PRVNÍ DOJMY ze Soul Calibur 6
Včasná odveta bojovky?
Jen málo zážitku je tak zdrcujících, jako když vám někdo v bojové hře pořádně zvalchuje hřbet. Z prstů se vám vytrácí koordinace; krev vám mizí z tváře; veškerý pocit strategie vezme za své, zatímco jeden úder za druhým proniká vaší obranou a bez milosti vámi smýká po aréně. V tomto okamžiku už váš protivník nebojuje ani tak s vámi jako spíš s vlastními limity: vy jste pouhá loďka, kterou zmítá oceán schopností vašeho soupeře. Nový systém Reversal Edge v Soul Calibur 6 tohle všechno splňuje do puntíku jako vybroušená přístupná minihra, která resetuje setrvačnost a dává zápasníkovi v nesnázích šanci nabrat nové síly. Právě z tohoto důvodu to mezi fanoušky série a mistry psychologie bojových her způsobí nejspíš určitou kontroverzi, ale méně zkušení hráči to pravděpodobně ocení.
Vzato zeširoka, Soul Calibur 6 je slovy nového producenta série a bývalého vývojáře Tekken 7 Motohira Okuby „fúze lehkých pohybů ze Soul Calibur 2 a bojových systémů z pětky". V rámci dema na PS4 jsme měli k dispozici jen pár bojovníků a arén v režimu Versus a Okubo se k ostatním režimům zarputile odmítal vyjadřovat, takže je těžké získat ten dojem, ale zredukovaná soupiska (na obrazovce výběru jsem napočítal 20 slotů) a výběr starých stálic Sophitie a Mitsurugiho coby úhlavních postav rozhodně naznačuje návrat ke kořenům.
Při vlastním vyzkoušení působí Soul Calibur 6 stejně tak zručně a oslnivě jako kterýkoliv díl předtím - je to velmi rychlá hra se dvěma kolem sebe kroužícími dravci, která relativně odpouští prodlevy mezi vstupem a je plná výměn o třech až pěti zásazích. Mitsurugi je pořád ten samý rychlý samuraj se spolehlivým dvouzásahovým podběrákem, zatímco sladká Sophitia zůstává zuřivým bitkařem nablízko, která se vyžívá v bleskurychlých úderech do rozkroku.
Z pátého dílu se vrací ukazatel Critical Gauge, který se naplňuje tím, že působíte či blokujete poškození, a slouží k provádění nádherně hloupých útoků Critical Edge - například Sophitia si rozkošně zastíní tvář štítem, zatímco do jejího protivníka ve vzduchu udeří blesk. Díky tomuto ukazateli je možné provádět i posilovací Soul Charge a parírování či protichvaty Guard Impact, které protivníka omračují. Hra vypadá a běhá fantasticky a snoubí v sobě salvu efektů a technik Unreal Engine 4 s dokonale čistou, nefiltrovanou září Dreamcast od Project Soul v celé své kráse.
Ještě na univerzitě jsem Soul Calibur 2 hrál až pobožně, i když ne úplně dobře, a po pár falešných začátcích jsem začal rozdávat rány nalevo a napravo tak zuřivě, jako bych si na výsledek vsadil peníze. Ale ne všechno je tak povědomé. Reversal System kombinuje odkaz zaměřování z původního Soul Blade z roku 1995 s odkazem na charakteristické přerušovací útoky Focus ze Street Fighter 4.
Tato funkce, namapovaná na R1, způsobí, že vaše postava vertikálně pozvedne zbraň, aby zablokovala jeden úder, načež se lítě rozmáchne přes ruku. Pokud úder naváže, spustí se květnatá sekvence a čas se zpomalí, načež oba bojovníci mohou provést jediný chvat. Je to v podstatě něco jako kámen-nůžky-papír, ačkoliv zde nejste omezeni jen třemi možnostmi a celé to má za úkol umožnit vám trochu vydechnout, zatímco se můžete kochat nádherou herních modelů a animací.
Tento přídavek očividně vznikl zejména pro občasné hráče a přeběhlíky od jiných sérií než pro experty a Okubovi je třeba přiznat, že to vůbec nezastírá. „Doufám, že díky Reversal Edge bude moct každý hráč - začátečník či profík - v tomto okamžiku bojovat na stejné úrovni a bude si moct připadat jako mistr," řekl mi.
„Pokročilým hráčům asi nebude připadat moc zábavné zastavit tempo boje, ale my si myslíme, že s tím, jak se budou hráči ve hře zlepšovat, budou Reversal používat méně." Tento systém však v žádném případě není blbuvzdorný - animace vertikálního vztyčení zbraně je dlouhá, takže je snadné se jí vyhnout a soupeře za ni potrestat, což ale vývojáři očividně ještě ladí. „Už od začátku jsme věděli, že je zde riziko, že se profi hráčům nebude Reversal Edge líbit, ale během vývoje to ještě pečlivě upravujeme."
Ať už tyto úvahy dopadnou jakkoliv, hra vystavěná kolem Reversal Edge se už takhle hraje nádherně - je to opravdu skvělý měkký reboot, který tato kdysi zářná arkádová bojovka po pár letech v divočině potřebuje (o bezplatné odnoži Lost Swords ani nemluvě).
Opravdu doufáme, že Bandai Namco pracuje na režimu pro jednoho hráče, který se vyrovná úžasným kampaním ze Soul Edge a Soul Calibur, ale přinejlepším můžeme očekávat fajnovou aktualizaci několika známých tváří a směsku osvědčených konceptů z celé série, které budou příznivě nakloněny nováčkům. Takže duše stále hoří? V uhlících se ještě nějaký život rozhodně najde.
Nejnovější hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex ExtremeGamer.