Proč EA zabíjejí Uncharted ze Star Wars a volí "Destinyfikaci"
Lineární singl příběh už nefrčí.
Zahodí do koše čtyři roky práce stovek lidí a investici desítek milionů dolarů (ač některé grafické podklady samozřejmě zrecyklují) - namísto toho, aby nadějnou hru, popisovanou jako Uncharted či Tomb Raider z Hvězdných válek (od přeběhlé designérky právě Uncharted) dodělali s původním konceptem na plánovaný rok 2019, kdy by si určitě své fanoušky našla, byť by nemuselo jít o ziskový počin.
EA se rozhodli k překvapivému škrtu: očekávanou akční adventuru ze světa Star Wars od studia Visceral přemění v něco úplně jiného, aby to prý lépe vyhovovalo potřebám rychle se měnícího herního trhu.
"Dosud mělo jít o příběhové, lineární dobrodružství. Ale postupem času nám, i na základě ohlasů od testerů, čím dál více docházelo, že preference hráčů se v mezidobí značně změnily. Chtějí raději něco jiného, k čemu se budou moci po dlouhou dobu vracet, takže musíme upravit design projektu," vysvětlil to výkonný viceprezident EA Patrick Söderlund na oficiálním blogu.
Nepojmenovaná hra si dle něj zachová dechberoucí grafiku a autenticitu univerza, ale bude přístupnější širšímu publiku a více herním činnostem, aby i díky schopnostem Frostbite enginu nabídla větší hloubku při prozkoumávání hráči. Dojde proto k významnému odkladu vydání. Vše se děje krátce před Star Wars Battlefront 2, kde singl kampaň je, narozdíl od jedničky, což pak výrobce paradoxně vnímal jako chybu.
Patrně se tou změnou konceptu myslí něco na způsob Destiny od konkurenčních Activision, kde jsou týdenní výzvy, raidy a další neustále přidávaný obsah, aby tam hráči neustále nacházeli něco nového. Takový online design hry je pro EA komerčně mnohem lákavější hlavně z toho důvodu, protože umožňuje "oblepit" více druhy obchodních modelů a mikrotransakcí, než jít o patnáctihodinovou příběhovou jízdu v singleplayeru, kterou jednou dohrajete a pak dáte do poličky nebo do bazaru.
Otázkou zůstává, jestli tento Star Wars projekt pak nebude moc podobný jinému sci-fi Anthem od BioWare. A zda se na rozhodování EA více podepsaly raketově rostoucí náklady na vývoj (pokud tedy nejste přímo držitelem platformy jako třeba Sony u Horizon a nemusíte se s nikým dělit o příjmy z digitálek - versus stále stejná cena krabicovek nezměněná desítky let), nepříliš dobré prodejní výsledky některých posledních čistě singleplayerových titulů (Deus Ex, Prey, Dishonored atd.) či spíš fenomén YouTube a streamování her na internet.
Průchod lineární hrou ze staré školy jako Uncharted tam můžete kompletně shlédnout a nebude se moc lišit od vašeho průchodu, což pak může odradit od koupi. Kdežto u her jako Destiny se uvnitř skrývá ještě spousta dalšího obsahu či režimů, takže lze získat pocit, že mají vyšší hodnotu než singleplayerové příběhovky. Není náhoda, že pravidelné výzvy na způsob Hitmana budou postupně přidávány i třeba do Assassins Creed Origins, byť ten má oproti téhle akční adventuře od Amy Hennigové aspoň výhodu v trvanlivosti vzhledem k otevřenému světu.