Skip to main content

RECENZE aktualizací Grand Theft Auto Online

Čtvrt roku po spuštění se zabýváme rozšířeními hry.

Hodnotit online aspekty her okolo doby spuštění není až tak jednoduché. Jednak se některé hry potýkají s porodními bolestmi, druhak bývá online často rozšiřován a upravován pomocí updatů a přídavků. Na jednu stranu je tedy nutné čtenáře informovat o aktuálním stavu. Na druhou stranu popsaný stav nemusí být za týden či měsíc úplně aktuální. Tohle platí i pro GTA Online, které si na Eurogameru již jednu recenzi v říjnu vysloužilo. Ale od vydání již uplynulo více než čtvrt roku a hra rozhodně nezůstala bez změn. A protože se jednalo o jednu z největších herních událostí loňského roku, určitě neuškodí se k GTA Online vrátit a mrknout se, co se změnilo a co je nového.

Předně musím pochválit celkovou stabilitu hry. Za ni sice nevděčíme jen Rockstaru, ale nepochybně i tomu, že zájem hráčů se od spuštění srovnal a poklesl na rozumnou úroveň. Výsledkem je dnes bezproblémové hraní, které netrpí výpadky, lagováním ani ztrátami uložených pozic jako při startu. A dokonce již ani nepozoruji otravné vykopávání z freeroam módu, na které jsem si nejvíce stěžoval v době spuštění. Hře by stále neuškodilo vylepšení či překopání matchmakingu, ale i v současné podobě se jedná o plynulý bezproblémový zážitek.

Beach Bum Pack

Rockstar dostál svých slibů a hru podporuje častým vypouštěním různých rozšíření zdarma. První přídavek zvaný Beach Bum Pack skoro ani nestojí za zmínku. Přinesl spíše drobnosti v podobě pár nových vozů (video), zbraní a další mapy pro již existující herní módy, jako závody, skoky padákem či deathmatche. Tedy nic, co by hru výrazně měnilo a nový obsah v tomto přídavku lze označit za nošení dříví do lesa. A pokud si o novém obsahu nepřečtete a nebudete jej aktivně vyhledávat, dost možná si jej ani nevšimnete.

Tento přídavek sloužil spíše jako maskovaný větší patch, opravil mnoho hlavních chyb a odladil různé drobnosti jako například vyváženost finančních odměn získaných za plnění úkolů.

Editor herního obsahu

Druhý větší update již hru obohatil mnohem zajímavěji: přibyl editor úkolů. I když lze zatím vytvářet pouze vlastní závody a deathmatche a funkce je označována za betu, tak funguje naprosto bez problémů. Velmi rychlým a intuitivním způsobem můžete vytvořit vlastní misi. Stačí jen vybrat typ závodu (auta, motorky, lodě, letadla), umístit startovní čáru a rozmístit checkpointy. Na nové trati poté musíte zajet jedno kolo, aby se hra ujistila, že nezveřejňujete nehratelný zmetek a můžete pozvat své kamarády.

U deathmatchů zase stačí vybrat pozice, na kterých se postavy reswapnují (zvlášť pro klasický a zvlášť pro týmový zápas) a poté mapu obohatit o zbraně, vozidla a překážky. Podobně jako u závodů musíte trať jednou projet, tak zde se spustí zápas proti botům, musíte v časovém limitu získat deset bodů a prokázat tak, že je mapa hratelná.

Na uživatelských misích je příjemná variabilita obohacující původní hru. V Rockstaru možná dost dobře věděli, proč editor nezpřístupnili od samotného začátku, ale přidali až s drobným zpožděním. Některé mise jsou opravdu šílené a například v závodech není problém narazit na obří skoky, které skončí hromadným výbuchem. Pokud by takto vypadaly závody od samotného začátku, lidé by mohli zpochybňovat férovost a vyváženost hry. Ale teď, když jsou již všichni nabaženi běžných vyladěných závodů, jsou šíleně divoké a zapeklité tratě příjemným zpestřením.

Watch on YouTube

V GTA Online se tedy již nemusíte bát, že byste dohráli všechny mise a museli začít některé opakovat. Počet uživatelských misí se již blíží milionu. Na stránkách Social Clubu není problém uživatelský problém procházet a přidávat do playlistu. Takže můžete snadno zkontrolovat, zda váš kamarád náhodou nevytvořil nový závod.

Rockstar dává nejlepším počinům nálepku "Rockstar Verified", tyto výtvory se potom nabízejí v hlasovací lobby na stejné úrovni jako originální mapy. Takže se k uživatelskému obsahu dostanete i bez šmejdění po webu (výběr nejlepších). Možnosti editorů se mají časem dále rozšiřovat a umožnit tvořit i jiné typy aktivit. A pokud zůstane zachována jednoduchost ovládání, máme se určitě na co těšit (viz i remake slavné mapy z Call of Duty).

Capture mód

Poslední update hry byl zaměřen na akčněji laděné hráče, kteří si mohli stěžovat, že jim GTA Online nabízí jen obyčejný deathmatch v různých týmových variacích a nabídku aktivit rozšířil o nových mód Capture vycházející z osvědčeného Capture the Flag receptu. Aby nabídka nebyla malá, Rockstar přinesl hned čtyři variace, které jsou si v zásadě podobné (přines něco na základnu), ale maličko se odlišují.

Můžete tedy hrát klasickou verzi, kde každý tým má svou základnu a v ní cestovní tašky plné cenného obsahu. A body získáte ukradením tašky jinému týmu a přinesením na vlastní základu. Lze ale hrát i variaci, kde se na mapě nachází několik respawnujících se vozidel, která musíte krást a vozit na svou základnu. Případně, pokud se vám zdá akce příliš roztříštěná, můžete si zahrát variaci s pouze jednou cenností o kterou se přetahují obě strany.

Osobně mi tento nový mód přišel fajn, i když spíš preferuji závodění apod., takže jsem jej příliš nevyhledával. Pro akčněji založené hráče půjde určitě o příjemné rozšíření. Zvláště v kombinaci s dopravními prostředky a telefonními kontakty, které třeba poskytnou krytí z helikoptéry, si na nudu nelze moc stěžovat.

Se současným stavem GTA Online jsem tedy spokojen a to ještě pořád čekáme na zásadní update s loupežemi (heists). Obsahu hra nabízela hromadu již na začátku, nyní jej nabízí mnohonásobně více. Líbí se mi, že Rockstar opravdu všechny updaty nabízí zadarmo a hra je vyvážena tak, že vůbec nemotivuje k mikrotransakcím. Kdyby takto vypadal multiplayer v každé velké hře, byl bych naprosto spokojen.

Read this next