PRŮVODCE, jak rozjet Zaklínač 3 i na starších grafických kartách
Aby vypadal pěkně a zároveň šlapal plynule.
Včera ráno jsem stejně jako mnozí z vás hned po oficiální aktivaci rozehrál opatchovanou PC verzi Zaklínače 3 v češtině pro účely recenze (na EG vyjde záměrně koncem příštího týdne, abychom nic neuspěchali, zatím čtěte pokročilé dojmy). V tuto chvíli jsem za prologem v hlavní oblasti. Hra je opravdu obrovská, což je patrné hlavně v moment, kdy se podíváte na mapy ostatních částí poté, co vylezete z prologu, který je sám o sobě tak na den. Jak to Skellige, tak No Man's Land jsou v porovnání s tím několikanásobně větší.
Nakonec mi Zaklínač 3 i na starší grafické kartě GeForce 560 Ti jen s 2GB VRAM běží slušně, dosahuji s ní standardně plus mínus 28-35 fps, takže žádný problém. Přizpůsobil jsem si hru podle hodně užitečného návodu přímo od Nvidia
Při nastavování výkonu jsem si navíc dělal poznámky, které by se mohly hodit i některým z vás, takže je zde předávám. Aneb takový průvodce, jak rozjet Zaklínače 3 i na starších grafických kartách, i kolik každý efekt zabírá výkonu. Vše čerpá z mých poznatků a testování nastavení jednotlivých věcí v menu. I na vyšší nastavení byl Zaklínač 3 na mé sestavě hratelný, ale řídil jsem se při nastavování tím, aby framerate byl stabilní hlavně v bojích a cutscénách. A zároveň aby hra pořád vypadala dobře, protože některé efekty užírají dost výkonu, ale ve finále při běžném hraní přitom nejsou moc vidět.
VSync: On
Maximum frames per second: 30 (60) - Omezuje maximální fps, aby nedocházelo k velkým výkyvům během hraní.
Display Mode: Fullscreen
Hardware cursor: On - Zapněte, cuká-li se vám myš v menu.
Hairworks: Off (10-20fps) - Rozhodně hezký efekt, ale za propad plynulosti při běžném hraní a v cutscénách asi nestojí. Určitě jeden z největších žroutů výkonu a první věc, kterou vypínat při nízkém framerate.
Ambient Occlusion: Off (HBAO 7fps/ SSAO 4fps) - Stínování objektů ve scéně, tak aby do ní zapadaly. SSAO tu moc nedoporučuju, působí totiž občas docela nepřirozeně. Máte-li dostatek výkonu, sáhněte raději rovnou po HBAO.
Antialiasing: Off (4-8fps) - Vyhlazování hran. CD Projekt používá svůj vlastní temporální antialiasing, a máte-li dostatek výkonu není důvod mít tuto funkci vypnutou. Na druhou stranu, není zas až tak patrná, jak byste nejspíš čekali. Lepšího efektu dosáhnete příslušným nastavením vyhlazování přímo v ovladačích vaší grafické karty.
Bloom: On (2fps) - Zesílení světelných efektů, které dodává scéně atmosférický nádech.
Blur: On (0fps) - Rozostřování obrazu v důsledku efektů znamení, alkoholu a zaklínačských smyslů.
Motion Blur: Off (3fps) - Rozostření obrazu při pohybu kamery do stran. Rádoby filmový efekt, který s chutí vypínám úplně všude, protože jakkoliv to sice může vypadat na videích pěkně, pro praktické hraní a orientaci v prostoru je tahle funkce spíše na obtíž.
Chromatic Aberration: Off (0,3fps) - Mírné rozostřování barev obrazu efektem nekvalitní fotografie. Dle mého názoru naprosto hrozná věc, které se poslední dobou začalo kdoví proč naduživat. Preferuji její vypnutí, při hraní hlavně ve 3D z ní může po delší době bolet hlava. Hra má naštěstí její nastavení pouze mírné.
Depth of Field: Off (3fps) - Rozostření vzdáleného terénu. Na screenshoty možná pěkné, ale pro normalní hraní nepraktické, i když některým tato funkce naopak vyhovuje. Zaklínač 3 má její nastavení poměrně slabé, takže si jí většinou ani nevšimnete.
Detail Level: Low (1-2fps) - Nejde o úroveň detailů, jak by mohl název napovídat, ale o množství vykreslovaných Decals (např. kaluže krve v boji, či kameny v terénu). Vzhledem k množství vegetace si vyššího nastavení ve většině případů stejně ani nevšimnete. Na druhou stranu toto nastavení nemá na výkon téměř žádný vliv.
Foliage Visibility Range: Medium (Ultra 20fps, High 8fps, Medium 4fps) - Maximální počet stromů, keřů, jejich detail a vzdálenost vykreslování. Na výkon velmi náročná funkce.
Grass Density: Low (Ultra 4fps, Medium 2fps) - Pro lepší efekt je vždy lepší zvýšit raději Foliage Visibility Range výše.
Light Shafts: On (1fps) Neboli God Rays, efektní paprsky slunce, které dodávají scéně atmosféru.
Number of Background Characters: Low (75/100/130/150 postav) - Jen v opravdu málo scénách je na obrazovce víc, než 75 postav, rozdíl nepoznáte.
Shadow Quality: Low (Ultra 8fps, High 6fps, Medium 4fps) - Ovlivňuje rozlišení shadow map, i na nízké nastavení vypadá dobře. Rozdíl mezi Medium a Ultra pak skoro nepoznáte.
Sharpen: On (0,5fps) - Vyostření obrazu známé z filtrů SweetFX a jim podobných. Není na škodu zapnout.
Terrain Quality: Low (0fps) - V současné verzi nejsou žádné rozdíly vidět.
Texture Quality: High (Ultra 6fps, High 3fps, Medium 2fps) - Vřele doporučuji nastavit High, Low je opravdu ošklivé a Medium dost neostré. Teprve na nastavení High navíc nedochází k downscalingu, což může procesoru i trochu odlehčit.
Vignette: On (1fps) - Efektivní ztmavení okrajů obrazovky, které přidává hře filmový nádech. Věc vkusu.
Water Quality: High (2fps) Kvalita vyhlazování a počítání vln a vodní hladiny. Na nižší nastavení se navíc loď na vodě nehoupe, doporučuji proto High.
Závěrem ještě jednou doporučuji zmíněný článek od Nvidia. Psal ho zřejmě člověk, který měl na starost optimalizaci hry přímo v kancelářích CD Projektu RED. Je vidět, že si s ním dal opravdu práci, včetně srovnávacích náhledů a posuvníků, i benchmarků atd. Za zmínku stojí i páteční tabulka též od Nvidia, na jaké detaily má hra jet na kterém modelu grafické karty.