RECENZE Iberia do Euro Truck Simulator 2
Za volantem na Pyrenejském poloostrově.
Euro Truck Simulator 2 je tu s námi už nějaký ten pátek a už jsme si zvykli, že minimálně jednou ročně se dočkáme nějakého pořádného přídavku, i když tentokrát jsme si počkali trochu déle. Na iberijském DLC vás jako první zaujme jeho velikost. Na rozdíl třeba od Skandinávie nebo Itálie se jedná o skutečně obří rozšíření, co do počtu měst (skoro padesát) s tisíci novými kilometry dálnic. Nová mapa v sobě zahrnuje kompletní Španělsko a Portugalsko a už od prvního kilometru vidíte, že jde o možná nejkvalitněji zpracované DLC v historii ETS2, které je navíc velmi odlišné od zbytku Evropy. Na severu poloostrova ještě není změna tolik markantní, protože je zde bohatá zelená vegetace, ale čím jižněji se dostáváte, tím více pociťujete vyprahlost krajiny, kterou jinde v ETS2 neuvidíte. Skoro jsem si chvílemi připadal jak v některých státech American Truck Simulatoru.
Dálniční systém je ve Španělsku i Portugalsku na vynikající úrovni. Otravují snad jen poměrně časté mýtné brány, ale najdou se i drobné odlišnosti. Například po Španělsku se můžete prohánět s kamionem až 90 km/h rychlostí bez rizika pokut, ale jakmile přejedete hranice do sousedního Portugalska, je potřeba si ohlídat maximálních 80 km/h. Výběr mýtného je ale zase v Portugalsku svižnější, protože stačí profičet branou, kdežto ve Španělsku vás zastaví nebo minimálně zpomalí otravná závora.
Zrovna u mýtných bran člověk musí dávat docela pozor, protože ostatní vozidla řízená AI se před nimi i za nimi občas chovají podivně. Není tak problém vidět kličkování na poslední chvíli, když se snaží vybrat jiný nájezd a při odjezdu od bran je zase boj uhájit si svůj vlastní pruh. Ani na dálnicích nejsou okolní vozidla vždy OK. Dost často jsem viděl, jak se jeden kamión snažil předjet druhého, přičemž oba jeli maximální rychlostí, takže ucpali oba pruhy. Než se pak zase zařadili za sebe, uběhla skoro věcnost. Ještě teď přemýšlím, jestli se jedná o chybu, nebo se vývojáři rozhodli zakomponovat do hry reálný prvek známý z českých dálnic :) Malinkou výtku mám i k občas nepřehledným sjezdům z dálnice. To je ale zapříčiněno primárně zaslepenými výjezdy, které jsou neprůjezdné pro hráče, nicméně pro AI vozidla bez problémů. Zádrhel nastává, když podle navigace víte, že máte sjet z dálnice, ale vaše odbočka je až těsně za tou zaslepenou. Navigace ukazuje přitom jen tu správnou a ta neprůjezdná, na kterou se právě díváte skrz čelní sklo, není v navigaci vůbec zanesená.
Prostředí Iberie je v každém případě výborné osvěžení zejména oproti střední Evropě, která momentálně zaostává i v technickém zpracování. Nejvíce na mě určitě zapůsobila jízda podél španělského pobřeží a zpracování přístavních měst typu Bilbao, Barcelona nebo Valencie. Nechybí samozřejmě známé dominanty největších měst, a navíc v Iberii přibyla po vzoru ATS tzv. vyhlídková místa. Když už nějaké objevíte, stačí u něj zastavit a aktivovat ho. Posléze si můžete prohlédnout parádní kamerový průlet nad krajinou a kochat se.
Až po hodně dlouhé době, kdy jsem projížděl Pyrenejským poloostrovem, mě začala trápit určitá jednotvárnost. Totiž ty největší devizy tohoto DLC jsou zároveň i jeho pomyslnou slabinou. Když prokřižujete např. Španělsko skrz všechny ty úžasné dálnice, najednou vám začne být trochu smutno po nějaké vyloženě horské oblasti, kam se dá dostat jen po klikaté úzké silničce a podobně. Ještě, že celková mapa ETS2 je natolik rozlehlá a rozdílná, že není v případě potřeby problém změnit své působiště a načerpat zas nové pocity jinde. I proto je důležité mít všechny DLC, aby hraní tohoto úžasného simulátoru bylo co nejvariabilnější.
Pokud ale hledáte místo pro provozování např. dvojitých kloubových návěsů, tak Iberie je vyloženě ideální oblast. Pokud nepočítám někdy až trochu překomplikované kruhové objezdy i místo jednoduchých křižovatek, nehrozí zde prakticky žádné záseky. Řídit tyhle dlouhé soupravy není v ostatních státech Evropy žádná sranda, ale tady je to vyloženě na pohodu a samozřejmě je to i ekonomicky výhodné. Vejde se do nich více nákladu a tím pádem se zvyšuje i váš zisk.
I s Iberií se v ETS2 nyní můžete zúčastnit speciální herní události, která je aktivní pouze omezenou dobu od vydání tohoto DLC. Vaším úkolem je převoz externích zakázek na delší vzdálenost, než je 200 km a to do dvaceti různých měst. Je to skvělý motivační prvek, a navíc za vaši snahu dostanete i drobnou pozornost v podobě herních předmětů, kterými si pak můžete vybavit svůj kamion.
S velikostí tohoto DLC nám trochu nabobtnala i cena, která činí skoro osmnáct eur, ale není třeba nad tím nějak rozmýšlet, je to poctivá cena za všechen ten herní obsah a vynechat toto rozšíření by bylo skutečně zásadní chybou jakéhokoli hráče ETS2. A na co se můžeme těšit dále? Už byly ohlášeny práce na dalším přídavku, které nás zaveze do Ruska. No a když se podíváme na celkovou herní mapu, uvidíme, že už toho moc nezbývá. Po Rusku zřejmě přijde na řadu Balkánský poloostrov a pak možná dojde i na Bělorusko a Ukrajinu. Celkově to tedy vypadá, že v dalších několika letech míříme s ETS2 do úplného finále. To je velký rozdíl oproti sérii American Truck Simulator, kde je před námi ještě celé východní pobřeží a kompletní USA v naprostém nedohlednu.
Díky zdržení Iberia z loňska na letošní jaro se navíc ve hře naakumulovaly nové prvky, které nejsou přímo součástí nového DLC, jsou přístupné pro všechny ve formě patche zdarma, ale mají zásadní význam pro fungování celého ETS2. Mluvím o novém systému nasvícení celé hry, které bylo aplikováno s nedávným updatem na verzi 1.40. Díky němu došlo k výraznému zlepšení vizuálu, a to jak ve dne, tak i při jízdě v noci. Razantně se zlepšila dynamika stínů, odlesků a slunečních paprsků. V noci pak paprsky světlometů a okolního nočního osvětlení. Pro lepší představu doporučuji zkouknout nedávné oficiální video od SCS Software, věnované hlavním prvkům tohoto vylepšení.
Dalším novinkou, která se týká všech hráčů, je přidání zbrusu nových tahačů značky Renault, konkrétně se jedná o modely T Evolution a T High Evolution. Na rozdíl od ATS, evropská verze hry nikdy netrpěla nedostatkem kamionů, které si šlo koupit a ovládat. Nicméně každý nový vůz ve hře hrozně potěší a navíc tímto ETS2 drží krok s dobou, když přidává nejnovější modely. Nové Renaulty si jinak můžete prohlédnout v oficiálním představovacím videu přímo od SCS Software tady.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.