Skip to main content

RECENZE Blitzkrieg 3 CZ

Hybrid do MMO strategie a bez offlinu.

VERDIKT: Hodně novinek a změn v konceptu je pro původní fandy válečných RTS příliš velkým soustem. Bez medaile.

V nedávné recenzi válečné RTS Sudden Strike 4 jsme načali srovnání s třetím dílem Blitzkrieg a nyní v něm pokračujeme v samostatné recenzi. Možná si říkáte, že jdeme s křížkem po funuse, protože na Steamu je Blitzkrieg 3 dostupný včetně české lokalizace už nějaký ten měsíc a to nemluvíme o tom, že tato hra byla dva roky dostupná skrze Early Access. To je všechno samozřejmě pravda, ale krabicová Deluxe verze je v ČR díky Comgadu dostupná až od 10. října, takže z tohoto pohledu se vlastně jedná o novinku.

Hned zkraje ale musím propálit, že z třetího dílu budou nejvíce zklamáni fandové prvního a druhého Blitzkriegu. Vývojáři se totiž rozhodli hodně věcí překopat a zavést povinnost permanentního online připojení pro fungování PvP a PvE režimů, které zasahují i do hraní hlavních kampaní. Tento koncept je poměrně odvážný a fanouškovskou základnu rozděluje na ty, kterým v zásadě nevadí a ty, co jsou zásadně proti.

Blitzkrieg 3 nabízí v kampaních přes šedesát herních misí, což je slušná nálož (další mise vývojáři dál přidávají). Na druhou stranu nečekejte hodinové seance nad jednou mapou. Některé jsou rychlovky, že jsem s nimi byl do deseti minut hotov. Jiné se sice dokázaly protáhnout, ale celkově v tomhle konkrétním ohledu určitě vítězí Sudden Strike 4, jehož scénáře jsou komplikovanější a trvají déle. Nesmíme ale zapomenout, že zatímco Sudden Strike 4 má mise tvrdě skriptované v Blitzkrieg 3 je to přeci jen volnější i díky online funkcím.

Například jednotky si před každou misí volí sám hráč. Respektive musí si zvolit takový mix pěšáků, tanků a podpůrných vozidel, aby s ním posléze dokázal uspět. Pokud zvolí špatnou kombinaci, smůla a následuje repete. Nové typy jednotek člověk získává za dokončování herních úkolů, takže je tu motivace odehrát i menší vedlejší scénáře, které tvoří určitou vycpávku. Rozhodně lepší řešení než vám nutit ty samé mise, jen kvůli získání hvězdičky navíc jako v Sudden Strike 4.

Pokud vám nepřítel zlikviduje startovní jednotky a vy jste mezitím stačili nahnat nějaké „body zálohy" lze si kdykoli během hry povolat další posily dle vlastního uvážení (opět vybíráte z mixu, který jste si navrhli před misí) nebo můžete povolat podporu, jako jsou letecké útoky, artilérie nebo parašutistický výsadek apod. Systém podpory doznává změn v závislosti na tom, jaké si před misí vyberete vojevůdce.

Velký rozdíl je i v přístupu k jednotkám. Zatímco v Sudden Strike 4 vede cesta k úspěchu přes opečovávání vojáků a techniky + řešíte opravy, munici a palivo, v Blitzkreigu 3 nic takového není. Vojáci a technika jsou spíše spotřební zboží, a pokud o ně přijdete, ihned naklikáváte posily, aby zastoupily své předchůdce. Pokud ale body zálohy dojdou, je to problém. Zálohy totiž nejsou nevyčerpatelné, takže stačí být chvíli neopatrný a restartu mise se stejně nevyhnete. V ostrém kontrastu s tímto je ale skutečnost, že jednotky získávají za bojové úspěchy zkušenosti a levelují. Pokud vaše velení v misi přežijí, postupují s vámi do dalších bitev.

Ve všech třech kampaních jinak naleznete velkou mapu světa (nezahrnuje Asii a Ameriku), kde postupně projdete třemi etapami druhé světové války a vybíráte si z dostupných misí, které jsou k dispozici. Na první pohled tato mapa vyvolává pocit naprosté svobody, ale realita je samozřejmě jiná. Ty důležité mise přeskočit stejně nejde, ale je na vás jaké pořadí si zvolíte dle momentální nálady. Líbila se mi i velká variabilita prostředí jednotlivých misí. Herní dění zahrnuje západní, východní frontu a také africké bojiště takže není problém během chvilky prostřídat egyptskou poušť se zasněženým Norskem nebo letní Francií.

Zajímavé ale je, že se do kampaně podařilo vývojářům zapracovat klasický i asynchronní multiplayer a jako bonus ještě přihodili skirmish proti umělé inteligenci nazvané Boris. Zatímco v jiných hrách si v klidu odehrajete část pro jednoho hráče a posléze se rozhlédnete po kláních s lidskými protivníky, zde to máte přímo jako součást hlavního tažení. Opět záleží na vás, kdy tuto možnost z hlavní mapy spustíte, ale v Blitzkriegu zkrátka všechny herní módy tvoří jeden celek. Toto je vlastně hlavní zaklínadlo, kterým se autoři ohánějí, proč nemůže tato hra běžet offline.

Hra proti živému protivníkovi jinak zahrnuje režimy 1vs1, 2vs2 a 3vs3. Součástí asynchronního multiplayeru je pak například útok na soupeřovu základnu. Funguje to tak, že všichni hráči mají na hlavní mapě jednu lokaci, která tvoří jejich základnu a tu si lze opevňovat jednotkami. Ve vaší nepřítomnosti dostanou ostatní hráči možnost na Vás zaútočit a pokusit se zdolat opevnění základny ala Clash of Clans. Vy zase na oplátku můžete zkoušet s vlastními jednotkami zaútočit na základnu někomu jinému.

Výzva skirmish bitvy proti umělé inteligenci zvané Boris je dalším herním módem, který lze z hlavní mapy spustit. Nabízí tři stupně obtížnosti a autoři se vychloubají, že se Boris neustále učí a zlepšuje. Cílem je, aby se choval velmi podobně jako lidský protihráč. Proti Borisovi jsem odehrál jen několik bitev a musím uznat, že je proti němu potřeba být velmi rychlý a pohotový. Okamžitě se snažil zabrat maximum vítězných lokací a byla docela fuška to proti němu ubojovat.

Hodně hráčů si stěžovalo ještě během letních prázdnin na neustálé technické problémy a výpadky, kdy zkrátka nešlo hrát. Sám jsem začal Blitzkrieg hrát až relativně nedávno a musím říci, že aktuálně jsem se s žádným výpadkem nesetkal, takže neustálé online připojení mi nepřišlo nějak obtěžující. Kuriózní ovšem je, že pokud se jednoho krásného dne rozhodnete, že chcete smáznout svou rozjetou herní kariéru a začít od znova, zjistíte, že to uživatelským způsobem zřejmě vůbec nejde. Na přímý dotaz, jak restartu kariéry dosáhnout, vývojáři odkazují na technickou podporu, což je docela maso.

Watch on YouTube

I když se mi líbí, že vývojáři měli snahu přijít s něčím novým, osobně jsem toho názoru, že měl být zachován čistě offline singleplayer, klidně i s nějakým lineárním kampaňovým tažením a světová mapa s online funkcemi a mixem PvE a PvP mohla být jako samostatný herní režim. Všichni by si přišli na své a kontroverze by byla ta tam.

Na druhou stranu ale palec nahoru za to, že vývojáři s novým fungováním a podmínkami nedělají žádné tajnosti. Pokud máte pochybnosti o tom, jestli vám herní systém sedne, lze si na Steamu stáhnout bezplatné demo, kde se dá odehrát přes 20 misí (to je skoro třetina z celkového počtu scénářů) a vyzkoušet si i jak funguje výběr misí na světové mapě. Za mě férový přístup a vám to velmi usnadní rozhodování, jestli koupit či ne. Třetí Blitzkrieg tedy sice přináší hodně novinek a změn v herním konceptu, ale zároveň se z něj stal hybrid v podobě MMO strategie a bez offline režimu. Pro původní fandy válečných RTS je toto příliš velké sousto, ale mladší generaci hráčů může bez problémů oslovit.

Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.

Read this next