První redaktoři na světě si už zahráli hotové GTA 5
Co všechno nového zjistili a čeho si všimli? +Aktualizace.
Opravdu jen novinářskou smetánku, se kterou udržuje dlouhodobě vřelé vztahy a neurazila je "pouze" osmičkovým hodnocením minulých her, pozval Rockstar do svých kanceláří v New Yorku. A nechal je tam vůbec poprvé osobně si zahrát celé tři hodiny neboli pět misí z již hotové plné verze Grand Theft Auto 5 pro Xbox 360. Ta je i teď, pouhé dva týdny před vydáním, zahalena rouškou tajemství, na rozdíl od většiny jiných her. Dřívější videa pocházela z PS3 verze a předešlé dojmy novinářů byly jen z dívání se, nikoli z hraní, takže šlo o velkou premiéru.
Říkat, že redaktoři amerického IGN a německého PCGames odcházeli úplně odvaření, by asi bylo nošením dříví do lesa. Zejména z pestrosti misí a rozsahu města, které je údajně živoucí, barevné s graffiti i má popraskané silnice. I díky důrazu na drobné detaily si prý v Los Santos připadali spíš jako turisté. Zaměřme se proto namísto všech superlativů jen na nově zjištěné postřehy (oproti mega-preview) o náplni GTA 5, které ale zároveň nejsou spoilery:
UPDATE 12:00 - ranní článek byl rozšířen o dvojnásobný počet informací + zvýrazněny ty nejdůležitější tučným písmem.
-
Hra se prý nijak nezadrhávala (až na pár okamžiků) a vypadala naživo totožně jako v trailerech, jen oproti nim postrádala antialiasing, tzn. měla zubatější hrany, což redaktoři omlouvají osmiletým stářím konzolí.
-
Cutscény prý působí plynulým dojmem, nedochází k přetrhnutí zážitku mezi hraním a začátkem/koncem cutscény jako dříve. A především jsou cutscény interaktivní, takže během nich můžete s kamerou sami manipulovat.
-
Zdraví se automaticky regeneruje jen do úrovně 50%. Abyste ho vrátili až na 100%, musíte hledat lékárničky nebo se jít něčeho najíst.
-
Město Los Santos je oproti GTA 4 mnohem prozářenější a jasnější, s letní atmosférou a ostrými stíny. Největší silou RAGE enginu je prý slunce na obloze, lokality mají jiný nádech v různou denní dobu.
-
Každý policista a policejní auto má okolo sebe v herním světě nově vlastní rádius, kde vás zkouší najít. Oproti tomu v GTA 4 to fungovalo tak, že pro veškeré jednotky policie existoval jen jeden takový okruh pro pátrání, odkud když jste prchli, byli jste už v pohodě.
-
Obtížnost prý není přehnaně nízká, takže redaktoři museli některé mise opakovat třeba natřikrát (např. pokud zjistili, že vybraná postava nebude v určitou situaci ta pravá).
-
Checkpointy jsou prý rozmístěny rozumně (systém jako v DLC Ballad of Gay Tony pro GTA 4), takže nefrustrují, nýbrž motivují. Mise se dají libovolně opakovat, pokud chcete vyzkoušet odlišný postup nebo jinou taktiku - hra vás prý díky tomu nutí více riskovat, když tolik nevadí, že selžete. Díky přepínání mezi postavami jsou prý celkově mise mnohem dynamičtější a taktičtější, jako v žádném dosavadním GTA.
-
Ve hře je asi celkově 50 mostů, soudě dle zpozorované hlášky ("1. most z 50"), když letadlo proletělo pod jedním z nich.
-
Redaktoři si ihned všimli velkých rozdílů v ovládání aut (jak mezi jednotlivými auty, tak oproti GTA 4), když se SUV prý řídí obtížněji než sporťák (společné mají to, že citlivěji reagují). Auta jinak mají nádrže s benzínem, do kterých když střelíte, dojde k explozi.
-
Obyvatelé reagují na krádež auta mnohem různoroději než v minulých dílech. Někdy jim např. jen stačí otevřít dveře, aby ze svého auta vypadli ven, aniž byste museli vyvinout více násilí. Zmizení ale bude náročnější, protože svědci ihned mobilem nahlašují událost policii.
-
Jak v praxi funguje přepínání mezi třemi hrdiny během plnění příběhových misí? Červené blíkání ikony postavy v rohu obrazovky signalizuje, když je zrovna vhodné se do ní přepnout. Pokud byste se do ní v tu chvíli nepřepnuli nebo ji nějak nepomohli jinou postavou, asi by brzy mohla zemřít (např. když se Michael slaňuje po stěně budovy a hrozí mu nebezpečí). Kamera se poté plynule oddálí od scény do jiné postavy. Bílé blikání portrétu vám zase indikuje, že daná postava je připravena v pozici pro asistování nebo v nějaké taktické výhodě (Michael má jinak modrou barvu, Franklin zelenou a Trevor oranžovou). Kdykoli se ale můžete přepnout zpět do původní postavy a zkusit to prostě vystřílet.
-
Redaktoři také zdůraznili zřetelné odlišnosti hraní mezi třemi hlavními hrdiny, které jinak identifikujete i jen podle specifických animací jejich chůze a pohybů. Tisíce vlastních (speciálních) animací mají i NPC postavy, což prý hodně přidává na uvěřitelnosti.
-
Běžná chůze postav je prý velmi pomalá, což pomáhá při pohybech v interiérech, a sprintování funguje stejně jako ve čtyřce, tzn. zmáčknutím A na gamepadu (nechybí tu ani super-sprint).
-
Kruhové uživatelské rozhraní funguje stejně jako v Max Payne 3 (hlavní kruh je rozdělen na podkategorie, např. u zbraní můžete D-padem přepínat mezi jednotlivými druhy).
-
O žádnou zbraň nepřijdete, ani když vám dojdou náboje nebo jste zatčeni, do menu se navždy uloží všechny, co jste kdy sebrali.
-
Redaktor IGN soudí, že zkušenost Rockstaru s Red Dead Redemption a Max Payne 3 se pozitivně projevila na akčních pasážích hry, ovládání je prý bezvadně vyladěné a a pocit z akce je prý správný (asistence při míření se dá opět vypnout).
-
Speciální schopnost každé postavy se aktivuje zmáčknutím levého a pravého sticku současně, aktivaci poznáte speciálním efektem na obrazovce.
-
Odstřelovací puška se dá vylepšit o termální vidění, které může být aktivováno i za pohybu. Celkově zbraně můžete upravit k obrazu svému jak po kosmetické, tak po praktické stránce.
-
Některé obchody se zbraněmi Ammu-Nation mají otevřeno i pozdě v noci (Trevor do jednoho takového dojede na své čtyřkolce, když okolní tmu ozařuje jen její světlomet).
-
V jedné z předvedených příběhových misí bylo možné chvíli řídit vlak, v jiné zase jedna postava ovládá plavbu lodi a druhá střílí.
-
Vrtulníky se ovládají stejně jako v GTA 4, jen to má být o něco přesnější. Přistávání prý nevyžaduje tolik umu (trefení se na dané místo), na rozdíl od výsadku z vrtulníku, kde ho musíte natočit ze správné strany k cílové budově, aby se např. někdo mohl slanit.
-
Lodě za sebou zanechávají vlny na údajně báječné fyzice vodní hladiny.
-
Díky tomu, že Franklin pracuje u arménského prodejce aut (kterému někteří zákazníci odmítají zaplatit), má k dispozici mnoho luxusních aut, která může kdykoli využít. Franklinův přítel se jmenuje Lamar a diskutuje s ním i během jízdy v autě, čímž plynule pokračuje předešlá cutscéna (jen pro představu zdejšího humoru: stěžuje si šéfovi kvůli práci, ten už je na to dopředu připraven a odmění ho cenou pro "zaměstnance měsíce", což se zase nelíbí jiným zaměstnancům...).
-
Do mobilu vám bude moci někdo poslat aplikaci s názvem Trackify, se kterou dokážete snadno lokalizovat aktuální cíl nebo cizí mobilní telefon.
Mimochodem, věděli jste, že dabing černošských a latinských gangů do GTA 5 pochází od potetovaných členů skutečného gangu El Salvadoran, z nichž jednoho den před natáčením propustili z vězení? Autenticita nadevše! "Nechtěli jsme, aby gangstery namlouvali nažehlení herci z Hollywoodu, kteří se to jen učili na umělecké škole," prozradil scénárista a producent Lazlow Jones z Rockstaru. Když tito nově naverbovaní reální kriminálníci měli číst text při natáčení, prý je nechali, ať si ho upraví dle vlastní libosti.