RECENZE Homeworld Remastered Collection
Existuje nějaká lepší vesmírná 3D strategie?
Sice už nepatřím k nejmladším, zato si ale dobře vybavuji, když se na herní scéně objevilo něco zcela nového. Jak jsem v devadesátých letech viděl první Command and Conquer, padla mi čelist z toho, co všechno bylo možné dokázat s původním konceptem z Duny 2 a ještě více na mě zapůsobil v roce 1999 první Homeworld. Ten se ze vzory nezatěžoval vůbec a rovnou definoval svůj vlastní herní žánr - 3D vesmírná RTS.
Jak už to ale bývá, ty nejúžasnější herní záležitosti se někdy nestanou masovkou, a i když vyšel datadisk Cataclysm a v roce 2003 ještě druhý díl, tahle série prostě upadla na deset let do zapomnění. Pak ovšem po bankrotu THQ odkoupil Gearbox práva a ohlásil plány na vydání remaster edice. Sám bych raději uvítal třetí díl, ale i tak jsem se docela těšil na starý dobrý Homeworld v novém grafickém kabátě. Aby taky ne, když nikdo za celých 15 let nedokázal přijít s hrou, která by tuhle klasiku dokázala trumfnout.
Nicméně bylo by chybou si myslet, že Homeworld Remastered je jen nově otexturovaná verze původních her vypuštěná do světa. Zvláště to platí u prvního dílu, který prošel nejrazantnější obměnou, hlavně co do uživatelského rozhraní a fungovaní některých mechanik. Jak si za chvilku vysvětlíme, tenhle přístup byl víceméně logický, ale aby se původní fandové necítili úplně dotčení, jsou součástí "balení" i oba původní díly Homeworldu v nezměněné podobě, které lze klidně spustit i pod Windows 8 64bit. V ceně tak dostáváte hned 4 hry: Homeworld 1 Classic, Homeworld 1 Remastered, Homeworld 2 Classic a Homeworld 2 Remastered. Vše má jeden instalační adresář a jen pomocí launcheru prostě vyberete jakou variantu si chcete zrovna zahrát.
První zásek je, že nová kolekce neobsahuje onen datadisk Cataclysm. Není to omyl a jak to tak vypadá už se ho ani nikdy nedočkáme. Snaha prý byla, ale zdrojáky jsou údajně ztracené, takže ho nebylo technicky možné dostat do kompletu. O to větší škoda je, že Cataclysm příběhově navazoval na první díl, takže ti z Vás, co se k této sérii dostáváte až nyní, budete mít mezi díly větší mezeru.
Obecně vzato, celá série Homeworld není jen obyčejnou RTS zasazenou do vesmíru. Má nádherný příběh doprovázený černobílými artworky a zvučným vypravěčem, jehož je doslova radost poslouchat. Vše se točí okolo národa vyhnaného nepřáteli až na samý okraj galaxie, který se snaží znovu uvědomit si sám sebe a probojovat se ke své původní domovině Hiigara umístěné naopak v samém středu galaxie. Navíc herní systém se středobodem v podobě mateřské lodě a přenášením jednotek z mise do mise, je asi nejlepší, jaký vůbec mohl být v tomto případě vymyšlen. Jedná se o starou dobrou školu, kde se nic moc neodpouští. Taktická chyba, spáchaná na začátku nebo dokonce v předcházející misi se může fatálně projevit až třeba po hodině hraní a skončit hledáním mnohem dříve uložené pozice, protože prostě nebude jiné východisko (například špatně rozvrhnutá výroba plavidel z předcházející mise).
Zatímco úplně novým hráčům to může být víceméně jedno, původní fandové budou chvíli žasnout nad tím, co se s původním prvním dílem v remaster edici vlastně stalo. Vývojáři se totiž rozhodli, že upravená edice dostane fungl nové uživatelské rozhraní, které vychází z interface dvojky, ale je ještě více dotáhnuto do podoby, aby působilo pokud možno co nejméně rušivě. A jelikož mechanika ovládání a řady funkcí se mezi prvním a druhým dílem změnila, bylo sjednoceno i toto. Homeworld 1 Remastered tak vykazuje herní rysy podobné spíše druhému dílu.
Nepatřím k těm, kteří tento krok možná až přehnaně kritizují, protože mu rozumím a po chvilce jsem se s ním tak nějak sžil. Vypadá to prostě lépe a také se to pohodověji ovládá. Na druhou stranu, třeba spotřeba paliva u stíhaček a jeho doplňování + automatické opravy během dotankování bylo něco, co k prvnímu dílu prostě patřilo. Nyní to tam není a tím pádem se během boje tato plavidla nemají snahu stahovat k podpůrným fregatám nebo mateřské lodi a to ovlivňuje styl hry, na který byli lidé dříve zvyklí.
To samé platí i o fungování bojových formací. Pro řadu hráčů jsou nyní v podstatě zmršené. Problém je opět v tom, že v Homeworldu 2 se stíhačky nevyráběly po jedné, ale rovnou v malých skupinách, takže už pak nebylo nutné mít několik druhů formací pro uspořádání malých plavidel. Jelikož ale v Homeworldu 1 Remastered zůstal koncept výroby stíhaček po jednom kusu, formace byly zpátky naroubovány, nicméně ne tak dobře jako dříve. Plavidla při bojovém útoku formaci prostě neudrží a rozletí se do všech stran a formaci utvoří zase až po chvíli, v Homeworld 1 Classic přitom stále drží zadaný obrazec jak někde na letecké přehlídce. Nebo dám jiný příklad. Formace ve tvaru koule v klasické verzi chrání plavidlo ve svém středu, v remasteru se koule sice vytvoří, ale jakoby stranou od plavidla, které má být chráněno, takže toto rozestavení pak neplní svůj účel.
Ještě závažnějším problémem bylo, že hned čtyři mise z kampaně Homeworld 1 Remastered vykazovaly takové chyby, že řadu hráčů buď frustrovaly, nebo se jim je ani nepodařilo dokončit. Asi nejprofláknutější se za těch pár dní stala šestá mise v poli asteroidů, kde menší jednotky při útoku páchaly hromadně kamikaze a fóra na Steamu se plnila zoufalými prosbami o recept, jak tuhle zpropadenou mechaniku přelstít. Já sám jsem tomuhle nicméně uniknul, protože jsem se ke hraní dostal až později, kdy vyšel 400 MB patch a s ním už vše proběhlo na výbornou. Polem asteroidů jsem prošel hned na poprvé a s minimálními ztrátami. Nakonec to tedy žádná velká katastrofa nebyla, ale Gearbox měl rozhodně věnovat více času betatestu. Naštěstí tvůrci zmapovali velké záseky, které znemožňovaly dokončit některé mise, ty jsou nyní vyřešené a není důvod se znepokojovat.
Homeworld 2 Remastered je předmětem daleko méně kontroverzí, protože se zas tak moc nezměnil. I zde je sice nové uživatelské rozhraní, ale herně je vše mnohem více podobné klasice druhého dílu. Dokonce nevím ani o žádném herním záseku, na rozdíl od remasterované jedničky. Nepotkal mě ani jeden jediný pád hry a to včetně hraní klasických verzí, kde bych to očekával nejvíce. Jedinou potíž, kterou doteď mám, je u Homeworld 1 Classic s nastavením rozlišení. U původní jedničky nejde zvolit jiné než 4:3 rozvržení obrazu (na 24" LCD dostanu nejlépe 1600x1200) a toto nastavení se mi nevím proč při každém vypnutí hry resetuje do 640x480. Homeworld 2 Classic umožňuje pěkných 1920x1200 a se zapamatováním nastavení nemá žádný problém.
Zdaleka nejviditelnější změnou je grafika obou remasterovaných dílů. Nejpropastnější rozdílem je srovnání grafiky klasické jedničky s její vylepšenou verzí. A to platí i tehdy, pokud druhým dechem dodám, že modely objektů, textury, vyhlazení, světla a stíny v remasterované dvojce jsou o minimálně o jednu třídu výše než je tomu u vylepšené jedničky. Schválně se podívejte na srovnávací obrázky, ať víte, o čem mluvím.
Vizuální stránka tedy vypadá báječně a to i přesto, že pozadí vesmíru tvoří jen pěkná nicméně placatá textura a šikovné nasvícení. Herní prostor je ovšem skutečně trojrozměrný, s čímž se musí počítat zejména při přesunech a boji, kde nestačí jen určit směr letu ale i správnou výšku či hloubku. Občas je to sice komplikovanější, ale Homeworld to celkově má zvládnuté na výbornou. S plynulostí obou vylepšených dílů jsem jinak neměl žádný problém (Intel procesor a NVIDIA grafika), konstantně jsem se držel na 60 fps při maximálních detailech.
K zamyšlení ještě může vést cena. Hra se prodává pouze v digitální verzi na Steamu za 32 eur, což je necelých 900 Kč. Může se to zdát hodně, ale jako fanda série si myslím, že to nejsou vyhozené peníze. Pro ty z vás, co jste Homeworld sérii nikdy nehráli, věřte, že tato investice vám přinese dohromady minimálně 20 (spíše však počítejte 30) hodin herní doby a to za ty peníze myslím stojí. Sám bych nemohl doporučit lepší 3D vesmírnou RTS než právě tuto.
Krabicově vyšla pouze sběratelská edice se svítícím modelem mateřské lodě, která je beznadějně vyprodaná a nyní jí překupníci prodávají za nehorázné sumy na Ebay. Video z rozbalování sběratelské edice v redakci IGN: