RECENZE Football Manager 2022
Zase se od toho nejde odlepit?
Pokud jste někdy v minulosti propadli hrám ze série Football Manager, dobře víte, že to není záležitost, ke které občas na chvilku zasednete, a pak si jdete hrát něco jiného. Jakmile se jednou ponoříte do řízení svého oblíbeného klubu, je to konečná. V podstatě se od toho nejde odlepit a dlouhé dny a týdny neřešíte nic jiného, než jak na další zápas poslepujete sestavu, kde zlanaříte nové posily a taky kde na ně vezmete. Průšvih je, že ani když vypnete počítač, tak to z hlavy prostě nevytlačíte. Sestavu a tréninky pilujete v duchu cestou do práce, na poradě se šéfem nebo při obědě s kolegy. Plně rozjetá sezóna se vás zkrátka drží a jen tak nepustí. Asi i proto se každý podzim těšíme na nový ročník a nikdy nás to za ta dlouhá léta neomrzelo.
Poslední roky nicméně přinesly spíše evoluční pokroky a letos to více méně jde ve stejných šlépějích. Dříve se vývojáři snažili alespoň o to, aby byly od sebe ročníky rozdílné. Například šachovali různě s ovládacími prvky nebo schválně měnili barevné schéma. Když ale poprvé otevřete Football Manager 2022 (FM22), tak se v první moment leknete, že jste omylem spustili loňský Football Manager 21 (recenze). Stejné úvodní menu, velmi podobná barevná stylizace do fialova atd. Buď vývojářům tenhle design přišel tak super, že se ho rozhodli zachovat i pro letošek nebo na tyhle změny už prostě rezignovali a nechali to být. Tak aspoň, že se člověk nemusí učit nic nového, když jsou všechna tlačítka na stejných místech jako minule.
Zároveň jsem se nemohl dočkat prvního ostrého utkání, abych zkouknul inovovaný zápasový engine, na který vývojáři pěli oslavné ódy. Já z něj byl ale mírně řešeno zaskočen. 3D engine zápasu totiž vypadá na první pohled totožně s FM21 včetně toho, že hráči stále běhají jak kdyby měli na zádech přilepená půlmetrová pravítka. Ona proklamovaná inovace se totiž skrývá v nových pohybech hráčů, což odhalíte po chvíli soustředěného dívání.
Hráči nově driblují, presují, umí si přihrát patičkou nebo vykouzlit různé blafáky ala Neymar nebo Messi. Ve výsledku je to pěkný posun vpřed, jen jsem netušil, že budu potřebovat pomalu lupu abych ho odhalil (používám kameru z tribuny, kvůli větší přehlednosti). Stále tak čekám na zásadní vylepšení 3D zápasového enginu a chci být minimálně tak nadšen, jako když FM série poprvé před lety představila přechod z 2D zobrazení do 3D.
Ne že bych byl nějaký velký milovník tabulek a grafů, ale musím uznat, že FM22 jde pěkně s dobou. Moderní fotbal se už bez analytiků skoro neobejde a jejich výstupem jsou hromady digitálních ukazatelů. S novým ročníkem FM tak máme v menu novou volbu nazvanou Data Hub, která soustřeďuje analytické výstupy všech forem, a dokonce si zde můžete zadat i vlastní dotaz, aby vám vaši podřízení vytvořili výstup přesně šitý na míru. Tohle se vážně povedlo, a pokud se předkládaná data naučíte správně číst a využívat, budou vám velmi nápomocna při rozvoji vašeho týmu.
Další novinkou, která mě v zásadě potěšila, jsou týmové schůzky. Jsou jiné než ve FM21. Vloni to bylo hlavně o tom, že vám ostatní členové vedení sdělili svoje poznatky, doporučení nebo obavy a vy jste si s tím pak už měli nějak poradit nebo zamést pod koberec. Schůze ve FM22 se ale nesou v jiném duchu. Každý jednotlivý jednací bod zároveň disponuje tlačítkem pro řešení doporučeným způsobem. Pokud ale nechcete, použijete volbu pro odložení nebo připomenutí. Konečně jsem tak získal pocit, že schůze plní svůj účel, tedy nejen identifikovat problém, ale zároveň i zvolit řešení, které má širší podporu. Funguje to bezvadně a ani mi nevadí, že s tou schůzí vedení opruzuje každý týden (frekvence jde upravit).
Přecházet každý rok z jednoho dílu FM na nový ročník není nic snadného. Kariéra se nepřenáší a vše, co si pracně v jednom díle budujete, necháte ladem a jdete do toho zase od úplného začátku. Přesto to většina fandů poctivě absolvuje a bere to jako součást nové výzvy. Zároveň je to i způsob, jak si člověk začne uvědomovat všechny ty drobnosti, které se od minula změnily.
Krásným příkladem jsou toho třeba herní taktiky. Je jedno, jak dobře je máte od minula vychytané, v nové kariéře vůbec nemusí fungovat podle očekávání. Třeba moje útočná taktika 4-2-3-1 z FM21 válcovala soupeře rozdílem třídy, ale ve FM22 se s ní musím bát do konce utkání o výsledek. Je z toho vidět, že mechaniky v novém díle fungují odlišně a přikláním se k tomu, že více reálně. Je tak nezbytné znovu promýšlet svůj systém a zkoušet nové kombinace.
Abych nezapomněl, ještě se sluší zmínit o novince v podobě přepracované obrazovky znázorňující drama posledního dne přestupů. Už vloni se vývojáři snažili zprostředkovat hektičnost tohoto dne, který uzavírá letní a zimní přestupové okno. Letos je to ale ještě markantnější a stylizací grafiky to připomíná zpravodajství stanice Sky Sports Football. Dění se posouvá po hodinách a přináší mnohem zajímavější a detailnější informace, než tomu bylo dříve. Vše je tak skutečně více napínavější a více v designu Data Hubu, o kterém jsem psal o několik odstavců výše.
Bohužel ani letos se FM22 netýká žádná oficiální česká lokalizace, což je u hry tohoto typu vcelku zásadní problém. Vloni jsem poukazoval na práci nadšence, který nakonec FM21 zdárně přeložil a dal ke stažení všem zájemcům. Dobrou zprávou je, že tento člověk pracuje i na překladu FM22 na novém webu zde. Špatnou zprávou ale je, že už to nedělá zadarmo. Pokud tedy chcete češtinu do FM22 musíte se stát členem jeho komunity a členský příspěvek dělá 500,- Kč ročně. Češtinu osobně testuji, ale zatím je ve fázi „alfa" takže má spousty chyb a nedodělků. Finální verze se pak dá očekávat někdy v průběhu jara 2022.
Od FM22 jsem toho po loňském silně údržbovém ročníku očekával určitě více, proto jsem se rozhodl hodnotit bez medaile. Neznamená to, že Football Manager je špatnou hrou, to vůbec, jen jsem doufal ve více viditelnější pokrok. Například 3D grafika zápasů musí být vylepšena komplexně, pouze nové pohyby hráčů to prostě nezachrání. Tak snad zase za rok.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super Gamer 2020.