudbou a vynikajícím anglickým dabingem.
Příjemným zpestřením jsou zde lehké RPG prvky v podobě rozvoje Razových psychických schopností, nakupovaní pomocných předmětů a také lovu myšlenek (Figments of Imagination) nebo cedulek k uklidnění emočních zavazadel/zátěže (Emotional Baggage). Některé schopnosti vám taky umožní zjistit, co si o vás ostatní myslí a není to vždycky příjemné zjištění. Každopádně i tyto temnější stránky lidské mysli se autoři snažili vzít s humorem a do velké míry se jim to i povedlo. Vždyť i tak nepříjemná situace, jako být zavřená nahá ve skladu, se s kapkou humoru v dobré obrátila. A co teprve u rentgenu?
Co už tak pozitivní na hře bohužel nejsou některé jiné vlastnosti. Prostředí jsou zajímává, rozmanitá a navíc, pokud vám něco ušlo, dá se do nich vrátit a projít je znovu s nově odemčenými schopnostmi. To, že se jedná o lineární koridorovou hopsačku, je tak nepodstatné. Co ale pominout nelze, je určitá strohost až prázdnost prostředí a absence možnosti ručního ukládání.
Také vzdálenost mezi body automatického uložení je velká. Navíc vás v některých místech může potrápit i frustrující design jinak dobře navržených úrovní. Když se tyhle tři faktory zkombinují, může se stát, že se prostě zaseknete na nějaké minihře, kterou se vám chvíli nebude dařit překonat. Musím přiznat, že úvodní tutoriál v mysli šíleného zubaře mi nebyl vůbec příjemný, už kvůli jistým zážitkům, které připomněl.
Dalším velkým záporem je absence českého překladu. Hrou lze samozřejmě prohopsat bez většího porozumění textu, ale přijdete tak o většinu zábavy. Hráčům ovládajícím angličtinu na úrovni B2 a lepší by nemělo dělat porozumění textu (a hlavně kontextu slovních hříček či reálií) obtíže. Větším problémem však je skutečnost, že cílovou skupinou této hry jsou děti starší sedmi let. Ty anglicky (nejsou-li z dvoujazyčné rodiny) neumí. I překlad samotný této hry by nejspíš byl problematický, protože jak už jsem zmínila - hra je plná slovní hříček, které jsou do češtiny přeložitelné obtížně, nebo v ní nedávají smysl vůbec. Ve nepřeloženém stavu si tak hru asi plně vychutnají jen fanoušci předchozích dílů a znalci západní popkultury.
Za zmínku také stojí, že při práci v inventáři se mi hra během testování na PC několikrát zasekla s nutností ji ukončit a znovu spustit. Jiné technické problémy jsem s MS Store verzí hry nezaznamenala.
Psychonauts 2 vyšli koncem srpna jako čistě digitální hra pro PC (Steam/MS Store/GOG) a Xboxy s cenovkou 60 euro, která by sice u rodilých mluvčích našla opodstatnění, u domácího publika však ztěží, když se vezmeme v úvahu chybějící lokalizaci a cílení hry na děti. Alternativou je ovšem služba Xbox Game Pass, kde plnou verzi najdete též.
Čas strávený (zhruba 15 hodin) s Psychonauts 2 nelze považovat za ztracený. Hra je to chytlavá, vtipná, plná popkulturních odkazů a určitě si jí mohou užít mladí, i ti už starší. Zda se vám to za plnou cenu vyplatí, to už ponechám na vašem uvážení. Za sebe ji mohu doporučit, i kdyby měla sloužit jen jako zábavný trénink angličtiny pro potomstvo.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.