Skip to main content

Rané dojmy hráče z nového DOOM

Uděláte si představu, co vás čeká.

Vzhledem k úmyslné absenci review-verzí pro kterékoli médium a aktivaci hry až od půlnoci na zítřek, kdy oficiálně vyjde (Alza.cz) jsou každé dřívější dojmy velmi cenné, i když pochází od neznámého jednotlivce v diskusním fóru NeoGAF.

Jak člověk s přezdívkou Mdk7 říká, dopředu si nic o singleplayeru DOOM nevyhledával ani se nedíval na streamy, aby nepřišel o moment překvapení při vlastním hraní, čemuž odpovídají následující postřehy - čerpající z nějakých šesti hodin hraní verze pro Xbox One:

  • Navzdory ne tak pamětihodnému začátku si rozhodně hraní užívám, ale domnívám se, že nebude šálkem kávy pro každého a že na DOOM budou rozporuplné reakce.

  • Grafika na Xbox One je opravdu, opravdu dobrá. Svět je detailní, bohatý na spoustu hezkých efektů všude okolo, a díky uměleckému směřování je celkový efekt působivý. I díky tomu, že hra šlape 60 snímků za vteřinu, bez jakýchkoli zaznamenatelných zpomalení, snad jen jednou při nahrávání nové oblasti, ale nikdy se hra netrhá během boje.

  • Bohužel občas dochází k tzv. tearingu, zadrhávání obrazu, přesně jako v alfě, a je to dost vidět. Také jsem jednou zažil podivnou chybu, že celý nepřítel byl šedivý, asi se textury nenačetly v pořádku. Musel jsem hru restartovat, aby se spravila.

  • Přesto je vizuální stránka úžasná: nejprve jsem měl pocit, že je až moc sci-fi a méně satanistick (přestože sci-fi bylo fascinující, s důrazem na těžkou techniku a industriální prostředí, s prvky podobnými Halo 4 a Warhammer 40k), ale jakmile přijdete do Pekla, nebudete zklamáni.

  • Výborný je i design postav, zejména démonů: vypadají hrozivě až jak z grotesky, je zábavné je sejmout. Hra se také nebojí používat barvy, samozřejmě hlavní nádech se nese v červené a hnědé, ale tóny jsou hodně saturované a čas od času zahlédnete prokletá panoramata.

  • Muzika je špičková: nehraje celou dobu, když prozkoumáváte, tak spíš slyšíte ambientní efekty a zvuky pozadí, ale jakmile dojde k boji, rozjede se soundtrack naplno a je opravdu "badass". Hudba vás bude tlačit k tomu, abyste byli ještě agresivnější, vražednější a brutálnější.

  • Herní levely k prozkoumání jsou velmi rozsáhlé, plné schovaných míst, sebratelných věcí, data a powerupů, jednou za misi také zažijete to samé s tajnými místnostmi jako ve starém Doomovi, kdy se grafika náhle změní a je jakoby snová ve Wolfenstein The New Order, což navozuje retro pocit, byť modely nepřátel zůstanou shodné.

  • K mému úžasu je ve hře nějaký příběh: nestojí v cestě akci, ale nečekal jsmem tolik dialogů, malých cutscén a spoustu doprovodných informací ohledně herního univerza. Samozřejmě od toho nečekejte druhé The Last of Us, hlavní hrdina je opravdu tupoun, ale pořád to je zábava, trochu mi to místy připomnělo Dead Space, tón je podobný, i některé události, kdy se Peklo vynoří na povrchu Marsu.

  • RPG prvky jako vývoj hlavní postavy je opět něco, co překvapilo: chce se po vás, abyste objevovali levely a bojovali ve vlastním stylu, abyste se stali silnějšími. Takto budete zlepšovat své osobní schopnosti, zvládnete pak nést více granátů, rychleji přehazovat zbraně, lépe se bránit, také vaše zbraně získají mít další režimy střelby (obvykle mají dva + pár dalších možností). Není to úplně omračující, ale přidává to hloubku zážitku, také občas dostanete úkoly typu, abyste zabili pět nepřátel určitého druhu s vybranou zbraní atd.

  • Tempo hry a způsob boje asi nesedne každému: prostě procházíte mapami, které se zdají být prázdné, a když dojdete do určitého místa, najednou vypukne boj. Nepřátelé se začnou objevovat (respawnovat) okolo vás téměř ve vlnách, musíte přežít a všechny je vykosit, abyste se dostali dál. Nejste však uvězněni v malé oblasti (jedné místnosti), přesto se boje odehrávají v takových arénách. Jestli jste viděli E3 demo, víte, co vás čeká, je reprezentativním vzorkem hratelnosti. Někteří protivníci vás pronásledují, jiní si na vás počkají, jiní poskakují okolo... zkrátka zažijete šílenství, budete se pohybovat po levelu v plné rychlosti, hledat powerupy a kostit vše okolo. Až když zabijete všechny, nepřátelé se přestanou objevovat, budete v bezpečí a v oblasti už nikoho nepotkáte, takový je prostě design hry.

  • Velký důraz je kladen na závěrečné dodělávací údery. Není to jen na efekt, je to pevně zakořeněno v designu hry, nepotěší to každého. Funguje to tak, že když je démon dostatečně zraněn, začne svítit modře, což je takový velmi zřetelný, až otravný signál, že ho máte jít dodělat za pomoci Glory Kill. Když jste u něj dostatečně blízko, zmáčknete R3 a zmasakrujete ho jak v Mortal Kombatu. Animace záleží na typu nepřítele i na vaši pozici, jsou dost brutální až nechutné. Toto dodělání nezaručí pouze zabití, ale také řadu odměn, více zdraví, střel, i více bodů za styl. Ano, ve hře je opravdu systém odměňování za zabíjení v zajímavém stylu, něco jako Bulletstorm, ale jednodušší. Čili abyste se stali čím dál silnější, budete muset chtě nechtě tyto doděláváky používat. Někdy jsem se sám přistihl, že pouze opatrně střílím na démona z dálky, abych ho jen trochu načal a dostal šanci ho dodělat s Glory Kill, což je paradoxní.

  • Umělá inteligence mohla být lepší: hraji na obtížnost Ultra Violence a připadá mi to moc snadné: protivníci by mohli být více agresivnější, více mazaní, větší mizerové. Někdy z nich máte pocit, že jsou jen jako maso čekající na porážku. Díky tomu se cítíte opravdu silní, ale bral bych větší výzvu.

  • Zbraně jsou vážně dobré: některé jsou lepší než jiné (standardní puška a heavy machine gun nejsou tak užitečné, aspoň pro můj herní styl), ale celkově jsem zažíval odměňující pocit, když jsem pekelné kreatuře způsobil bolest. Je to brutální, je to nelítostné, je to prostě DOOM.

Read this next