RECENZE Blair Witch
Strašáky pro smysly.
Dezorientovaný a ohromený, jsem ztracen. Znovu.
Není to až tak překvapivé. Toto místo je děsivé; je tady černočerná tma, moje baterka je k ničemu (proč mají hrdinové hororových her tak nanicovaté baterky?), a když jsem se vydal na tuhle procházku se svým psím kamarádem, kamera ukázala velmi znepokojující symbol, který byl nesmazatelně vyrytý jako označení pro Black Hills Forest.
Také se nacházíme v Burkittsville v Marylandu, v domě nechvalně proslulé Blair Witch. Jak ví každý, kdo film (y) zná, není zrovna příliš pověstná svou pohostinností. Ale abychom byli spravedliví, vesele vás pozve dál.
Nová hororová hra Blair Witch pro PC a Xbox One je v mnoha ohledech tak děsivá, jak byste mohli očekávat. Lesy jsou temné a matoucí, plné zkroucených stromů a shnilých kořenů, tajemných šepotů a strašidelných totemů. Někdy vás cesta přitáhne zpět na místo, kde jste začínali, způsobem, který popírá veškerou logiku a geografii. Budete se pohybovat mezi časy a místy, která by neměla existovat společně, a ztratíte veškerý smysl pro čas a realitu. Někdy může stará videokazeta nevysvětlitelně manipulovat skutečným světem, vytahovat předměty z čirého vzduchu, nebo vám někdy ukáže něco, co samotné oko nedokáže vnímat. Výsledek je evokativní směsicí strašáků pro smysly, které díky ohromujícím vizuálům a mistrovskému využití zvuku napodobují drsnou klaustrofobii a hrůzu (dobrých) filmů.
Blair Witch přináší zkroucený příběh, který není ani jedinečný, ani nijak zvlášť zvlášť důmyslný - a to natolik, že jsem očekával několik hlavních úderů před tím, než padly - ale je zásluha vývojářů z Bloober Team, že moje touha po vyřešení a nalezení důkazů mě neustále poháněla, navzdory dusivé temnotě. Hrajete jako Ellis, bývalý policajt, který se svým psím parťákem jde ven, aby pomohl hledat ztraceného malého chlapce. Jak padá noc, brzy si uvědomíte, že ztracený chlapec není tím, kdo je dnes večer v lese v ohrožení.
Samotná Blair Witch nepotřebuje žádné představení, ale skutečnou hvězdou je Bullet, Ellisův německý ovčák. Ten je velmi věrohodný ve všech směrech - od drzých štěkotů až po srdcervoucí řev - a rychle si uvědomíte, že Bullet není jen Ellisův společník, ale také jeho ochránce. Dobře vyladěné smysly psa jsou často první obrannou linií jeho pána a pozorování řeči jeho těla vám pomůže odhadnout problémovou cestu, ještě než ji uvidíte.
Přestože Bullet může často najít a přinést předměty, nebo vás upozornit na něco strašidelného v podrostu, jeho schopnost „Hledat" - jen jedna z mnoha dovedností, které si Ellis může vybrat. Další jsou například „Zůstaň" a „Zůstaň blízko "- což ale nebylo tak užitečné, jak jsem původně doufal. Netrvalo dlouho, než jsem si uvědomil, že když jsem přikázal Bulletovi "Hledej", bylo pravděpodobnější, že výsledkem bude jen odpověď „Nic, co?", než něco užitečného.
Nějakou dobu strávíte ztracení a vyděšení, ale také ztracení a frustrovaní. Jednotlivé sekvence jsou výborně strašidelné a navštěvované lokace jsou hodně rozmanité, ale cesty mezi nimi - které obvykle vyžadují bezcílné běhání lesem - mohou být zbytečně pracné a hraní bez jasného cíle rozpouští časem obratně vrstvené napětí. Je to problém, který se ještě umocňuje záhadným pravidlem podle kterého Ellis nachází klíčové položky a rekvizity; některé, jako je například kód zámku na dveřích, které už nikdy nenavštívíte, přijdou příliš pozdě na to, aby byly použitelné.
Zatímco Layers of Fears 2, další hra od Bloober Team, připravila pro hráče jízdu na horské dráze díky velmi dobrým trikům, Blair Witch - i přes zvětšení rozlohy lesů - je poněkud klaustrofobičtější. A i když je stejně lineární jako předchůdce, Blair Witch se dokázal zbavit pověsti „chodícího simulátoru" hlavně díky neočekávanému výskytu temných nepřátel, které vyžadují trochu strategického boje.
Ano správně - jsou tam i souboje.
A i když souboje nepřivádějí k šílenství tak, jako v Layers of Fears 2, Ellis má spoustu příležitostí, aby se ukázal. Někteří nepřátelé vás pronásledují podrostem a vyžadují, abyste rozsvítili baterku, abyste je rozptýlili; jiní požadují, abyste se dívali jinam a udržovali světlo tlumené.
Zatímco souboje sice přinášejí vítaný pocit nebezpečí, nemůžu si pomoci, ale cítím, že tento element hry nebyl úplně nejlépe vyřešený. Zatímco většina hry vás bude pomalu paralyzovat zvuky a šepoty lesa a pocitem "viděl jsem tam teď ve stínu, nebo se mi to jen zdálo" náhlý příchod nepřátel obětuje tuto pečlivě budovanou atmosféru plíživého strachu za pár levných vybafnutí. Nepřátele jsou také mechanicky nemotorní, a protože Bullet není tak dobrý při jejich sledování, jak byste doufali, je to zázrak, že jsem se vůbec popasoval se všemi souboji.
Původ těchto nepřátel - démonů je však nejednoznačný, a dokonce i nyní - po deseti hodinách hry (asi byste to mohli dokončit tak za šest hodin, ale právě jsem se hodně ztratil) a později po závěrečné scéně - si nejsem úplně jistý, co to vlastně bylo zač a jestli tam opravdu byli.
Což je samozřejmě součást přitažlivosti psychologických hororových zážitků. Jak můžete očekávat, Blair Witch si s vámi hraje stejně, jako vy hrajete hru, malé, nevýznamné volby, které uděláte - komu zavoláte, když váš telefon zachytí signál, nebo jak často zavoláte Bulleta jen pro přitulení - údajně ovlivňují to, jaký z více možných konců hry vám vyjde. Je to nádherné představení, zejména pokud se to všechno organicky odvíjí, a je to přizpůsobené vašemu vlastnímu zvláštnímu stylu a preferencím.
Toto přeskakování od filmové nálady k soubojům a k neplodnému zkoumání je spíš na škodu. Příliš mnoho itemů, které Ellis najde, se nikdy ani nepoužije. Videozáznamy, které používáte ke změně reality - systém, který je vysvětlený jen stručně - se musí někdy používat i mimo sled událostí. Video, které objevíte, vám napoví, jak bojovat s nepřáteli, ale až poté, co jste se s jedním setkali. A zatímco samotná závěrečná kapitola byla zpočátku děsivá, pokračovala příliš dlouho a nafoukla zbytečně to, co mohlo být pozoruhodným zážitkem.
Obávám se, že to má taky bugy. Nemohu mluvit o výkonu konzole, ale v PC se to pohybovalo od mírně nepříjemných až po četné případy, kdy se Ellis ocitl zcela nehybně v křoví, což nutilo znovu načíst kontrolní bod a tím se ztratilo i několik minut hraní a pokroku. K dalším zvláštnostem patří bizarní sekvence, ve které se Bullet pomalu pohyboval po zemi, jako by měl červy a brodil se dehtem (žádný tam nebyl).
I když přes všechny nedostatky a předvídatelný příběh nemohu hru doporučit bezvýhradně, Blair Witch je přesto nabitá velmi povedenou atmosférou a několika nezapomenutelnými momenty, které obdivuhodně čerpají z tradic filmu - a ano, zamiloval jsem se do toho psa.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.