Skip to main content

RECENZE: American Truck Simulator

Euro Truck Simulator má svého nástupce.

Přínosem je především nové prostředí a odlišné značky tahačů. Herní svět bude dotvářen formou DLC, takže hodnotit bude lepší později.

Čas s Euro Truck Simulatorem 2 (ETS2) ubíhá fakt rychle. Ani se mi nechce věřit, že už přes tři roky hrajeme tuhle fantastickou záležitost, o kterou se její autoři stále velmi pěkně starají. Svědčí o tom hromada vydaných drobnějších DLC a hlavně velká rozšíření typu Na východ a Skandinávie. Ta nejen že zvětšila herní mapu, ale posunula kvalitativní laťku o poznání výše, než tomu bylo při vydání základní hry. V mezičase se začaly objevovat i informace o chystaném návratu do Ameriky v podobě American Truck Simulatoru (ATS), což byl logický, ale hlavně hodně očekávaný krok.

Nyní se čas nachýlil a je zapotřebí vypořádat se s určitými změnami. Je jasné, že každý správný fanda si jednoduše přeje, aby se jeho oblíbená hra s novým dílem stala lepší, rozlehlejší a hlavně dokonalejší. Jak ale ještě před vydáním hry napověděly informace přímo od vývojářů, věci nabraly trochu jiný směr, než se dříve předpokládalo, což by ale nemělo zavdat důvod panice. Naopak je zapotřebí si to správně vyložit a uchopit za správný konec.

Mluvíme tady hlavně o startovní velikosti herní mapy. Zatímco v ETS2 se začalo hrát na obstojném kusu Evropy, která se posléze ještě rozšířila o východní oblasti a severské státy, v ATS se v době vydání hry musíte spokojit pouze se státem Kalifornie a Nevadou. Chápu, že při pohledu na mapu USA může tahle informace znít jako špatný vtip, ale když se nad tím zamyslíte, dá se to pochopit. Vývojáři si svou neúnavnou prací na ETS2 a snahou se stále zdokonalovat, na sebe upletli pěkný bič. Podle mého nechtěli namastit několikanásobně větší mapu, kde by cyklicky opakovali stejná města, jen aby si mohli hned zkraje odškrtnout, že lze projet spojené státy od východního k západnímu pobřeží.

V ATS tedy začínáme s cca polovičkou měst, co mělo původní ETS2 přičemž cena hry odpovídá spíše datadisku (499,-Kč). Jak už vám tedy asi došlo, autoři se v tomto případě rozhodli pro salámovou metodu vydávání dalších přídavků. Místo hromady splácaného obsahu, nebo čekání X dalších let na dokončení kompletní Ameriky, to můžeme rozjet ve zbrusu novém prostředí dvou amerických států už nyní a postupně si nechat rozšiřovat herní plochu kousek po kousku v odpovídající kvalitě. Třetím státem, který se zpřístupní, bude Arizona a bude zdarma pro všechny. Dá se ale tušit, že další rozšíření mapy už bude zřejmě za poplatky, ale zatím nevíme, jaký přesný obchodní model autoři zvolí. Nabízí se možnost, že nám to budou podávat po jednom státě jako jednohubky nebo třeba v balíčcích po třech státech najednou apod.

Vstup do hry je jinak jako přes kopírák v ETS2. Stejná tvorba firmy, stejná menu, volby i možnosti. Nevnímám to ale jako nějaký závažný nedostatek. Herní model a možnosti jsem kritizoval v dílech před ETS2, ale už minule jsem byl velmi spokojen, tak proč rozbíjet něco, co funguje. Jelikož si ale nejde přenést profil, musíte začít od úplného začátku, i když máte z Evropy najeto tisíce kilometrů a nastřádány hromady peněz. Zkrátka nový svět znamená i novou výzvu. První kroky tedy vedou k rychlým zakázkám, kde se jako nájemní řidiči necháte najímat jinými přepravními firmami pro převoz zboží. Nevýhoda je ta, že je za to jen málo peněz. Výhodou ovšem je, že ihned můžete usednout do těch nejlepších a nejsilnějších verzí trucků, které ve hře jsou.

Výběr tahačů ovšem zatím není nijak omračující. Pokud začnete detailněji zkoumat vozový park, záhy zjistíte, že vlastně vybíráte jen ze dvou značek a to Peterbilt a Kenworth. A jestli to začnete zkoumat ještě podrobněji, odhalíte, že to jsou vlastně jen dva modely konkrétně Peterbilt 579 a Kenworth T680 oba v různých výkonových a karosářských modifikacích. Dobrou zprávou je, že oba jsou oficiálně licencované. Když si vzpomeneme na start ETS2, kde se třeba proháněla pseudoznačka Majestic místo Mercedesu, je to alespoň v tomto ohledu pokrok.

Ze zveřejněných informací nicméně víme, že SCS mají už hotové i další vozy (Peterbilt 389, Kenworth W900 a další včetně značky Volvo) ale ještě není dořešené jejich licencování, takže není 100% zaručené, že ve hře skutečně budou. 9. února se ale naštěstí objevila zprávička na blogu SCS Software, že bychom se už měli v nejbližší dnech dočkat modelu Kenworth W900. Nezbývá než doufat, že SCS vše zdárně dořeší a další vozidla budou přibývat. Takhle si totiž musíte vystačit jen s dvěma modely, které se od sebe nijak zásadně neodlišují.

Zpátky ale k herní kariéře. Jakmile ve hře nashromáždíte pár tisíc dolarů, trochu vám stoupne reputace, že vám i banka ráda zvýši váš úvěrový účet, můžete se opět pustit do koupě vlastních tahačů a začít kupovat nové garáže, najímat zaměstnance a začít budovat své dopravní impérium. Vše probíhá stejně jako v ETS2, takže po této stránce vás ATS ničím nedokáže překvapit, ale ani zklamat.

Co je ale komplet nové, je herní prostředí a od něj, co si budeme namlouvat, jsme všichni čekali nejvíce. Hlavně já, když jsem nadával na stísněnost evropských dálnic, jsem se těšil na ty osmiproudé dopravní tepny, hustý provoz a široké jízdní pruhy. Musím ale říci, že se mi to splnilo jen z části. Ano místa je zde určitě více, ale jen někde a většinou jsou to jen krátké úseky dálnic v rámci větších měst, jako je třeba Las Vegas. Tam není problém projet se čtyřmi pruhy v jednom směru, ale jakmile vyjedete za město, tak je zpátky dvouproudovka, jako kdekoli jinde. Na druhou stranu stačí srovnat spojovací silnice třeba s Google maps a trochu si spravíte dojem. Ani ve státech nejsou zkrátka široké silnice všude.

Velká města působí opticky velice dobře, ale ve své hlubší podstatě neprodělaly žádnou významnou revoluci od DLC Skandinávie. Silniční půdorys sice není jen prostý obdélník (obvykle je hlavní tah zakomponován do středu města se sjezdy a nadjezdy), ale opět je zde velká spousta neprůjezdných odboček a ulic, kam jet nesmíte. Podobně jako v ETS2 v každém větším městě naleznete pár ikonických objektů (třeba zmenšená Eiffelovka ve Vegas nebo Golden Gate Bridge v San Francisku).

Příjemnou novinkou je v americkém prostředí ještě větší smysl pro drobnosti a detaily. Jestli jsem si dříve stěžoval, že mi v ETS2 sází pokuty imaginární policajti, tak tady už to má větší logiku, Když překročíte rychlost, přiletí v ATS pokuta, jen když je poblíž policejní auto s majáky. Ovšem vtipné pokuty, za jakékoli projetí červené, nebo když někdo nedodrží bezpečnou vzdálenost a nakouří vám to do zadku tiráku, ty zůstaly bez ohledu na to, jestli se někde policisté vyskytují či ne. Stačí chvilka nepozornosti a už vám mizí stovky až tisíce dolarů z účtu.

Umělá inteligence řidičů se o stupínek zlepšila. Už se tak nehorázně nemotají a občas i přibrzdí, pokud se nahrnete do obtížné zatáčky nebo křižovatky ve snaze uřídit dlouhý návěs. Jak ale říkám, rozhodně se na to nedá spolehnout a k řidičským minelám ostatních aut prostě dochází stále.

Vozový park volně se projíždějících se vozidel po okolí mě zpočátku hodně potěšil. Najednou člověk viděl záchranářská auta, dokonce i nějaké ty veterány. Ovšem po půlhodině jízdy to vypadalo, že pomalu každý třetí obyvatel Kalifornie jezdí s veteránem z padesátých nebo šedesátých let, takže to začalo působit poněkud nevěrohodně. Snad se tohle ale později změní. Stejně tak hustota provozu by mohla být silnější. Takhle ty osmiproudovky ve Vegas působí až podezřele liduprázdně. Možná jsem ale jen projížděl městem ve špatnou dobu ;)

Pochválit musím ale smysl pro detaily i mimo silnice. Okolní prostředí Kalifornie a nevadské pouště je prostě něčím zásadně odlišným oproti Evropě z ETS2. Člověk je příjemně překvapen, když vám třeba z ničeho nic před čumákem tiráku proskáčou chomáče suché trávy, v dálce zase na horizontu vidíte například rogalisty. Ve městech a také v místě nakládky a vykládky jsou k vidění rozpohybované postavy chodců a pracovníků, což také příjemně oživuje celkový dojem. Novinkou jsou i situace, kdy jste vyzváni k převážení svého kamionu na dálniční váze. Je to spíše jen zajímavost, protože nejde vědomě přetížit svůj kamión, takže to vždy dopadne dobře, ale znamená to menší zdržení.

Zklamalo mě ale, že například DLC s vybavením kabin z ETS2 není zatím dostupné v ATS vůbec, stejně tak zatím nejsou k dispozici žádné oficiální skiny pro tahače. Jsou to sice drobnosti, ale doufám, že je SCS zpřístupní co nejdříve. Jakmile si na tyto přídavky jednou zvyknete, už se vám pak nechce hrát bez nich. Bez vlaječek na předním skle a pejska s kývací hlavou na palubce už to prostě nejde. Nebo že by tohle byla úchylka jen evropských kamioňáků? :)

Po stránce hardwarové náročnosti jsem nezaznamenal prakticky žádnou změnu. Snad jen pokud někdo ještě hrál ETS 2 na 32bit operačním systému, tak pro ATS si už bude muset povinně nainstalovat 64bit, jinak hru vůbec nerozjede. K hraní jsem použil už poněkud starší volant Logitech G25, který je naštěstí stále plně podporovaný a žádný problém jsem neměl ani s rozchozením snímače pohybů hlavy TrackIR, bez kterého je jinak rozhlížení na křižovatkách o hodně komplikovanější. Bohužel v tomhle ohledu vám žádná funkce automatického nahlížení do zatáček nebo otáčení hlavy při aktivování blinkru není moc platná. Tyhle pomocníci totiž dobře fungují u závodních her, ale v městském provozu jsou spíše na škodu.

Co ještě závěrem? Asi že mám opravdu velké dilema, jak tuhle hru vůbec hodnotit. Není nám totiž předkládána v kompletní podobě, ale vlastně jde jen o první kousek docela rozsáhlé skládačky. Je to jako zkoušet vynášet verdikt nad padesátidílným seriálem hned po první epizodě. Za mě můžu říci, že jsem doufal v trochu více obsahu, ale zároveň říkám, že je to dobrý příslib do budoucna a věřím, že s dalším obsahem bude tahle hra lepší a lepší.

Read this next