PREVIEW Metro Exodus
Spousta nových informací.
Jako obvykle to netrvalo dlouho a na světlo světa vyplavaly informace o Metro Exodus (Alza.cz) z titulního preview Game Informeru, ačkoli tentokrát drtivou většinu z nich pustil přímo samotný magazín, který navštívil studio 4A Games na Maltě.
Předně, rozloučíte se se stísněnými tunely metra (vzhledem k názvu překvapení), když po úvodní sekvenci potkáte Artyoma (vaše postava), jeho ženu Annu a zbytek družiny, která se snaží proklestit cestu ruskou divočinou při doufání v novou naději. Těšte se proto na větší prostory, nebezpečné frakce a spoustu možných rizik pro přeživší.
Důležité však je zdůraznit, že nejde o hru v otevřeném světě v pravém slova smyslu, nýbrž o propojení několika větších sandboxových levelů, kterými vás provedou lineární příběhové mise. Když dokončíte jednu oblast, posunete se do další, bez možnosti návratu do té předešlé. V dílu Last Light měla největší oblast 200x100 metrů, tady to budou až dva kilometry (2000m x 2000m).
Příběh celé hry se odehraje během jednoho roku, přičemž jedno roční období vždy znamená jeden velký sandboxový level. Například podzimní level je zasazen do nádherných hor se zmutovanými medvědy, zatímco letní level je v poušti s hořícími ropnými plošinami, což trochu připomíná Mad Maxe. V každé oblasti najdete odlišné protivníky, jichž má být celkově více druhů, aby se tolik neopakovali. Po herním světě pak naleznete postele, kde se můžete vyspat, aby se vám doplnilo zdraví, případně použít tmu pro kradmou misi. Engine hry nyní podporuje plynulou změnu herní doby a také dynamické počasí.
Vzhledem k tomu, že tunely budou pryč, byla ze hry odstraněna podzemní centra, tzv. huby, kde jste doplnili zásoby a hodili s někým řeč. Ty budou v Exodus nahrazeny vlakem Aurora, který se prý bude v průběhu hry neustále měnit, čímž se myslí přidávání či odebírání vagonů od lokomotivy, i rotace osazenstva. Pravděpodobně budete moci nasednout do dopravních prostředků, z nichž je zatím potvrzena jen ovladatelná loď na jezeře (o dalších drží autoři jazyk za zuby a v demu pro Game Informer se nevyskytovala, tzn. patrně na to nebude kladen důraz).
Na výběr nově má být mezi sejmutím nepřítele vražedným či nevražedným způsobem, což rozšíří možnosti, jak se vypořádat s nastalou situací - vedle starého dobrého stealthu s úplným vyhnutím se konfrontaci. Apropo stealth: prý byl kompletně redesignován, aby byl realističtější a větší výzvou než dříve. Animace pro zabití zase budou v chystané hře pestřejší a odvíjet se od toho, jakou zbraň jste použili, jakou rychlostí to bylo a kde jste se nacházeli.
Podobně jako v Shadow of War si má herní svět pamatovat, že jste zabili členy některé frakce, takže vás při příštím potkání neuvítají s otevřenou náručí. Naopak, pokud jste se k někomu zachovali přátelsky, může vám časem pomoci. Zkrátka to, jestli hrdina uplatnil přístup pacifisty či násilníka, definuje vztahy s okolím. Frakce v Metro 2033 a Last Light byly mezi sebou propojeny, avšak zde budou i jiné, které žijí v úplné izolaci od ostatních. Napřílad náboženští fanatici (Far Cry 5?), kteří uctívají obrovskou rybu v jezeře.
Do vedlejších úkolů a aktivit se dostanete buď přečtením si něčeho, co najdete v herním světě, pokecem s někým nebo zaslechnutím cizí konverzace. Vedlejší herní náplně má být celá kupa, ale vypravení se mimo vyšlapanou cestičku může vyústit v přestřelku s bandity na farmě nebo v domě, který je naplněn zásobami. Jindy narazíte na několik koster v řadě, z čehož bude evidentní, že šlo o zradu, která se nakonec dotyčnému nevyplatila. Odměnou za tyto vedlejšáky bude větší reputace či výbava.
V předešlých dílech série jste se kvůli "ekonomice" střeliva museli rozhodnout, jestli na někoho vyplýtváte náboje. Zde to už je nahrazeno hledáním předmětů v herním světě, podobně jako třeba ve Falloutu. Nálezy se rozdělí do dvou skupin: materiálů a chemikálií, z nichž pak vyrábíte vlastní nástroje a jiné užitečné věci. Vyrobit si můžete cokoli za pochodu kdekoli, přičemž na každé mapě nicméně budou ještě pevně umístěné dílny, kde si můžete připravit mj. přesnější kulky.
Pokud v prostředí najdete zbraň, která vás nijak nepřitahuje, ale má užitečný zásobník či hledí, můžete si z ní vzít pouze část a namontovat ji k jiné zbrani ve vašem inventáři, která je s tím kompatibilní. Těchto nadstaveb zbraní má být k dispozici ohromné množství a ke každé ze základních zbraní můžete přidat až pět nastaveb. Každopádně o zbraně se musíte pořádně starat, protože když je dlouho nevyčistíte, mohou se zanést a špatně střílet, případně způsobovat menší zranění (nikdy nepřestanou fungovat úplně).
Cílem 4A Games jinak je, aby hra na Xbox One X šlapala ve 4K rozlišení s podporou HDR. Jinak zužitkuje fyzikálně založené renderování, kompletní snímání tváří předloh pro filmečky, systém atmosféry, simulaci umělé inteligence v každém prostředí a předělaný systém nasvícení. Jako termín vydání Metro Exodus stále platí letošní podzim pro PC, PS4 a X1.