RECENZE DiRT Rally i pro konzole
Odkaz Colina McRae žije.
Prvotní PC verze DiRT Rally stihla vyjít ještě těsně před koncem minulého roku (naše preview), a to výhradně v digitální verzi. Na krabicovku a konzolové porty pro PS4 a X1 jsme si museli počkat až do začátku tohoto měsíce. Právě nyní už je ale prašná rally rodinka komplet a na trhu jsou již všechny herní varianty pro všechny zmíněné platformy. Deváté svého rodu (od Colina McRae Rally po DiRT) je nyní DiRT Rally, když je v něm odkaz slavného Skota mnohem jasnější, než v posledních třech dílech DiRTu dohromady. Aby ne, když jej tvořil v rámci firmy sice malý tým (přednost měly formule a cesťáky), ale zase velezkušený a nadšený povolenkou, že mohou pracovat na opravdovém rallye a nikoli jen na dalším prašném cingrlátku pro amíky.
Rozhodně dobrou volbou bylo totální zaměření zpočátku pouze na hlavní PC verzi a její dokonalé testování skrze institut předčasného přístupu. Až po vyladění PC varianty začali v Codies makat i na konzolovkách. Proto to více než čtvrtroční zdržení. Tvůrci skoro v každém updatu pozorně reagovali na připomínky komunity skrze myriádu úprav a funkcí, jež ve hře původně nebyly. Nyní je hra po technické stránce již tři měsíce prakticky hotová, ale pořád přibývá nějaký nový obsah, zatím stále pro všechny zadarmo. Ostatně poslední velký balíček přišel docela nedávno, vlastně před týdnem, když přivezl nejen nové závody miníků v rallycrossu, ale také balík pokročilých instruktážních videí (nyní jich je 22), starý dobrý prašný Pikes Peak a 6 nových vozů. A Colinovy fandy jistě potěší trojice autentických laků jeho závodního focusu.
Je skvělé, že se tvůrci o své skoro půlroční dítko takto pravidelně starají, však už teď je herní náplní DiRT Rally absolutně největší hrou své řady. Pouze poslední Colin McRae Rally 2005 se mu dokáže v počtu vozů i tratí vyrovnat. Od finální PC verze z prosince se počet unikátních tratí a okruhů totiž zase o něco rozšířil: v režimu klasické rally si tak aktuálně zajezdíte v 6 lokacích (Finsko, Německo, Monako, Řecko, Švédsko, Wales), jež obsahují 72 jednotlivých etap (maximálně 12 na podnik). Erzety jsou natažené zhruba od 4 do 12 kilometrů, což mnohdy znamená velmi napínavé průjezdy dlouhé klidně i přes pět minut, kdy máte co dělat, abyste vůz vůbec v celku dovezli do cíle!
Jako jediný herní režim je zatím ještě spíše střídmý rallycross plně licencovaný (Mistrovství světa FIA RX), i když nabízí jen 3 reálné tratě v Anglii, Norsku a Švédsku v celkově 8 variantách délky. A posledním nejmenším režimem je jízda do vrchu s ikonickým Pikes Peakem v trojici variant. Pro všechny tyto jízdy hra v garáži nabízí velmi impresivní počet 46 vozů od sedmdesátých let po současnost, rozdělených do 15 kategorií. Každý režim má i své malé šampionáty, nechá se robustně jezdit v online multiplayeru a nechybí ani jednoduchá kariéra, v níž si všechny disciplíny postupně vyzkoušíte s koupenými i zapůjčovanými vozy. Obsah tak věru není zrovna malý, ale i tak se musí sklonit před Sébastien Loeb Rally Evo, které má obsah doslova o světelné roky bohatší. Což je ale asi jeho jediná výhoda...
Jenže závody se vyhrávají na kolech a nikoli v menu, kde je sice Loebova hra velmi silná, ale po odmávnutí ji i podobné WRC 5 DiRT Rally okamžitě zadupe do země. I když tvůrci nechtěli následovat bez modů extra obtížné Richard Burns Rally, tak se srovnání s ním nevyhnou. I DiRT Rally je na dnešní poměry velmi pečlivá a akurátní simulace, tudíž i citelně obtížnější, než je jakákoli současná konkurence. A nové konzolové vydání na tom nic nezměnilo. Nechce se ani věřit, že absolutně nejpokročilejší fyzický model na trhu má svůj základ v enginu třetího DiRTu! Žádná jiná hra nedokáže každých 0,01 vteřiny počítat tolik veličin: adhezi, tření, hloubku povrchu (hra rozeznává zhruba 100 druhů podloží), tlumení a pružení, odstředivé síly, polohu těžiště a mnoho dalších.
Na jízdním modelu se podílelo několik jezdců britského rally mistráku, však tvůrci sami pronajali pár slabších vozů a v amatérských třídách sami řídili a navigovali. Pomocí telemetrických měřáků pak zaznamenávali všechny důležité parametry jízdy a chování vozu, podle nichž pak ladili fyziku a jízdní vlastnosti. Samozřejmě ne všechna vozidla ve hře mají přesné a reálné vlastnosti, nicméně v žádném případě se ani u jednoho z nich nedá mluvit o nějaké arkádě. Autor měl kdysi možnost jezdit s rallyovým Opelem Kadet GT/E a jeho herní projev je tomu skutečnému velice blízký. Zvláště práce s hmotností automobilů není v žádné jiné hře tak precizní - ostatně dříve nebyly dostupné technologie, které by do her tyto funkce simulovaly v takovém měřítku, jako dnes, resp. staré hry by to výpočetně prostě neutáhly.
Jelikož v týmu jsou i programátoři Sega Rally titulů, mohl DiRT Rally těžit z jejich znalostí počítání deformace a odporu povrchu v reálném čase, s nimiž právě Sega Rally přišla poprvé. Podobně se simuluje na Pikes Peaku taktéž ubývající výkon motoru podle hustoty vzduchu a maniakální smysl pro detail korunují snad vůbec poprvé plně plastické a měkké sněhové závěje, od nichž se neodrazíte, ale zbrzdíte. Pro maximální cit v ovládání joypadem (když nemáte volant) je dobré vypnout ABS a kontrolu trakce, protože při jejich aktivaci nelze zcela přesně házet vůz do smyků a citlivě používat ručku. Nicméně i obyčejný ovladač je na konzolích úplně v pohodě a díky minimálnímu lagu je s ním řízení taktéž velice příjemné.
Velmi solidní je i poškozování vozidel, v tom pomohl stále výtečný kolizní model původem z druhého GRiDu. Když se rozparádíte, není problémem skončit s totálně porouchaným vozítkem ještě daleko před cílem dlouhé erzety, však např. takové průrazy pneumatik tu jsou velmi časté. Hra dokáže překvapit i tzv. tichým defektem, kdy se malou dírku postupně kolo vyfukuje, což hra okamžitě simuluje na jízdních vlastnostech.
Bohužel i na konzolích je přítomné to neskutečně krkolomné přihlašování do uživatelských online lig, tedy svobodných online turnajů, které si hráči mohou založit nejen pro své přátele, ale i pro hráčskou veřejnost. Stále platí, že musíte dočasně opustit prostředí hry, spustí se prohlížeč a v něm na obyčejné webové stránce spravujete své účasti v ligách. Kdyby to bylo možné přímo přes menu hry, bylo by to mnohem příjemnější. Online multiplayer je zde totiž pouze jediným režimem pro více hráčů, když rozdělená obrazovka ani závody na střídačku nejsou bohužel přítomné. Kromě rallycrossu, jenž je jediným PvP režimem, se tu typicky závodí hlavně podle časů žebříčků, přičemž porovnávat se s online komunitou můžete i v offline závodech.
Celkově je toho, po dlouhých měsících komunitního vývoje, jen pomálu, v čem by se nový DiRT ještě mohl výrazně zlepšit: v přímém porovnání s konkurencí je tratí a okruhů stále málo, gaučový multiplayer by také nebyl k zahození, přihlašování do závodních lig je hodně krkolomné, penalizace za vyjetí z trati zbytečně demotivující a kariéra snad až moc zjednodušená.
Zase se tu ale jezdí fakt výživně prakticky v jakékoli části dne, tedy od brzkého rána po temnou noc (jeden přední náraz a jste bez světla!) a podobně i v jakémkoli stejně přednastaveném (nikoli dynamickém) počasí od sluníčka po déšť a sněžení. Osvěžující je celkem viditelná změna barevné palety při jízdě v různých částech dne, však jak na počítači, tak i na konzolích je grafika naprosto špičková! Pouze musíte počítat s podstatně delší dobou nahrávání tratí, jež je alespoň na xboxu oproti PC ale k uzoufání pomalá (hra na disku zabere necelých 40 GB dat). I konzolovky disponují opravdu dalekosáhlými možnostmi nastavení prakticky všeho ve hře. Jízdu snímá 6 kamer včetně dvou v interiéru, ovladač si lze dokonale přizpůsobit a hra korektně na PC i konzolích podporuje širokou paletu volantů s výtečnou zpětnou odezvou i vibracemi pro joypady.
Jsem moc rád, že onehdy tápající Codemasters (vzpomeňte třeba na sestupnou tendenci formulí) se v DiRTu Rally dokázali zase vyškrábat zpět na úplný vrchol terénního závodění v hrách. Žádná jiná současná rally hra se duchovnímu Colinovu nástupci nedokáže ani přiblížit. Dal bych ruku do ohně, že i v příštích letech bude nový DiRT, podobně jako ve své době Richard Burns Rally na PC a WRC od Evolution Studios na starých konzolích, působit jako etalon, s nímž se budou všichni ostatní poměřovat. A vskutku právem, protože takto poctivý, pečlivý, zdravě obtížný a akurátní rally simulátor tu dlouho nebyl a zřejmě ani dlouho nebude.
DiRT Rally je v anglické verzi v prodeji pro PC, PS4 a X1 od 5. dubna 2016 - koupit na Alza.cz.