Proč Valve zaměstnávají i psychologa
Manipulují hráče k lepšímu.
Když před mnoha lety zaměstnali ekonoma, aby se zaobíral správným fungováním virtuálních měn ve hrách, vyvolalo to pozdvižení. Dnes je něco takového u Free-2-Play her úplně normální.
Tímto krokem výrobce Half-Life a provozovatel Steamu neskončil: najal i psychologa s titulem PhD, který promluvil tento týden na akci Steam Dev Days v Seattlu, což zaznamenaly zápisky jednoho uživatele Redditu.
Cílem Valve prý je, aby v dobrém slova smyslu manipulovali hráče k tomu, jak právě potřebují. Využívají k tomu právě analýzu lidského chování odborníkem.
Tak třeba v Counter-Strike: Global Offensive řekli vývojáři hráčům, aby očekávali delší loadování. Ale když se pak do hry připojili rychle, měli z toho spokojený pocit. Šlo nicméně o pouhý test, jeden z mnoha, které probíhaly nebo probíhají.
V DOTA 2 zase zamknuli určité hrdiny v tutoriálu, aby se hráči vše hladce naučili a nezahltili je. Pokud se zase někdo chová špatně k ostatním, což dělá 8 procent ze všech, je vhozen do her s jinými "špatnými" hráči. Když projdou touto rehabilitací, už se obvykle polepší, přesto nadále někteří zůstanou v kategorii těch s nízkou prioritou.
Nahlašování těchto škůdců prý společně s novým systémem odměn vedlo hráče k tomu, aby se více zamýšleli nad vlastním chováním, než si na někoho začnou stěžovat u výrobce. Nářky o špatném vybalancování her prý berou s rezervou, vždy čerpají hlavně z tvrdých dat, nikoli ze subjektivních názorů.
Psycholog také na Steam Dev Days mluvil o efektu, kdy jedinci s nižšími schopnostmi v online hrách pociťují iluzorní pocit, jak jsou skvělí, když jsou mylně přesvědčeni o svých schopnostech. Další postřehy zde.