Skip to main content

RECENZE ELEX

Gothic s bouchačkami.

VERDIKT: Desítky hodin zábavy, kapky frustrace, ale zároveň pocitů z dosaženého vítězství. Škoda starého enginu a detailů světa. Bez medaile

„Realita žije v místech, o nichž bys neměl vědět" - Harlequin, Shadowrun: Dead Man's Switch

Máte-li rádi předchozí hry německého studia Piranha Bytes (tedy série Gothic a Risen), nové sci-fi/fantasy akční RPG ELEX vám připomene nejslavnější z nich - Gothic 2. A to nejen stylem, i zápletka vám bude znít povědomě. Ve světě po srážce planety Magalan s kometou se kyborg stal opět člověkem a musí znesvářeným frakcím lidí pomoct proti ostatním kyborgům. Ano, není to nic originálního, ale funguje to. Potkáváte a mluvíte s různými lidmi, nacházíte útržky informací o světě kolem, jeho historii a dění... Až najednou zjistíte, že den utekl jako voda a ještě chcete dokončit tenhle úkol a pak se podívat za tamtu skálu.

„Hej! Ještě nejsem mrtvý. Pořád mám pět životů" (poslední slova, DrD)

Ve hře je pět základních atributů a hora dovedností k naučení, takže nebudete vědět, co zvolit dřív. Je libo otevřít zámek, stáhnout zvíře, nebo jen zasadit tvrdou ránu? S každou novou úrovní dostanete 10 bodů k atributům a jeden bod dovednosti, takže záhy zjistíte, že je třeba doplnit je jinými prostředky - i tak budete pečlivě vážit, kam každý bod umístíte.

Zda jste zvolili dobře či špatně, poznáte brzy - umřít jde snadno, přežít je těžší. Bojů vás čeká dost, opatrnosti a taktizování není nazbyt. Může vám chvíli trvat, než si zvyknete na rozložení kláves a hlídání výdrže (staminy), ale s dobrou taktikou přemůžete i smrtícího osamělého Skexíka. Ovšem vrhnout se po hlavě do stáda slabých Kousalů také nelze než doporučit - uděláte to jen jednou. Autoři si posvítili i na koumáky, co rádi ostřelují z dálky - nepřátelé nejenže si neváhají pro vás dojít, ale nezřídka mají i útok z dálky. Umělá inteligence je vcelku ucházející, nicméně, chtěla by ještě trochu doladit.

"Mám spoustu kouzel, na co nosit zbraň?" (poslední slova)

Chceš lepší výbavu? Přidej se k nám. A nebyla by to pořádná hra na hrdiny bez kořisti. Výbavu lze najít při průzkumu, koupit a vyrobit či vylepšit u pracovního stolu, a že je co vylepšovat. Věčný nedostatek peněz vás k tomu ostatně i donutí. Je libo silnější meč, drahokamy, co vylepší vlastnosti, nebo radši prsten ochrany? Kdepak, lektvar s body do atributů je cennější.

„Kecat umí každý, vypadni a ukaž mi profit" - Logan, Elex

Herní ekonomika je jednoduchá - ceny jsou všude stejné, závisí na vaší schopnosti smlouvat a měny - krystalů zvaných Elexit není nikdy dost. Ovšem po skutečné vzácnosti, krystalech přírodního Elexu budete bažit ještě víc. Prodat se dá téměř vše a Elexitu nikdy dost, zato příležitostí k výdělku spousta. Můžete tak sbalit, co vám přijde pod ruku, inventář je váhově neomezený. Jen vás při tom nesmí chytit.

„Zvědavost tě zabije. Vypadni! A hned!" - Stráž, Elex

Hra má atmosféru, odmění vás za nejen za úkoly. Průzkum v ní hraje velkou roli, s ním vám pomůže jetpack. Máte ho vy i vaši společníci, kteří vám na vaší cestě pomáhají. Ti mají svou vlastní hlavu a ne všechny vaše skutky se jim budou líbit, jindy přispějí více či měně prospěšnou poznámkou a třeba ovlivní i rozhovor s dalšími NPC. Že většinu úkolů lze vyřešit vícero způsoby, to také potěší. Jen si dejte pozor na jazyk, mlčení, pravda i lež mohou zabíjet stejně snadno jako bezhlavý boj. Proto si pamatujte parafrázi: Ukládat, ukládat a ukládat. Číst nalezené deníky a poznámky se určitě vyplatí. Autoři si s hrou vyhráli, cestou narazíte nejen na příběhy, ale také na mapy k pokladům a třeba i nejrůznější vtípky.

„Svět se změnil. Cítím to ve vodě. Cítím to v půdě. Cítím to ve vzduchu. Mnohé, co kdysi bylo, je ztraceno. Neboť již nežije nikdo, kdo by to pamatoval" - Galadriel, Pán prstenů

Dá se to poznat i na různorodosti prostředí. Předchozí hra studia, Risen 3, byla umístěna převážně do tropů, ale zde jsou prostředí rozmanitější. Najdeme zde do mírného pásu zasazený Edan, plný lesů, zeleně a věcí, co vás chtějí k večeři. Edan vyrostl díky práci Berserkerů a jejich srdcí světa. Poznáme sopečný Ignadon zpustošený na technologii zaměřenými Kleriky a o nic míň nebezpečnou tavarskou poušť plnou pozůstatků světa před dopadem a v ní paběrkujících vyděděnců. Ne každému se ale líbí být svázaný pravidly společnosti. Tito svobodní lidé našli útočiště na kraji skalnaté Abessy, ve městě pod Kupolí, kde každá frakce hájí své zájmy. Příchod Albských seperatistů na něj vrhá nevítanou pozornost ledem a Elexem obklopeného Xacoru, kde albští Elexetoři spřádají své plány na dobití světa a získání více Elexu.

Mimo frakce potkáte i vyděděnce vyděděnců - vražedné bandity a také monstra, faunu Magalanu, kterou Elex změnil k nepoznání. Přes všechny nebezpečí přírody se ale také zastavíte a budete se prostě kochat krásou okolí. Možnosti vykreslování enginu sice nedovolí opravdu nádherné scenérie známé ze Zaklínače 3, ale i tak ten pohled do údolí s potoky, písky a ruinami za to stojí. Není pak ani divu, že jsem ve hře strávila přes padesát hodin jen prostým plněním úkolů a toulkami divočinou, aniž bych se k nějaké straně vůbec přidala.

„Ďábla najdeš v detailech"

I tady se ovšem najdou pověstné mouchy. Ačkoli se autoři snažili vytvořit živý postapokalyptický svět, příběh má více logických děr než ementál. Atmosféru tu stejně jako u žánrově (ne)podobného Fallout 4 narušují věci, které by po zhruba dvou staletích byly dávno pryč (např. toaletní papír) nebo skutečnost, že na Magalanu nepotkáte jediné dítě. Spousta statických předmětů je jen na okrasu, ani propady výkonu dojem bohužel nevylepší.

„Existují tři přístupy k designu - Ano, Ne a Tý jo!. Tý jo! je ten, o nějž se snažit" - Milton Glaser

Piraně recyklovaly stařičký Genome engine známý již z Gothic 3 (2006) a následné série Risen, hra tedy neoslní zářnou grafikou polí a luk, jak to udělal třetí Zaklínač. Nicméně strohá grafika, vlastní všem hrám od tohoto studia, má také své kouzlo. A méně je mnohdy více. Dá se to se brát i jako výhoda - tou jsou nízké HW nároky. Steam sice udává jako minimum 64-bitová Windows (7, 8.1, 10), Intel i5-3570/AMD FX-6350, 8GB RAM a GTX-660 2GB/HD 7850 2GB a 35GB na HDD, ale v praxi jsou nároky podstatně nižší. Na maximální detaily mi tak hra běžela hratelně v 25 - 35 fps i na mém letitém stroji (i7-860, 16GB DDR3, HD7950 3GB) a spolkla při tom 2,2GB RAM a 27GB na HDD. Nahrávací časy jsou nízké i na klasickém pevném disku a pohybují se kolem 7-8 sekund.

Bohužel však není všechno zlato, co se třpytí, takže se zde objevují větší problémy s propady plynulosti vykreslování (nejčastěji paradoxně v inventáři), či záseky společníků při boji (kůň Klepna ze Zaklínače v tom holt není sám). Sem tam lze najít i díry v texturách, skrz které prosvítá okolní prostředí. Hrála jsem novinářskou review-verzi, takže je možné, že alespoň část těchto problémů postupnými opravami zmizí (již existuje Day 1 patch, viz Dobré ráno), to ukáže čas. K dispozici jsou vcelku široké možnosti nastavení, takže o plynulost hraní se není třeba bát.

Watch on YouTube

„Hudba je všude... Musíš ji jen uchopit" - Horace Silver

Hudba je docela různorodá a dynamická, mění se dle prostředí a typu činnosti. V zeleni bujném Edanu vás čeká při průzkumu lehký klavírní doprovod s nádechem smyčců, zatímco u technologicky založených kleriků z Ignadonu vám nejčastěji temně zazní smyčce a dechové nástroje, vystřídané občasnou techno muzikou řvoucí z puštěného rádia. Hra by si určitě zasloužila pestřejší paletu skladeb i ruchů, ale ty, které tu jsou, plní svou funkci dokreslení atmosféry na jedničku.

„Kdyby v moři byly ryby"

Bohužel, nelze se ubránit dojmu, že kdyby si Piraně daly víc záležet, udělaly nový engine a propracovaly pořádně detaily světa, byl by Elex mým osobním kandidátem na RPG roku. Takhle je pro mne "jen" horkým favoritem letošního podzimu. Díky českému distributorovi hry, společnosti Comgad, by do PC verze brzy měla přibýt oficiální čeština v textové podobě, takže si ji užijí i jazykově méně nadaní.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Read this next