Skip to main content

Prototype

Tak trochu jiný pohled na New York.

Zahráli jsme si brzkou third-person akci Prototype, která nabízí tak trochu jiný pohled na New York. Po jeho ulicích se prohání temný hrdina jménem Alex Mercer, genetický mutant se ztrátou paměti, člověk s natolik mimořádnými schopnostmi, že jeho herní dobrodružství do značné míry evokuje další stylový komiks od Marvelů. Alex se tu přitom bude potýkat s neznámým smrtícím virem a se spoustou nakažených lidí, resp. ošklivých kreatur, s dosti bizarními podobami. Pro častou konfrontaci tu však můžete počítat též s ozbrojenými složkami, vojáky, včetně těžké vojenské techniky, jako jsou tanky, helikoptéry, apod. Všemu snažení pak tvoří kulisu právě hustě zabydlený New York, kde se promenáduje spousta civilistů a panuje čilý automobilový ruch, tak trochu ve stylu GTA IV.

Jakkoliv má zdejší lokalita lehce sterilní kontury a srovnání s GTA IV není zcela přesné, neboť Prototype je odlišný typ hry, potěší některé zajímavé vychytávky. Především tolik, že lidé reagují na vaše eventuálně divoké aktivity a neváhají se s panickým křikem rozutéci. Pěkná je koneckonců také interakce herního prostředí, v němž je fůra věcí ke zničení, počítaje v to třeba samotná auta, která můžete s neuvěřitelnou lehkostí zahodit vámi vybraným směrem. Odtud už je jenom krůček k připomenutí supermanovských vlastností hlavního hrdiny. Vlastností, jež z něj ve zdejším virtuálním světě činí zcela unikátní charakter.

Rychle a zběsile

Alex má být dílem nezdařilého experimentu, který z něj ovšem učinil nástroj hromadného ničení. Během hry budete nuceni plnit různé mise (především destrukční a hodně násilné povahy), jejichž kompletací získáte bodové ohodnocení, které půjde přetransformovat do dalšího vylepšení vašich dispozic. Podle všeho bude jenom na vás, jakou cestou upgradu Alexových vlastností se následně vydáte. V tvůrci nabídnuté hratelné pasáži už hlavní hrdina dokázal bez problému šplhat po budovách a cestu vpřed si krátit během po jejich zdech. Ignorujíc přitom gravitační zákony. A pak z obrovské výšky seskočil zase zpátky na zem, bez jakékoliv újmy na zdraví. V repertoáru udivujících aktivit je i cosi jako plachtění, umožňující nesmírně elegantně překonat případnou překážku na trase.

Pakliže dojde k problému vyžadujícímu silové řešení, k využití je něco hodně úderných komb, s jejichž pomocí dokáže Alex hravě zničit dokonce samotný tank, stojící mu v cestě. Model destrukce je popravdě hodně zjednodušený, ale dejme tomu. Uvedená simplifikace procesu zničení se vztahuje i na pasáž, kde ze střechy domu vytrhnete těžkou kovovou konstrukci a s tou, jako nějakou zbraní, na dálku zlikvidujete útočící vrtulník. V případě mnohem častějších půtek s lidskými oponenty nechybí ještě rychlý skok nohama napřed - do něčího úsměvu, a také možnost sebrání zbraně pro jednorázové utracení zásobníku na nejblíže stojící hrozby. Samozřejmě přitom všem nejste nijak statičtí. Alex neustále mění místo a díky automatickému zaměření nepřátel si s ním připadáte jako s vlkem mezi ovcemi. Tempo je popravdě místy až tak divoké, že jsem občas stěží vnímal, co se přesně děje. Vše tak probíhá za intervence pravidla, že je škoda každé rány, co padne vedle. Asi nemusím připomínat, že z civilistů si tady můžete udělat doslova trhací kalendář, bez větších skrupulí a případných šrámů ve svědomí.