RECENZE české PC verze Uncharted: Legacy of Thieves Collection
Slavná série konečně pro nové publikum.
VERDIKT: Nejedná se sice o kompletní sérii, ale vadit to moc nemusí. Radost zařídí skvělá hratelnost a využítí vyššího výkonu PC oproti PS5 nebo uživatelsky přívětivější ovládání.
Letos v lednu vyšla pro PlayStation 5 remasterovaná kompilace dvou posledních dílů Uncharted, respektive čtyřky s podtitulem A Thief's End a samostatného přídavku The Lost Legacy s odlišnými postavami v titulních rolích. Remaster dopadl na výbornou a nyní podle plánu vychází i pro PC, podobně jako tomu bylo třeba u God of War, Death Stranding nebo Spidermana. Zvláštní je možná jen to, že se v Sony nerozhodli i pro PC verzi původně remasterované kolekce Nathan Drake Collection, která obsahuje první tři díly Uncharted. PC hráči se tak s touto slavnou sérií potkávají až u její derniéry. Vysvětlením je možná až příliš velké stáří původních dílů, které i po remasteru úplně next-gen nevypadají.
Na druhou stranu začínat s Uncharted čtvrtým dílem není žádná tragédie. Vzhledem k tomu, že právě zde dochází k retrospektivnímu vyprávění, a dokonce i na úryvky z dětství hlavní postavy Nathana Drakea, dostanete se velmi rychle do obrazu a neznalost předchozích tří dílů vůbec ničemu nevadí. Nathan je zkrátka dobrodruh ve stylu novodobého Indiana Jonese, který objevuje a občas taky krade starověké poklady a řítí se z jednoho maléru do ještě větších průšvihů.
Hrát Uncharted je tedy jako koukat na pořádný akční blockbuster, kterého se aktivně účastníte. Nechybí dějové zvraty, fascinující akční scény a spousta ingame animací s dialogy postav. Většinu času ale člověk stráví průchody lokacemi, hledáním správné cesty a řešením logických hádanek. Akční scény jsou pak kořením celé série, a to jak střílečky nebo zběsilé honičky před nepřáteli.
Právě střílecí pasáže mi na Playstation napříč generacemi dávaly dost zabrat, ale musel jsem se s tím popasovat, protože gamepad byl jediným možným ovladačem. PC verze je v tomhle ohledu benevolentnější a k mé velké radosti to platí i tentokrát. Ke hraní tak lze využít klávesnici s myší, se kterou se zaměřuje a střílí jedna báseň nebo dle libosti Xbox či Playstation ovladač. Pokud si seženete gamepad DualSense z PS5 a připojíte ho k PC, dostanete i vylepšené next-gen ovládání včetně všech haptických efektů. Já ve výsledku volil kombinaci obojího. Průchod úrovněmi nebo šplhání ve stylu Assassin's Creed jsem raději řešil gamepadem, ale jakmile se dění zvrtlo v přestřelku, sáhl jsem po myšce a klávesnici. Hře to nevadí, je na takový přístup stavěná a já jsem za to rád.
Dalším obrovským plusem PC verze je, že nejste limitováni výkonem konzole a můžete těžit i z technologických vychytávek současných grafických karet. Ano mluvím o DLSS u Nvidia karet nebo o AMD FidelityFX. Obě technologie tato kolekce podporuje a sám jsem si vyzkoušel, jak velký mají dopad. Na počítači s Intel i7 10700k a grafikou RTX 3080 jsem dosáhnul při rozlišení 3440x1440 a maximálních detailech na 70-80 FPS, což nebylo špatné. Když jsem ale zapnul DLSS s maximální kvalitou, dostal jsem se až na 110-120 FPS a navíc zjistil, že výsledný obraz je opticky lepší než při nativním zobrazení! Nejvíce to je poznat na ostrosti detailů v dálce. To, co je s DLSS stále ještě ostré, je při normálním zobrazení a plných detailech lehce máznuté. Vidět je to například na vzdálených texturách nebo na rostlinách (např. břečťanem pokrytá zeď domu).
Zarazila mě nicméně jedna technická odlišnost od ostatních PS5 portů, které jsem dříve recenzoval. U her jako God of War nebo Spiderman totiž Sony upravilo i ingame animace, aby lidé s ultrawide monitory nepociťovali při hraní nepohodlí přepínáním scény mezi 21:9 zobrazením a klasickým 16:9. Ani jedna z her Uncharted kolekce touto úpravou ale nedisponuje, takže jsem byl poměrně nemile překvapen, že se mi obraz začal při ingame animacích přepínat a naskakovaly mi na bocích černé pruhy. Škoda, tohle je asi jediná výraznější výtka k celé kolekci. Nezaznamenal jsem totiž žádné jiné technické problémy, tedy kromě nepříjemnosti, že si instalace na PC ukousla 124 GB místa z mého SSD. Legacy of Thieves Collection se jinak musí nainstalovat komplet a výběr, který titul budete hrát, provádíte až uvnitř hlavního menu.
I když se obě hry odehrávají v jiném čase, velmi odlišných lokacích a s jinými postavami, jedno mají společné. Skvělou hratelnost a skoro identické herní mechaniky. Co se naučíte v jedné, zužitkujete i ve druhé. Někdy je sice znát, že si vývojáři něco vypůjčili z předešlé hry, ale ničemu to zásadně nevadí. Například při zběsilém úprku přes střechy indického města v Lost Legacy si musí člověk okamžitě vybavit podobné scény a mechaniky z čtvrtého dílu jen zasazené do jiného prostředí. Nechybí ani klouzání po šikmých stěnách a následná nutnost se ve správné chvíli odrazit ke skoku na záchytný bod nebo vychytávky s vystřelovacím lanem.
Čtvrtý díl nicméně hodnotím o fous lépe než Lost Legacy. Jednak je mi Nathan Drake přeci jen o něco více sympatičtější a hratelnost je o pár hodin delší než v přídavku s holčičími hrdinkami Chloe a Nadine. Jako celek se ale jedná o vynikající záležitost s herní dobou přesahující dvacet hodin, což vůbec není špatné. Oželit ale musíte multiplayer, neboť PC verze obsahuje pouze hru pro jednoho hráče. Výbornou zprávou je ale skutečnost, že oba díly jsou opatřeny českou lokalizací formou titulků, což je u her tohoto typu naprosto klíčové. Příběh a děj zde hraje stěžejní roli a hráči musí dokonale rozumět všemu o čem se zde mluví.
Pokud jste zatím neměli tu čest s žádnou hrou ze série Uncharted, je tohle vynikající příležitost, jak to napravit. Těšit Vás může i to, že pokud máte dostatečný hardware, zahrajete si dokonce ve vyšší technické kvalitě než kolegové s Playstation 5.