Skip to main content

Protipirátská ochrana nehrála v online konceptu SimCity roli, tvrdí prezident EA

"Jde o online hru více než cokoli jiného. A po MMO přece také nikdo nechce offline mód!"

Když už se zdálo, že kauza okolo městské strategie pomalu utichá, přilil benzín do ohně přímo prezident EA Games divize Frank Gibeau, když se ho na to včera optal sesterský server GamesIndustry.

Podle něj jsou všechny konspirační teorie o tom, jak zlá EA měla vnutit Maxisu DRM s požadavkem neustálého připojení, úplně mimo mísu. "Účastnil jsem se všech jednání, kde se SimCity probíralo, a otázka DRM ani jednou nebyla na stole," popřel, že by to hrálo roli v rozhodování.

Frank Gibeau šel dokonce tak daleko, že se nebál nazvat DRM slepou uličkou pro boj s pirátstvím, která už v herním průmyslu není životaschopná.

Podobná politicky korektní vyjádření slýcháváme od představitelů výrobců her často. Ještě nikdy nikdo z nich otevřeně nepřiznal, že by implementovali naroubované online funkce do převážně singleplayerových her kvůli boji s piráty. To je zkrátka tabu. Důvod je jasný, kdyby to někdo potvrdil, naštval by tím všechny platící zákazníky s legálními verzemi, kteří pak na DRM v praxi často doplácejí.

Namísto toho se prezident EA Games rozhodl vysvětlovat situaci tím, že to ani nebyli oni, kdo vše vymyslel, nýbrž designéři v jím vlastněném studiu Maxis. Prý za nimi jednoho krásného dne přišli s vizí nového dílu SimCity, kde by šlo o propojený zážitek a města jednotlivých hráčů by mezi sebou musela spolupracovat (nebylo to ostatně poprvé, viz The Sims Online z roku 2002, které rovněž nebylo přijato pozitivně a ve 2008 byly jeho servery vypnuty, aby se pak nástupnické hry vrátili ke konceptu singleplayeru).

A rozjetý Frank Gibeau k tomu hned dodává: "Z toho důvodu prostě SimCity muselo být vyrobeno jako onlinový titul. Pokud hrajete nějaké MMO, přece po něm také nechcete offline režim, to fakt nikdo nechce. A je faktem, že v SimCity se cítíte jako v MMO více než v čemkoli jiném a hraje se jako jiná MMO." Nicméně uznal, že pochybili ve slabé komunikaci tohoto aspektu hry, přičemž zpackaný start ho prý zklamal.

Dovolujeme si tipovat, že tyto výroky vyvolají novou vlnu kontroverze. Protože jak nedávno vypátral ve zdrojovém kódu hry modař, jediná komunikace klienta SimCity se servery prý spočívá jednou za zhruba 20 minut v zaslání pár základních údajů, kolika zdroji město disponuje, aby se případně využily u ostatních v regionu. Taková komunikace vypadá například takhle: "Město ABC má k dispozici X požárnických vozů, Y vody a Z elektrické energie."

Těchto pár hodnot se prý uchovává v paměti vaší hry (tzn. ne na serverech), takže SimCity se na ně pokaždé, když je potřebuje, neptá serverů. A když některý hráč z vašeho regionu například týden nehraje, jeho město je zmrazeno v čase, prostředí nežije dál svým životem i bez něj (jako tomu je u opravdových onlinovek) a právě na tomto principu by prý mohl velmi jednoduše fungovat i offline režim, kdyby se někomu chtělo. Jediné, co na běžnou singleplayerovou hru chybí, je ukládání pozice na lokální harddisk, což dle modaře citovaného Rock Paper Shotgun však muselo být přítomno u rozpracovaných vývojářských verzí.

Read this next