Prodeje her v Česku auditovány
Eurogamer odhaluje, co učiní trh vyspělejším.
Vyspělost herního trhu v té které zemi se pozná nejen podle toho, kolik lidí živí nebo kolik firem na něm působí, ale třeba i tím, jestli jsou na něm počty prodaných her auditovány. V České republice v tomto dosud panovala víceméně anarchie. Někteří distributoři sice čas od času zveřejnili své žebříčky, ale nemuseli jsme jim je vždy věřit, nebylo to pravidelně nebo leckdy míchaly jablka s hruškami, např. hry různého stáří a cenové kategorie.
A především, data od různých vydavatelů či prodejců se dosud nedala poměřovat mezi sebou kvůli neznalosti přesných čísel, takže prakticky nikdo nemohl vědět celkově nejžádanější hru v ČR. Dřívější iniciativy v tomto směru byly odsouzeny k neúspěchu vzhledem k neochotě nebo nedostatku času největších hráčů. Ti se navíc v minulosti většinou neměly čím tolik chlubit, alespoň při srovnání s čísly ze západní Evropy. Jedna stará pravda tvrdila, že v Česku se prodá stejný počet her jako v jednom zapadlém obchůdku v okrajové čtvrti Londýna. I když to je samozřejmě nadsázka, počty se rok od roku zvyšují.
Velmi brzy se však situace změní k lepšímu. Podle informací Eurogameru je těsně před rozjezdem déle připravovaný nový projekt společnosti GfK Czech (dříve GfK Praha), která se specializuje na výzkum trhu. Začne u nás provádět nezávislé auditování prodaných her, stejně jako její pobočka v Německu, která tak činí již několik let.
Nejdůležitější na tom je, že se GfK Czech dle našich informací podařilo přimět ke spolupráci všechny významné domácí obchody s hrami, takže výsledky by měly být skutečně reprezentativní. Ty první bychom měli vidět ještě letos. Data o prodaných hrách bude auditor čerpat týden co týden z pokladů přímo ze systémů nasmlouvaných partnerů z řad obchodů, což při jednotné metodice a nezávislému kompilátorovi garantuje jejich přesnost.
Žebříčky prodejnosti v ĆR včetně počtu kusů a detailní marketingové analýzy trhu pak budou za poplatek poskytovány výrobcům a vydavatelům her, z čehož bude průzkum financován. Zaměstnanci distributorů obvykle nejsou herními experty a dělá jim problém rozlišit i Call of Duty od Call of Juarez. Pro ně bude tato nová aktivita představovat nesmírně cenná data, ke kterým by se jinak dostávali velice složitě. Pomohou jim v každodenním rozhodování, zda má smysl u nás vydávat nějakou hru, kterou přeložit, která má největší potenciál před Vánocemi nebo třeba kolik kusů mají odebrat, když odsud lehce zjistí (ne)úspěšnost minulého dílu či podobného titulu. Díky tomu by se už v budoucnu neměly stávat různé hlouposti, kterých jsme často svědky a doplácí na ně pak všichni zúčastnění. Největší světoví vydavatelé se zase z výstupů dozví, jaká je celková velikost a obrat českého herního trhu, zda jim vůbec stojí za to zde něco podnikat.
Pro koncové hráče by zahájení auditování odbytu her v ČR mělo být přínosem v možnosti řídit se před koupí umístěním v žebříčku - pokud tedy a za jakých podmínek budou společností GfK Czech zveřejňovány, jako jinde ve světě. Nicméně už nyní máme potvrzeno, že přesná čísla narozdíl od USA a tamnímu průzkumu NPD určitě publikována nebudou, aby nekonkurovala jejich zpoplatněné nabídce pro firmy z branže, popisované výše.
Další detaily o této velmi vítané aktivitě, která zčeří hladinu domácího trhu a může ho posunout na novou úroveň, zjišťujeme. Z výstupů tohoto průzkumu možná budeme všichni překvapeni, když poprvé poznáme, jaký vlastně celý zdejší herní trh je, i ve srovnání se zahraničím. Nebo když uvidíme bodovat hry, do kterých bychom to předem vůbec neřekli, což je momentálně případ třeba Zetor Traktor Simulátoru.