Ratchet & Clank All 4 One
Staré zlato opucováno.
A jsou zpět, kulišáci jedni! Na Gamescom tiskovce Sony sice lidé z čerstvě zformované pobočky Insomniac Games v Severní Karolíně o motivaci dvou věhlasných kamarádů a o příběhu neprozradili zhola nic, ale zato ukázali hratelný úsek, který svou, na první pohled klasickou hratelností i vzhledem nemůže nepotěšit fanoušky předchozích dílů. Hra je očividně v raném stádiu vývoje a informace jsou kusé, ale vyďobali jsme, co šlo!
Předváděčka začala pohledem na lišáka Ratcheta, jak stojí na plošince vysoko nad zemí, v ruce třímá svůj milý hasák a na hlavě má svou charakteristickou čepičku. Ratcheta ovládal jeden z vývojářů, mluvil o tom, jak moc si v Insomniac přáli vytvořit dalšího Ratcheta & Clanka a jak je pro ně série srdečně důležitá.
V tu chvíli na scénu vyskočil malý robůtek a Ratchetův doživotní kámoš i souputník Clank a spolu s ním se na pódiu objevil další pracovník Insomniac a spustil, „Zároveň jsme však chtěli ságu posunout dál a hráčovi, resp. hráčům, nyní proto nabídneme kooperativní multiplayer," vysvětloval a už se na obrazovce proháněli Ratchet i Clank dohromady, oba ovládaní někým jiným.
Jenomže aby toho nebylo málo, přiskočil k nim ještě jejich známý, zelený hromotluk Qwark; stejně tak přiskočil ke dvěma hrajícím ještě jeden „Insomňiák" a v tu chvíli bylo jasné, že musí přijít ještě čtvrtý. A přišel! Nejprve se ke trojici virtuálních hrdinů někde zpoza ve vzduchu visícího mostu vyšplhal zlý Doctor Nefarious a potom se před plátnem objevil i jeho skutečný vládce s gamepadem v ruce. „Doktora jsme k té trojici přidali, abychom skupinku obohatili o trochu zla, aby byla rozličná a zajímavá," vysvětloval poslední objevivší se designér.
I vydali se všichni čtyři na pouť po vzdušné konstrukci, která svým krapet pohádkovým a krapet komiksovým vizuálním stylem parádně zapadala do univerza. Barvy z výtvarného provedení GC dema jen přetékaly – a to šlo stále o velmi ranou a velmi skoupou pre-alpha verzi hry.
Po krátké chvilce dorazilo čtyřčlenné komando k normálním skokem nepřekonatelné propasti, u které vývojáři z Insomniacu předvedli jeden z nových předmětů, kterými si hrdinové budou vypomáhat. Totiž vysavače. Ratchet a Nefarious je vytáhli, zapnuli, Qwark a Clank na každý z nich skočili a nechali se proudem vzduchu nasát a následně vykopnout na druhou stranu, aby zajistili cestu dál i pro své kámoše.
Hodně vtipně pak působila jakási obří děla se čtyřmi hlavněmi, do nichž se banda o stejném počtu členů nasoukala, každý hráč na gamepadu zakroutil páčkou, čímž v příslušné hlavni natáhl péro a jak byli všichni ready, dělo vystřelilo a celé družstvo přeplachtilo daleko předaleko, na úplně jiný visutý most, ale stále se zamračeným prázdnem dole pod nimi.
V ten moment začaly i první souboje proti anonymním plecháčům, bohužel představující zcela minimální výzvu. Ještě jednoduší to hrdinové měli v momentě, kdy Ratchet a doktor rozpojili jakýsi šutr plný elektrické energie, každý do svého vysavače nasál jednu polovinu a tím mezi sebou natáhli konstantní proud vysokého napětí, který usmažil vše, co se mu postavilo do cesty. Tedy, skoro vše – na friendly fire se zde pochopitelně nehrálo.
Jinak musím říct, že souboje o takto vysokém počtu hráčů mi vlastně přišly trochu zmatené a chvílemi nebylo ani poznat, kdo je kdo a kde. Nedělám si iluze, že když se vyhrnula desítka nepřátel, hrající tvůrci z Insomniac dělali něco jiného, než jen že drtili tlačítka buď pro střelbu nebo pro útok na blízko. Také jsem nepostřehl, že by kromě luxů měly postavičky nějaké své vlastní, ryze pro sebe charakteristické schopnosti, které by je odlišovaly od svých kolegů a dělaly je jedinečnými a nepostradatelnými, jako tomu bylo např. v co-opu Lego Star Wars. To ale berte spíše jako otazník visící ve vzduchu, vlastně bych dal skoro ruku do ohně za to, že ojedinělých schopností se u každého z hlavních postav nakonec v plné hře dočkáme.
Protože jde o klasického zástupce žánru akčních adventur, nechyběla jedna hopsací sekce, při níž kamera natolik odzoomovala do strany, že hra na první pohled připomínala LittleBigPlanet. O to více, když jedna postavička skočila a přichytila se na kamenném výstupku, ta druhá se jí chytla energetickým bičem a takhle se najednou rozkošně houpaly všechny čtyři najednou a hopsaly dále přes propast, až dohopsaly, zase něco pobily, pobraly součástky z rozbitých beden a zničehonic čelily bossovi.
Koneckonců, nebyla by to předváděčka pořádné klasické hopsačky, kdyby neskončila bitkou s bossem. Ten měl v GC demu formu mechanického, ohromně tlustého robota a zápolení s ním jakoby vypadlo z učebnice pro vývojáře žánru akčních adventur. Robot měl speciální štít, takže se muselo útočit na zdroje energie jeho obrany a při tom skákat přes paprsky, kterými se všem snažil podkosit nohy. Poté, když jeho štít na chvilku opadl, jej bylo možné zranit, jenomže on do toho vyslal na scénu řadu svých mechanických kumpánů, o které se hrdinové museli postarat především. Mezitím se bossův energetický štít obnovil a hráči mu ho potom zase ničili, aby mu opět mohli uštědřit nějaké zranění..., však to znáte!
Inu, spíše dříve než později byl robot rozložen na prvočinitele, postavičky oslavovaly, ovšem v tu chvíli přilétl boss další, ještě větší, ve tvaru masivní stíhačky a – a no samozřejmě, že tím byla prezentace u konce!
Co si z toho mála odnést? Skutečně asi nejlepší na prezentaci Ratcher & Clank: All 4 One bylo to, že jsme se dozvěděli, že hra je ve vývoji, že se jí věnují desítky lidí, a že se nijak radikálně neliší od svých předchůdců. Stará osvědčená hratelnost, zcela jistě opepřená o spousty drobností a nyní i s premiérovým kooperativním multiplayerem až pro čtyři hráče, zřejmě offline i online. Další informace o hře budeme mít snad již brzy, do té doby to ale vidím jako sympatickou sázku na jistotu.