RECENZE F1 2015
Dvě sezóny na talíři a k tomu plná mísa kyselých okurek.
Držte si klobouky, jedeme z kopce! Přesně takto dopadla současná F1 série od Codemasters skrze pět dílů, které po nejlepším ročníku 2011 nabraly sestupnou tendenci. Pamatujete nicotný minulý rok, kdy se u odfláknuté F1 2014 tvůrci zaklínali tvorbou nového enginu na míru novým konzolím? Tak je to tady, ale že by to stagnující řadě nějak pomohlo, to ani náhodou. Když se probírám svou sbírkou efjedniček na první PlayStation, na níž se v devadesátém šestém roce objevila premiérově licencovaná F1 hra, aby poté plynule navázala slavnou řadou od Psygnosis i na PS2, tak podobnou stagnaci, jakou aktuálně předvádějí vývojáři z Albionu, jsem věru nezaznamenal.
A to ani nemluvím o úspěšných Grand Prix od Geoffa Crammonda a MicroProse, které v úvodním dějství vyšly už na začátku devadesátých let. Skvělé hry to byly a jsou, co vám mám povídat! A ze všech těchto titulů historie by se mohla nynější F1 z fleku učit, přičemž mnoho tehdejších prvků ani po půltuctu dílech vůbec neumí. Minulé formule běžely na upraveném starším enginu EGO 3.0, poprvé použitém v GRID 2 přede dvěma lety. Aktuální ročník 2015 jako první hra studia běží tentokrát na nové čtyřkové verzi EGa, ale podle mého názoru se zrovna moc nepovedla. Grafické orgie rozhodně nečekejte, jako spíše záplavu všemožných a v drtivé většině škaredých grafických pseudo efektů, které z výsledného obrazu dělají závody v mlze, oparu a totálně rozostřených horizontů.
Jakkoli je grafika samotná velmi pěkná a bez těchto post-proces filtrů by byla jistě výtečná, celkově je výhled ještě horší než minule. Část hráčů na tento nešvar také pěkně nadává v uživatelských recenzích na Steamu. Tyto efekty samozřejmě, minimálně prozatím, nejdou vypnout (možná to vyřeší další patch) a tak krásně čitelný, jasný a ostrý obrázek minulého ročníku zůstal stále nepokořen. A to včetně tradičně vynikajícího deště a vůbec jízdy za mokra. Tradicí tak alespoň zůstává velmi pěkná optimalizace a střídmé nároky na hardware. S mým několik let starým PC jezdím bez potíží na nejvyšší ultra hodnoty grafiky kolem 40 FPS.
Jak jsem předeslal v úvodu, novinek je zoufale málo a nejsou nijak signifikantní, aby ospravedlnily koupi nového dílu třeba pro majitele některého ze starších. Předně hra obsahuje dvě sezóny 2014 a 2015, mezi nimiž lze kdykoli svobodně přepínat. Pro majitele F1 2014 vlastně holá zbytečnost. Tak jdeme dále. Maršálkové dostali do rukou signální vlaječky, jež neváhají použít. Poměrně citelně se přitvrdil jízdní model, jenž je zvláště oproti minulému ročníku bez asistencí podstatně náročnější. Nyní je potřeba citlivěji dávkovat plyn při zrychlení a stejně citlivě přibrzďovat, protože bez toho jsou ty současné monoposty více náchylné do smyku. Vyšší náročnost podporuje také agresivnější AI, to kvituji, která se více cpe, nedrží se bezhlavě jednoho vláčku v závodě a také lépe brání svůj flek. Což je patrné zejména na vyšší AI stupínky. Nicméně s asistencemi je to stále ta pohodová arkáda, kde vám formulka neuskočí ani o centimetry, fyzika, nefyzika.
Celkem povedené jsou prý nově nahrané zvuky motorů. Jelikož i skutečné vozy nyní hluší jak výkonnější vysavač, možná bych tvůrcům nově natočené motory tentokrát i věřil. Jediným novým režimem jízdy je extra náročná Profesionální sezóna, kdy jste vrženi do šampionátu automaticky na nejvyšší dovednost AI a zcela bez asistencí. Celkem zbytečná kolonka, řekl bych, protože úplně to samé si může zkušený hráč naklikat v klasickém mistrovství, kde se dá obtížnost samozřejmě také upravovat. Naopak jsme přišli o jeden z nejdůležitějších prvků, kterým je kariéra s vlastním jezdcem. Ta je nyní fuč a s ní jsou v prachu taktéž skvělé módy výzev a scénářů, stejně jako jedna ze dvou časovek.
Přitom jestli formulky někdy opravdu bavily, tak to bylo do minulého roku právě v těchto všech režimech. Jízdní nabídka je tak absolutně nejstřídmější ze všech F1 her od Codies, protože ještě ke všemu tvůrci zařízli i splitscreen a online kooperaci, takže zbývá zatím nikoli často obsazený online multiplayer. Nikdo asi neobrečí konec úvodního rozřazovacího testu a úplné vypuštění safety caru, protože minule stejně prakticky nevyjížděl a těžko můžeme také rozporovat stále krapet podivné a nereálné kolize a poškozování vozů, když si to promotér F1 nepřeje. To už více zamrzí stále kritizovaná minimální délka závodu na 25 %, což je stále zbytečně mnoho a nově si dokonce neupřesníte ani počet kol, protože máte na výběr pouze mezi 25, 50, 75 a 100 % skutečné délky. Alespoň že mimo šampionát v rychlých jízdách zůstaly ta minimální 3 kolečka.
První velký patch, s nímž jsem na PC začal jezdit, nicméně opravil alespoň některé velké technické chyby, na něž hráči od vydání nadávali. Každopádně takto zabugované formule Codies zatím nevydali, i v tomto jsou nové formule na chvostu celého startovního pole. Se špatnou citlivostí a mrtvými zónami už ale nemám ani na joypadu, ani na volantu žádný problém. Stejně už neblbnou tlačítka na ovladači, kterým se při jízdě měnily a duplovaly funkce. Po vypnutí hry ale F1 2015 stále padají, což je ale lepší, než kdyby padaly přímo při jízdě.
Už minule to byl s odřenýma ušima průměr, doufal jsem v lepší zítřky, ale bohužel není tomu tak. Nový engine vůbec ničemu nepomohl, hra vypadá hůře (alespoň na PC), přišla o zásadní část obsahu a k tomu ještě stále trpí technickými chybami, byť se alespoň příjemně hraje. Dovedu si také představit, že na nových konzolích, kde jiné formule nejsou, hra své spokojené publikum jistě najde. To se ale jeden diví, že Dirt Rally od jiného týmu roste do krásy a působí dnes v rallye hrách skoro jako malé zjevení, načež hned vedle v sousedních dveřích kolegové vypustili formulový skoro zmetek, který je snad tím nejhorším, co za poslední léta v Southamu, kde sídlí divize Codemasters Racing, vyplodili.
Stále mi tak vychází jako nejlepší volba solidní F1 2011, která dnes vyjde do dvou stovek za PC verzi. Letos nový ročník prostě nenabízí ale vůbec nic lákavého, proč do něj znovu investovat. Zejména, pokud vlastníte i ty starší. Jestli se motorističtí novináři baví postupným úpadkem reálné F1, tak její oficiální hra je toho tuplovaným důkazem.