Skip to main content

DOJMY z rozehrání Project CARS 2

K pomyslné laťce simulátorové dokonalosti.

Můžete sice namítat, že se tvůrci ze Slightly Mad Studios měli prvnímu dílu Project CARS více a déle věnovat, ale nyní už vám to nebude nic platné. Za několik týdnů totiž vyjde druhý díl (Alza.cz), který na svého předchůdce velmi široce naváže. Takže si již teď dovolím předeslat, že jestli se vám líbí jednička, budete z následovníka nadšeni a analogicky naopak, pokud vám první Project CARS nesedl, dobré pořízení asi nenajdete ani ve dvojce. Nicméně šanci bych jí v tom druhém případě rozhodně dal, protože již tak solidní premiérovou hru dále cizeluje ještě blíže k pomyslné laťce simulátorové dokonalosti, když opět platí, že si to své v novince najde jak sváteční kroužič, tak i náročný virtuální pilot.

Jako první mohykán nadcházející závodní smršti se nám do rukou dostal Project CARS 2. A to s velkým předstihem před zbytkem startovního pole s Forzou Motorsport 7, Gran Turismem Sport a F1 2017. Znovu velmi ambiciózní produkt dorazil v téměř hotové předprodukční PC verzi, která sice ještě stále trpí drobnými chybičkami, ale tvůrci ji věnují péči takřka každý den, takže se stále vylepšuje a rozšiřuje až do úplného finiše, jenž si v září zahrajete i vy. Každopádně současných skoro 50 GB dat na pevném disku značí pěkného závodního cvalíka, který je samozřejmě od jedničky citelně nabušenější skorem po všech stránkách. To by prostě nemohlo být to správné pokračování dobré hry, aby nenabídlo zase větší garáž, více tratí a okruhů i možností, jak závodit.

Bezmála dvě stovky naprosto nádherných aut s velmi detailními kabinami není číslo, nad kterým byste jen tak mávli rukou a více než padesátka unikátních lokací je také jistý progres od střídmějšího předchůdce. Chodí to tak všude jinde u konkurence, takže i tady je ale velká část tohoto obsahu prostě jen zkopírována z prvního dílu, což je nejcitelnější právě u okruhů.

Snad až moc se jich tu objevuje podruhé prakticky v nezměněné verzi, případně pouze okořeněné nějakou to novou variantou, což platí např. u Monzy, která, pokud se nemýlím, dostala ten slavný klasický ovál ve své historické podobě. Dvě desítky z lokací byly ovšem nově laserově nasnímány, nicméně skutečných přírůstků není možná tolik, kolik by si hra zasloužila. Ovšem i u ostatních závodních sérií se tratě a automobily běžně stále a znova recyklují, takže bych to jako velký problém neviděl. Zkrátka a dobře si zajezdíte znovu na celé řádce tratí z minula.

Vůbec kvituji, že se tvůrci již takto dopředu nebáli vyjít s kůží na trh, což svědčí o jejich vysokém sebevědomí. Project CARS 2 se vskutku nemá čeho bát a jak to tak vypadá, do nadcházejícího souboje vesměs s konzolovou konkurencí má opravdu řádně našlápnuto. Předně bych rád pochválil, že po technické stránce je hra nejen velmi pohledná (auta úchvatně detailní, okruhy již méně), ale hlavně perfektně optimalizovaná a pekelně rychlá bez jakéhokoliv zaškobrtnutí. I jednička byla v tomto ohledu výborná, takže se nedivím, že je i dvojka graficky a technicky takřka bezchybná. Na grafické kartě nVidia GTX 1080 hra jede jak namydlená vysoko nad 60 FPS i při maximální grafice s nejvyšším vyhlazováním (testováno při FHD rozlišení 1920 x 1080 bodů). Prezentace i hudba je příjemná a skvělé jsou i hutné zvukové efekty automobilů v čele s perfektně a reálně znějícími motory.

Project CARS 2 mi svou pečlivostí u každé části hry připomíná jinou aktuální stálici PC simulátorů, a to RaceRoom, jenž je možná stále hezčí hrou, ale po stránce obsahu se Project CARS 2 samozřejmě nemůže ani zdaleka rovnat. A když jsem si letmo pustil stejnou trať ještě na Assetto Corsa, generační náskok se v podobě Project CARS 2 ukázal naprosto dominantním. Dvojka nejen očekávaně vypadá o několik tříd lépe, ale každému typu jezdce se bude zřejmě i podstatně příjemněji řídit. Samozřejmě, tradiční očekávaná armáda podpůrných asistentů nemůže chybět, ale to kouzelné nastavení asistencí a pomůcek podle toho, jaké systémy v reálu to které auto využívá, ústí do naprosto autentického zážitku, jaký je vůbec kvarteto počítače, monitoru, hry a volantu dnes vůbec schopno poskytnout.

Ukrutná nekonzistence, kdy jedno auto jezdilo v jedničce výborně, zatímco jiné jste nebyli schopni ani udržet ve stopě, je definitivně fuč. Jak jezdím další a další závodní série, tak si stále více a více myslím, že ty největší novinky a vylepšení má Project CARS zastrčené hluboko pod kapotou a nejsou tak na první pohled vidět.

Abyste vylepšené a více komunikativní řízení a velmi precizní ovládání (a to i na joypadu) ocenili, musíte prostě jezdit, jezdit a zase jezdit s různými automobily (při tom se vlastně stejné auťáky a okruhy z jedničky hodí) za různých podmínek. Však se pod marketingovým označením LiveTrack 3.0 skrývá unikátní, byť zhola nereálná (právě proto jsou hry přece stavěné) funkce, kdy má každá jedna trať ve hře své čtvero ročních období od Vivaldiho. Již minule bylo počasí stěžejní částí hry, ovšem druhý díl hrátky s ním povyšuje na zcela novou úroveň.

Jak jsem předeslal, tak každá trať má svoji verzi pro každé roční období, čtyřiadvacetihodinový cyklus dne a noci. I skoro dvě desítky různých vrtochů počasí. Je libo otestovat brněnský okruh za třeskuté zimy s doprovodem mlhy a drobného mrholení? Nebo naopak pekelnou letní výheň s nadcházející bouřkou? Možná je to zhola nereálné, ale tuze zábavné třeba jen pro zkoušení, jak se na tom či onom s různými vehikly vlastně pojede. Vše se má přitom projevit nejen do zabarvení a stylu okolí, ale i do charakteristik povrchu, v reálném čase ovlivňující např. přilnavost vozidel či jejich brzdnou dráhu. Musím přitakat, že možnosti zasazení jízd do časového a povětrnostního rámce jsou současnou absolutní špičkou, která nemá konkurenci.

Podobně jako Gran Turismo, i Project CARS 2 po očku nahlíží do kolonky prašných závodů mimo zpevněné povrchy, protože v premiéře nabídne dnes tolik módní rallycross. Ten tvoří jednu z celkových devíti různorodých závodních disciplín, počínaje motokárami a studentskými formulemi a sportovními prototypy konče.

Každopádně opět počítejte s naprosto svobodnou kariérou, v níž můžete začít jak od kraje na motokárách a postupně přesedat na stále silnější a prestižnější třídy (mimochodem tříd vozidel je tu na tři desítky), tak klidně nasednout do silných vozidel na druhé straně motorsportu a jezdit nějaký velký šampionát. Skoro z každé části hry ční opět někdy až maniakální smysl pro detail a podrobnosti. Tam, kde má konkurence kupř. jen několik předvolených stupínků inteligence a schopností umělých soupeřů, tam má Project CARS 2 ultra podrobné nastavení přesně podle vašeho gusta.

Watch on YouTube

Přitom hra je hra stále perfektně přístupná širokému okruhu hráčů, takže když si prostě chcete rychle a bez okolků jen tak zajezdit a do ničeho se moc nevrtat, nevadí, jízdy a závody si užijete také parádně. Tvůrci jsou oproti časům prvního dílu určitě mnohem zkušenější, ale možná je také vidět přínos rozšířené ekipy skutečných závodních veličin, v níž od minula přibylo několik hvězdných jmen. Rallycross sice nemá oficiální licenci FIA RX, logicky vyhrazenou DiRTu 4, ale studio široce spolupracovalo s etablovaným závodním týmem Ostbergs MSE, zatímco okruhy zase ladili mimo jiných gétéčkový šampion 24 hodin Le Mans a tovární jezdec Chevroletu Tommy Milner či tovární šéfpilot McLarenu Chris Goodwin.

Z druhého dílu již dnes, kdy jsou mnohé kolonky v menu ještě zašedlé a uzamčené, čiší obrovské nadšení do virtuálního motorsportu a perfekcionismus po všech stránkách, což velmi kvituji. Project CARS 2 vám sice jako jednička nemusí být sympatický, ale nemůžete mu upřít snahu o zábavný a široký simulátor pro všechny skupiny hráčů, v němž si každý zajezdí opravdu do sytosti. První kohout nadcházejícího závodního kolbiště tak směrem ke konkurenci velmi hlasitě zakokrhal.

Read this next