RECENZE Assetto Corsa
Maximální zážitek z jízdy především!
Pokud zavítáte na závodní okruh Vallelunga kousek od Říma, tak v cílové zatáčce spatříte bílý baráček. To není budka časoměřičů, nýbrž v něm sídlí vývojové centrum malého italského studia Kunos Simulazioni. Ti nejsou nijak zvlášť známí, nicméně když napovím, že mají na svědomí vřele přijatý simulátor netKar PRO, tak už asi budete vědět. I na italské poměry je to ale spíše pidistudio nadšených amatérských a hobby jezdců, kteří jsou na závodech jako doma.
Tvůrci začali pro videoherní průmysl makat tak trochu nenápadně, protože začínali s telemetrickými a časoměrnými aplikacemi na zakázku závodních týmů, jež na Vallelunze trénovaly. Pak už byl jen krůček k zakázkovým simulátorům pro profíky, přičemž z takového jednoho pro italský autoklub se nakonec vyklubal současný Assetto Corsa, pojmenovaný podle okamžiku, kdy jsou vozy připraveny na semafory těsně před startem. Tak se není co divit, že tito závodníci vytvořili a nadále se snaží tvořit opravdu hardcore hru pro náročné hráče a nikoli pro širokou veřejnost. To jim budiž ke cti, nicméně to může být dvojsečná zbraň, protože po vydání přímé konkurence Project CARS, jež je přístupná úplně všem, to bude mít Assetto Corsa velmi těžké.
Každopádně Assetto je zatím jasně největší projekt Kunosu v jeho historii, když má za sebou vlastně už šest let vývoje a zdaleka není hotovo. Než jim začnete nadávat jako Polyphony Digital u nikdy nekončícího Gran Turisma, tak zadržte, protože musíme mít na paměti, že za prvé tvůrci mají hlavní pracovní náplň v podpoře profi závodních týmů a celého domácího okruhu (časomíra jede právě na systému od Kunosu) a za druhé nemají k dispozici armádu vývojářů, jako jiná větší studia. Assetto tak nabírá pozvolný vývoj, nicméně podle tvůrců samých je současná verze 1.02 již prodejní a plně recenzovatelná (dřívější verze totiž nebyly uvolněny pro recenze).
Jestli Assetto něčím vyčnívá, tak je to maximální soustředění na jízdu jako takovou, přičemž tu omáčku okolo už tolik neřeší. Což je jak silná, tak i slabá stránka celé hry. Pokud obsah Corsy srovnáme s etablovanými konzolovými konkurenty formátu Gran Turisma či Forzy, tak Assetto prohraje na celé čáře. Nabízí totiž nicotný počet pouhých 27 unikátních vozidel plus směšných 11 okruhů. To je sice podstatně více, než má originální netKar PRO, ale na dnešní poměry zoufale málo. Navíc si studio nemohlo dovolit zaplatit některým sponzorům drahé licence, takže některá vozidla mají zčásti smyšlený layout. Nicméně alespoň všechna už jsou skutečná. Je tak dost podivné, že jsou v plánu placená DLC, když hra samotná kvantitou vozů i tratí zrovna neoplývá...
Podobně si kritiku zaslouží i neintuitivní interface, vyrobený ještě ve stařičkém HTML kódu, kde se závodní nováček totálně ztratí. Zde je Assetto ještě hodně syrové, však se ani nedovíte, za co dostáváte bodíky v časovce, nebo vám hra před závodem ukáže úplně jiné místo na roštu, než pak na startu skutečně obdržíte. Podobně najdete v anglickém překladu občas chybu či chybějící mezery mezi slovy, byť rozhodně potěší funkční čeština od domácích fanoušků, která je volně ke stažení. Je prostě vidět, že tvůrci jsou hlavně závodníci a až pak praktičtí hráči, když podobně potěší nápaditá výsuvná lišta s myriádami plovoucích aplikací při jízdě, ovšem těžko ji budete ovládat při rozjetém ostrém závodě. Před startem vás do ní hra nepustí...
Papírově Assettu nechybí žádný ze zažitých jízdních režimů. Trénink, časovka proti stínovému vozu (ovšem zde nazvaná Hot Lap), rychlý závod i závodní víkendy - to je chvályhodná tradiční náplň, v níž nechybí žádná ingredience. Skvělý je zejména různorodý balík speciálních jízd, nikoli nepodobný oblíbeným výzvám z MotoGP her od italských kolegů z Milestone. V offline části hry mi tyto závody přišly absolutně nejzábavnější. Koktejl kratších sprintů s pevným startem, časovek a závodů s různými vozy a v různých místech je namíchán velmi zdařile a právě zde hra dokazuje svůj slušný potenciál.
Nicméně zdejší Time Trialy, kupodivu brané nikoli jako klasické časovky, ale jako jízdy za checkpointy s ubývajícím časem, mne vůbec neoslovily, protože vám hra nikdy dopředu pořádně neřekne, za co přesně vás ohodnotí. Víte jen, že potřebujete na bronz 1500 bodů, ale jak přesně je nasbíráte, to už nikde nezjistíte, takže pak jezdíte tak trochu naslepo. Navíc je těchto checkpointových závodů doslova plný kariérní režim, jenž je asi nejméně povedenou částí Asssetta. Od speciálních jízd se liší vlastně jen tím, že kariéra je podstatně delší a naprosto nesouvisející podnik se zpřístupní vždy až po dobrém zajetí toho předešlého.
Jestli jsem ve Forze, Gran Turismech, Shiftech a GRIDech, kteréžto mají kariéru vynikající, dohromady odjezdil přes 150 hodin, tak kariéru Corsy jsem po pár hodinách znechuceně odložil. Tato konkurence sice cílí na odlišné typy hráčů, ale ukazuje, jak má vypadat opravdu motivující a vtahující zážitek, který je Assettu vzdálen o světelné roky. Odjedete jeden checkpoint a otevře se další závod. Ten zajedete a děkujete bohu za další časovku. A tak dále a tak dále. Nelze si moc vybírat, série jsou samozřejmě smyšlené a za odměnu nedostanete vůbec nic. Navíc stačí po splněném Time Trialu (proč jich je tu pro pána tolik?) neprozřetelně kliknout na tlačítko restart, čímž přijdete o váš předchozí výsledek.
Jakkoli bych menší garáž omluvil, tak v offline jízdách a vlastně i v multiplayeru za chvíli narazíte na limity střídmého počtu okruhů, takže jezdíte posléze už stále to samé. Naštěstí se klubou první amatérské mody, ale zatím jich není mnoho. Zdaleka nejzábavnější je tak kromě speciálních závodů Assetto přirozeně v mulťáku. Jakkoli založení vlastního serveru není moc jednoduché a Corsa zatím nepodporuje žádný gaučový splitscreen, tak přes mírně nepřehledný vyhledávač se nechá velmi robustně jezdit. Síťový kód i z pomalého berounského netu jede znamenitě (jiní hráči ovšem hlásí problémy s připojením a stabilitou) a pokud dáte dohromady dobrou partu (čím více lidí, tím lépe - maximum hráčů omezuje pouze kapacita boxů a kvalita linky!), je o super zábavu postaráno.
Králem v Assettu je jednoznačně fyzika jízdy, a to zejména v monopostech. Absolutně nejvěrnějším vozem ve hře je slabší formule Abarth. Však aby ne, když s ní část týmu závodí a Vallelunga je těchto monopostů druhý domov! Kdysi jsem měl tu možnost jezdit ve dvoulitrové formuli Škoda a nyní s virtuální italskou jsem si rázem připomněl, jak agilní a přesná jsou tato vozítka. Jejich herní simulace je maximálně věrná: prudce brzdí a lehce blokují kola, po zahřátí gum jezdí jak po kolejích a dají se krásně vyvézt ze smyku. Trochu horší je to s cesťáky, kterým dal Kunos do vínku vesměs až zbytečně přehnanou tendenci k nedotáčivému smyku. Zřejmě schválně - jde přeci o náročnou hardcore hru!
Možná je to i díky ne zcela promakanému opotřebování a zahřívání gum, které mi přišlo silně lineární a předpočítávané. Absence podpory od nějakého pneumatikářského koncernu je prostě znát, však když vám pomáhá samotné Pirelli, tak práci gum cítíte rázem úplně jinak. Vrásky jsou vidět také na grafickém kabátku, jenž je sice stále pohledný, ale na poslední novinky nestačí. Project CARS vypadá hlavně v okolí vozovky o generaci lépe a více detailů nabídne i takový poslední GRID. Kolísající kvalitu vidím i na automobilech, když třeba malý abartek je i na nejvyšší nastavení grafiky ve FullHD stále mázlý a plný rozostřených textur. Absolutorium si ale zaslouží znamenité interiéry, úžasné špinění skel, široká nabídka všemožných pohledů a k tomu i parádní optimalizace. Na mém starším PC jsem bez post-process efektů, které jen kazí obraz, jezdil na max. detaily při stabilních 60 FPS.
Hodně mrzuté je ale totálně mrtvé okolí tratí se statickým a němým publikem, jen s cedulemi maršálků a kupodivu i bez stop v kačírku. Zcela chybí jakákoli hudba (zvuky motorů jsou ale reálné!) i změna denní doby a počasí. Lze si alespoň nastavit čas od svítání do soumraku, ovšem u všech okruhů se jedná jen o Potěmkinovu vesnici stále stejného nebe. Podobně poškození je na oko pouze kosmetické, byť s výrazným vlivem na jízdu vozidla. Hodně ale potěší přesné nastavení schopností AI v procentech stejně, jako to má rFactor, takže vcelku přirozené a na vyšší hodnoty i zdravě agresivní chování AI jezdců si lze dokonale uzpůsobit. Snad jen ty jejich starty jsou nadpozemsky rychlé a při strkanici by jim prospělo více lidských chyb!
Assetto Corsa je v prodeji výhradně v anglické digitální verzi na službě Steam za 45 euro.
Je tak jasné, že dokonalý zážitek vám Assetto dá pouze se špičkovým volantem. Na klávesnici je skoro nehratelná, s joypadem jen tak tak a i s mým Logitechem Momo bez spojky jsem cítil stále velký lag volantu. Vyznavači automatů mají navíc smůlu, protože hra tuto převodovku penalizuje velmi pomalým rozjezdem, kdy vám na startu zbytek pole klidně ujede o několik cenných vteřinek. Každopádně jak zpětnou odezvu na volantu, tak dokonce i vibrace na joypadu má hra skvěle vymakané a velmi silné!
VERDIKT: Assetto Corsa není nic pro sváteční jezdce, kteří v ní najdou jen minimum obsahu a velmi náročné soutěže bez pořádné kariéry. Stále cizelovaná hra ovšem exceluje zřejmě nejvyspělejší fyzikou jízdy současnosti a velmi dobrým převedením jízdních vlastností většiny vozidel, které má v garáži. Je ovšem velká škoda, že vše ostatní tomu muselo hluboko ustoupit.