RECENZE Ghost of Tsushima PC CZ
Výsledný port z PlayStation předčil očekávání.
Jestli šlo za poslední roky něco Playstation hráčům vyloženě závidět, tak to určitě byla samurajská exkluzivita jménem Ghost of Tsushima. Ta nejdříve vyšla pro PS4 a posléze i pro PS5 v tzv. „režisérské verzi“, což byla vylepšená edice, která v květnu zamířila i na herní počítače prostřednictvím distribuce Steamu a Epicu. Hru jako takovou jsme vám podrobně popsali v naší recenzi z roku 2020, takže v následujících řádcích zmíním jen to nejdůležitější, a hlavně novinky týkající se pouze PC verze.
Ghost of Tsushima se prezentuje strhujícím příběhem o osvobození ostrova Cušimy po mongolské invazi v podání hlavního hrdiny Džina Sakaje. Ten je tělem i duší samurajem striktně dodržující kodex, což je hlavně zpočátku hry zásadní problém. Hlavní hrdina se totiž nechce vzdát čestného boje, při kterém se má umírajícímu protivníkovi dívat do očí. Jenže dodržujte pravidla, když stojíte osamoceni proti stovkám nepřátel. Hned zkraje tedy musí vaše postava svést urputný vnitřní boj a kvůli záchraně své domoviny se nakonec vydá na dráhu tajemného bojovníka, který musí likvidovat tucty nepřátel ze skryté zálohy.
Jak vám hráči z PS4 a PS5 koneckonců dosvědčí, herní náplň Ghost of Tsushima je přímo famózní a nabízí krásný mix přímé akce s hromadami nepřátel, ale i nespočet příležitostí pro stealth akce. To vše v kompletně otevřeném světě ostrova Cušimy včetně dodatečného rozšíření zahrnující ostrov Iki. Na ten si ale zejména ze začátku nechte zajít chuť, protože aby zde vaše postava vůbec měla šanci přežít, musí být značně zkušená a perfektně vybavená. Klidně si ostrov Iki nechte až na úplný konec po dohrání příběhu základní hry. Můžete mi věřit, nic vám tam neuteče.
Kromě rozsáhlého příběhu v singleplayerové kampani, který vám i s rozšířením poskytne zábavu na několik desítek hodin, je zde přítomný i kooperativně zaměřený multiplayerový mód „Legendy“ pro až čtyři hráče. Jediným zádrhelem je nutnost zřídit si účet do Playstation Network, bez kterého není multiplayer přístupný. Důležité je zdůraznit, že v případě hraní příběhu pro jednoho hráče není účet PSN vůbec potřeba. Pokud tak nechcete s někým hrát kooperaci, můžete na vše okolo PSN účtů zapomenout a nevšímat si toho.
Sony si jinak vynucováním PSN účtů pro multiplayerové hraní na PC trochu naběhlo (viz kauza kolem Hell Divers 2, kde to oznámili dost nešťastně až po vydání hry). Reakce řady lidí mi ale přijdou naprosto přehnané. Chápu, že v zemích, kde si zřídit PSN účet nelze, to není ideální, ale bojkot i tam, kde to normálně možné je? Mě třeba také netěší, když nějaká hra ze Steamu ke svému spuštění vyžaduje ještě propojení s účtem na Epicu, EA play nebo Ubisoft Connectu, ale nevšiml jsem si, že by kvůli tomu hráči spouštěli masivní review bombing nebo organizovali internetové protesty. Nevidím v tom prakticky žádný rozdíl a mrzí mě, že tato záležitost negativně zasáhla i do vydání PC verze Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT. Oproti Hell Divers 2 se navíc dopředu vědělo, že PSN účet bude pro některé části hry potřeba, takže je vcelku zbytečné dělat ještě teď nějaké další vlny. Tím spíš, že vám do PC nikdo necpe dalšího klienta, ale opravdu jde jen o to zřídit si PSN účet a prolinkovat ho se Steamem či Epicem.
U Playstation portů na PC se tradičně zaměřujeme na vizuální a technickou stránku, která nebývá vždy stoprocentní. Port Ghost of Tsushima je naštěstí z kategorie těch velmi zdařilých, protože šlape jako hodinky už od samého začátku. Skvěle zvládnutá optimalizace vám poskytne famózní vizuál i na slabších počítačích a pokud máte silnější hardware, můžete těžit z lepší a plynulejší grafiky, než je k vidění na PS5!
Pro testování výkonu jsem použil následující PC sestavu. Procesor Intel i7 10700k, 32 GB RAM a grafickou kartou RTX 380 s 34“ monitorem (nativním rozlišení 3440x1440). Jelikož nesnáším dynamické škálování, okamžitě jsem ho v nastavení vypnul a nastavil pevné rozlišení 3440x1440 + DLSS (kvalita). Generování dodatečných FPS hra také podporuje, ale jen pro majitelé Nvidia karet RTX 4xx. RTX efekty výkon nezatěžují, protože tu bohužel žádné nejsou. Výsledek nicméně předčil má očekávání, a hra ve vysokých detailech dokáže udržet 80-90 FPS a se zapnutým HDR vypadá fantasticky.
Skvělá je i přidaná podpora pro ultra širokoúhlé monitory 21:9 a 32:9, které jsou nyní s touto hrou plně kompatibilní. Dokonce i uživatelské rozhraní je na míru upraveno těmto poměrům, takže člověk nemusí řešit žádné kompromisy. Výjimku tvoří jen ingame animace, kterých je zde několik typů, a ne všechny šly ohnout do nových formátů. Zatímco ty v enginu hry jedou i v ultrawide režimech, ty předrenderované musí člověk zkousnout v 16:9 a s černými okraji ze všech stran.
PC verze již tradičně nabízí i větší variabilitu v možnostech ovládání. Klávesnice s myší je samozřejmost a co se týká zaměřování při střelbě z luku, není lepší volby než myšky, ale tím výhody více méně končí. Pohyb postavy, a hlavně skládání kombinací tlačítek při útocích a obraně, mi daleko více vyhovuje na gamepadu. Výborně funguje jak Xbox ovladač s asi nejlepší ergonomií, tak i PS5 DualSense, který zase dodá větší škálu haptických efektů. Co se týká nastavení obtížnosti a přístupnosti, zde je to stejné jako v případě Playstation verze, tj. velmi široké nastavení jak pro naprosté nováčky, tak pro ostřílené hráče, kteří hledají kvalitní výzvu.
Na závěr jsem si nechal jen formální potvrzení české lokalizace. Stejně jako v Playstation verzi jsou zde české texty formou titulků. Atmosféru skvěle nakopne, pokud přepnete anglický dabing postav na autentický japonský, což vřele doporučuji.
PC verze Ghost of Tsushima v celkovém úhrnu naprosto obstála. Výborné zasazení, skvělý soubojový systém, vynikající hratelnost, a hlavně krásně plynulý vizuál s ještě lepšími efekty, si plně zasluhuje výsledné hodnocení.
VERDIKT: Troufnu si říct, že lepší samurajskou hru si na PC nemáte šanci zahrát, a nic na tom nezmění ani chystané vydání Assassins Creed Shadows.