Skip to main content

RAGE

Zběsilé tempo v mutantském vězení, ale stále stejné hraní.

Doslova před minutou (u vás máte samo o 9 hodin více) jsem dohrál na stánku Bethesdy hratelnou verzi Rage, kde jsem si mohl vybrat z asi pěti dostupných úrovní. Chvilku jsem váhal mezi jízdou s buginou a klasickým id Software střílením a nakonec zvolil to, co je mému srdci blíže. Samozřejmě ukázal na starou dobrou FPS a zavděk vzal úrovní, která ještě nebyla vůbec veřejně předváděna. A tak vám mohu, před začátkem další prezentace Prey 2, hned za tepla vykecat, jaké to bylo.

Level "Athority Prison" se odehrává, jak název napovídá, ve vězení a jak jsem později pochopil, v žaláři mutantském. Přesto na mě hned od začátku začali útočit i nepřátelé lidští. Ve vězení jsou samozřejmě stísněné prostory a tak mi hratelnost tohoto levelu ze všeho nejvíce připomněla třetí díl DOOMa. Rozdíl byl, že prostředí nebylo tak tmavé, spíše depresivně hnědo-šedé. V klasických úzkých chodbách se na mě vrhal jeden voják za druhým a svým, vcelku standardním arzenálem, jsem se jim bránil.

Na výběr, pomocí zadních tlačítek na xboxovém ovladači, jsem měl čtyři zbraně – klasickou automatickou pušku, brokovnici, odstřelovačku a kuši. Do všech jsem měl různé druhy nábojů. Zaujala mě kuše, do které se daly vložit speciální náboje, které ovládly mysl cíle. Když jsem nějakého nešťastníka trefil, zaměřila se na něj kamera a já jsem ho mohl v tu pravou chvíli odpálit. Pochopitelně nejlépe, když se kolem něj motali další nepřátelé.

Poměrně často jsem musel používat elektromagnetický granát, kterým jsem deaktivoval energetická pole blokující dveře. Zpočátku se pole nacházela před dveřmi, ale jak jsem se nořil hlouběji a hlouběji do nitra vězení, bylo těžší je objevit. id tímto způsobem vytváří jednoduché prostorové puzzle. Z nekonvenčních zbraní jsem sebou nosil ještě automatické kulometné věže a autíčko na dálkové ovládání s připevněnou bombou. Nicméně v těchto omezených prostorech jsem jej nedokázal příliš efektivně řídit.

Naopak věže našly využití na konci úrovně, když jsem se dostal až k celám mutantů. Dovnitř se mi nepodařilo dostat běžným způsobem, proto jsem musel vypustit mutanty zpoza mříží tak, aby zabili stráže a překonali energetickou bariéru. Pak se vrhli na mě a já měl s jejich rychlým pohybem docela velký problém. Nakonec jsem se jich zbavil a dostal se až do přízemí, kde na mě čekal kontakt, kterého jsem měl zřejmě vysvobodit.

Vypadal, že se vyzná v místním počítačovém systému, ale když se pokusil otevřít dveře, tak místo toho vyvolal poplach, celá oblast se až na vzdálený vchod uzavřela a začali na mě nabíhat nepřátelé, zřejmě posily zlikvidovaných strážců vězení. Právě teď přišla ta pravá chvíle na kulometné věže, které jsem rozmístil vedle sloupu, za nímž jsem se schovával, než můj nový kamarád znovu odblokoval přístupovou cestu.

Gameplay video z levelu Dead City

Nepřátelé ale nebyli vůbec hloupí. Naopak, během celé úrovně se poměrně chytře schovávali a využívali všech možností, aby na mě mohlo v jeden moment střílet co nejvíce z nich. Ani v této poslední scéně hloupě nenabíhali před hlavně kulometných věží, ale efektivně se kryli. Nakonec jsem je dokázal odrazit, prošel otevřenými dveřmi a tím úroveň skončila.

Jestli bych měl vypíchnout to, co jsem mi ihned po dokončení levelu létalo hlavou, musím jít s prostým prohlášením – id Software se prostě nezmění a jeho hry budou asi stále přímočaré střílečky. Hratelnost je totožná s tím, co známe z jejich ostatních titulů. Vzít kvér, rozeběhnout se úzkou chodbou a vystřílet všechno, co mi stojí v cestě. A je jedno, jestli mezitím budu jezdit v bugině nebo se chvíli bát v temnotách základny na Marsu. Poměrně nekompromisní byla i obtížnost a nebýt nastavené nesmrtelnosti, po setkání s prvními několika mutanty bych se koupal v krvi.

Překvapilo mě, že Rage vyžadoval, abych náboje zabitých nepřátel nebo ty, které se válely všude kolem, sbíral manuálně zmáčknutím tlačítka na ovladači. Nejde to přitom automaticky, jak bývá obvyklé. Proč? Dokud mám prostor na další zásobník, proč po mě hra požaduje, abych zdlouhavě a zbytečně ještě zmáčkl tlačítko? Zbytečnost, kterou v recenzích kritizuji už spoustu let.

Přestože jsou id software a hlavně jejich první hry mou srdeční záležitostí, musím přiznat, že se jaksi zasekli ve svém vlastním univerzu. Na jednu stranu to fanoušci vyžadují, na druhou, hrát stále ty samé hry pouze s jinými nepřáteli a v jiném prostředí není až taková zábava. Takže jenom doufám, že předváděná úroveň není reprezentativní a id ji do Rage dali, aby potěšili své dlouholeté příznivce.

Rage běžel na stánku id na Xboxu 360 a zmlsán všemi těmi nádhernými trailery, které byly zřejmě nahrané z PC verze, jsem byl docela nepříjemně překvapen i tím, jak hra na konzoli špatně vypadá. Na druhou stranu, jak barevné, zajímavé a detailní může být prostředí mutantského vězení? Je to daň za to, že jsem chtěl hrát misi, kterou jsem ještě neviděl na žádném videu. Navíc jsem díky zběsilému tempu a neustálým protiútokům neměl možnost si prohlédnout detailně zblízka herní charaktery. I přes všechny výše zmíněné výtky se na Rage ale neustále hrozně těším, tak snad mě nakonec nezklame.

Rage by měl vyjít 15. září 2011 pro PC, PS3 a X360.

Zpravodajství z veletrhu E3 sponzoruje Conquest entertainment - www.mojenintendo.cz.

Read this next