Skip to main content

RECENZE nové konzole Xbox One S

Menší, rychlejší, lepší.

V mnoha ohledech je nový model Xbox One S (Alza.cz) ztělesněním snahy Microsoftu znovu oslovit náruživé hráče. Funkcionalistický vzhled deskovitého set-top boxu původního hardwaru je pryč, protože ho nahradil zbrusu nový design. Ano, je menší, lehčí a uhlazenější - ale co je důležitější, je to kus hardwaru, který se nestydí za to, co je, ani se nesnaží být něčím jiným: je to krásně navržené herní zařízení, které představuje značné vylepšení oproti původnímu modelu téměř ve všech ohledech.

Lákadel je hodně - integrace multivoltážního zdroje do hlavní šasi je samozřejmě vítaná a robustnější plastový obal se nepoškrábe ani zdaleka tak snadno jako nablýskané části jeho předchůdce. Revidované umístění USB postu je logičtější, chybějící port pro Kinect tady vlastně ani tak nechybí a možnost položit konzoli horizontálně nebo ji postavit vertikálně je fajn. Ach ano, Microsoft ke konzoli přibalil i stojánek - takže není třeba zbytečně doplácet za něco, co je v podstatě dodatečný kousek plastu. V krabici je dokonce i vysokorychlostní kabel HDMI, který se rozhodně hodí pro připojení k 60Hz 4K UHD.

Pozoruhodné je i přibalení revidované verze ovladače pro Xbox One ze stejného drsnějšího matného plastu, jaký najdete na hlavní konzoli. Do ruky prostě sedí líp, neboť Microsoft také předělal páčky, aby se tolik neopotřebovávaly - podle nás v tom nebyl problém, ale i tak to potěší. Díky novému vysílači Bluetooth je navíc snazší připojit konzoli k PC s Windows, přičemž původní vlastní přípojka k hardwaru Xbox One zůstává - prostě funguje na nových i starých konzolích.

Tohle všechno samo o sobě splňuje požadavky na něco, čemu by se dalo říkat „Xbox One Slim“, ale Microsoft se přeci jen snažil o něco víc. Stroj má menší rozměry díky tomu, že byl starý 28nm procesor nahrazen 16nm čipem FinFET, což znamená menší spotřebu a nižší teplotu - tuto skutečnost nám potvrdili v rozhovoru o technologii Xbox One S. Zmenšení procesoru si vyžádalo kompletní přepracování architektury - a Microsoft tuto příležitost využil k tomu, aby rozšířil funkčnost, což se u předchozí generace konzolí nikdy nestalo.

Takže ano, nyní tu máme podporu 4K. Když Xbox One S připojíte k UHD displeji, zeptá se vás, jestli chcete základní výstup 3840x2160. Zobrazovací oblast v nastavení je díky tomu přepracována tak, aby střídala výstupy 720p, 1080p a 4K. V pokročilém nastavení vám Xbox One S ochotně napoví, jaké pokročilé funkce zobrazení jsou pro zvolené rozlišení dostupné - a vzhledem k široké škále různých funkcí, kterých moderní 4K obrazovky většinou přinášejí přehršel, je to užitečné čtení. Také se díky tomu dozvíte, že starší 30Hz 4K televize už nejsou podporovány.

Blu-ray aplikace u Xbox One - stažená z Microsoft Store - se dočkala upgradu, takže podporuje nové UHD disky, které teď míří na trh. Navíc je zde i podpora Netflix 4K a jeho omezeného obsahu pro HDR. Zatím se dá říct, že funguje dobře, ale ještě je co vylepšovat. Dolby Vision HDR není podporováno (preferovanější formát je HDR10, a abychom byli fér, jen hodně málo obrazovek systém Dolby používá), ale tíživější je nedostatek funkčnosti pro bitstreamované audio, kvůli čemuž jsou audio formáty příští generace jako třeba Dolby Atmos a DTS:X mimo hru.

Trochu frustrující je také to, že jsme pro účely této recenze neměli k dispozici žádný herní obsah pro HDR, takže jsme nemohli vyzkoušet jednu z těch nejslibnějších funkcí konzole. Microsoft nám nechtěl poskytnout demo Forza Horizon 3 ani Gears of War 4, které jsme viděli na E3, kde na nás udělali hluboký dojem. Prozatím můžeme říct jen to, že HDR hraní se chystá a že původní dojmy vypadají hodně slibně.

Vylepšení z 1080p na 4K prozatím postačí, ale mohlo by být lépe. Když jsme připojili Xbox One S k 58palcovému Panasonic DX750, všimli jsme si, že se uživatelské rozhraní přepnulo na 4K, čímž lépe využilo rozměry obrazovky v porovnání s pokusem ze strany Xbox One S (ne, rozhraní není nativní v UHD).

Hloubková analýza „přetaktování“ grafického procesoru v Xbox One S a míra, do jaké vylepšená specifikace ovlivňuje herní zážitek.Watch on YouTube
Xbox One S Xbox One
CPU 1.75GHz AMD Jaguar osmijádro 1.75GHz AMD Jaguar osmijádro
GPU 12 výpočetních jednotek 12 výpočetních jednotek
Frekvence GPU 914MHz 853MHz
Výkon 1.4TF 1.31TF
Propustnost ESRAM 219GB/s 204GB/s

Rádi bychom viděli režim měřítka 4x4 - je to v podstatě prosté „nejbližší příbuzné“ vylepšení, ale funguje dobře, protože 4K je v porovnání s full HD jednoduché měřítko 2x v obou směrech. Na našem Panasonic DX750 je tato funkce podporována a obecně se pro hraní rozhodně hodí lépe než Xbox One S a dokonce i než vlastní standardní upscaler DX750.

Kol a kolem není přídavek 4D nijak závratnou „přidanou hodnotou“ Xbox One S, a jelikož podpora aplikací zatím není příliš velká (prý se na scénu chystá Amazon - ale potěšil by Plex), pravdou zůstává, že lví podíl video obsahu UHD (rozhodně co se týče HDR) pochází z nové škály Blu-rayů. Chybějící podpora bitstreamování je docela záhadou, ale bylo nám řečeno, že se jí v rámci nějaké budoucí aktualizace dočkáme. Pokud tedy uvažujete o UHD Blu-ray přehrávači, je jeho integrace do Xbox One S opravdu výraznou výhodou.

Při přechodu na nový 16nm FinFet procesor aktualizoval Microsoft mediální dekódovací bloky a přidal požadovanou podporu HDM 2.0 a HDCP 2.2, aby umožnil propojení s novými obrazovkami UHD. Microsoft však šel ještě dál. V rámci podpory HDR hraní při zpracovávání tradičních výstupů pro GameDVR, streamování a screenshoty bylo nutné vylepšení grafického procesoru. Xbox One S se dočkal nárůstu frekvence z původních 853 MHz na 914 MHz nové konzole - to je navýšení o 7,1 %. Zajímavé je, že Microsoft umožnil „přetaktování“ pro všechny aplikace.

Hry se díky tomu mohou víc držet cílového počtu 30/60 snímků za sekundu, a i když si většina lidí rozdílu nejspíš nevšimne, rozdíl tam nicméně je a v podstatě se stará o uhlazenější a mírně plynulejší herní zážitek: méně trhání a méně propadů ze 60 fps. I navzdory přetaktování je Xbox One S opravdu značně úspornější než jeho předchůdce. V našich testech jsme zjistili, že ze zdi čerpá o 25 až 40 % méně šťávy (záleží na aplikaci).

Bluetooth je pěkný bonus pro uživatele PC, ale malou, leč skvělou výhodou je redesignovaná textura rukojeti ovladače Xbox One.

Porovnali jsme Xbox One S s původním hardwarem v celé řadě testů - zkoušeli jsme hru z disku (kdy mechanika stále běží) i digitálně staženou (kdy mechanika neběží). Kromě toho jsme zkoumali spotřebu při přehrávání médií - zejména u přehrávače Blu-ray - a přidali pár testů specifických pro Xbox One S spočívajících v přehrávání UHD BD.

Během těchto testů jsme také použili hlukoměr, abychom změřili akustiku nové konzole a srovnali ji s původní verzí. Měřák jsme umístili přímo vedle stroje, takže tato čísla neberte jako skutečnou hladinu hluku, ale spíš jako porovnání dvou verzí hardwaru od Microsoftu. Prozatím je jasné toto: nová konzole má oproti staršímu modelu výraznou výhodu ve spotřebě díky menšímu procesoru, ale nevýhodou je hlučnější stroj - svou roli v tom nejspíš sehrály menší rozměry.

Většinou jsme u Xbox One S zaznamenali 3dB nárůst hluku - což je trochu zklamání u stroje, který chce být přehrávačem médií, od něhož bychom spíš chtěli co možná nejméně rušivý provoz. Ale hladina hluku ve výši 42-44 dB je pořád obrovské zlepšení oproti PlayStation 4, která je během zátěže až o 10 dB hlučnější. Xbox One S je i tak větší konzole než její konkurent od Sony, ale vejde se do ní větší chladicí zařízení - a řečeno prostě: větší větrák, který se točí pomaleji, nadělá méně hluku.

Hluk konzole je oproti staršímu modelu skutečně znatelný i přes celou místnost, ale i tak je to kol a kolem relativně tichý stroj. Všimli jsme si ovšem toho, že přehrávání UHD Blu-rayů je o trochu hlučnější než u standardních Blu-rayů - a říkáme si, jestli hlasitější hluk vzniká proto, že se musí disk točit rychleji, aby přečetl video s vyšším bitrate.

Výkon/Akustika Výkon Xbox One S Výkon Xbox One Hlasitost Xbox One S Hlasitost Xbox One
Project Cars (krabicovka) 79W 109W 47dB 44dB
Tomb Raider (digitálka) 74W 108W 45dB 42dB
Přehrávání Blu-ray 37W 61W 47dB 43dB
Přehrávání UHD Blu-ray 44W - 49dB -

Verdikt nad Microsoft Xbox One S od Eurogameru

„Slim“ verzi hardwaru zbožňuje každý - a všeobecně vzato je to obvykle až ta druhá generace konzolové revize, která slaví největší úspěch (modely třetí generace to občas s osekáváním kvůli ceně dokážou přehnat). Je to příležitost zapracovat zpětnou vazbu od zákazníků, redukovat rozměry a v podstatě udělat prostor pro stroj, který se do obýváku hodí lépe. Xbox One S (Alza.cz) se tohle všechno daří, ale Microsoft musíme navíc pochválit za to, že této příležitosti využil k tomu, aby přidal bonusovou funkčnost s dodatečnou hodnotou, která výrazně převyšuje specifikace originálu.

Nabídka 4K je sice momentálně poněkud nedostačující, ale je to zajímavý a skutečně užitečný přídavek pro toho, kdo o to stojí. Přetaktování GPU patří mezi ty dodatečné funkce, které herní zážitek nijak výrazně neovlivní, ale nejspíš ho ocení ti náruživí hráči, kteří uvažují o upgradu. Pro Microsoft by byla hračka vypnout vyšší frekvence u ne-HDR titulů (stejně jako to podle uniklých dokumentů dělá PlayStation Neo u her na základní PS4), ale místo toho se rozhodli udělat to tak, aby tato funkce fungovala se vším.

Když k tomu přihodíte zbrusu nový vzhled, který odstraňuje poslední pozůstatky katastrofálních snah Xbox One o set-top box, a pak si připočítáte vylepšenou verzi již tak skvělého ovladače, vychází vám Xbox One S jako vynikající nová verze hardwaru. I když je o trochu hlučnější, jedná se o podstatné vylepšení oproti původní konzoli téměř ve všech ohledech. Samozřejmě je to uvnitř pořád Xbox One, takže nečekejte žádný radikálně vylepšený kus hardwaru, ale dost možná se jedná o tu nejlepší revizi konzole, jakou jsme dosud viděli.

Nejen že se jedná o velké vylepšení oproti původnímu modelu, ale také se tak často nevidí, že by se při revizi konzole zapracovala hmatatelná vylepšení.Watch on YouTube

Read this next