Skip to main content

PREVIEW: Dirt 4

Co čekat od dalších off-road závodů?

Zdálo se, že vydání hry Dirt Rally v roce 2015 bylo pro Codemasters klíčovým okamžikem. Jelikož se v předchozích letech vzdálili od svých realističtějších závodních kořenů a usilovali o mainstreamové publikum, nepředstavoval tento čistokrevný simulátor prostý návrat do zajetých kolejí - bylo to zcela nové pojetí filosofie tohoto studia. Měli jsme tu závodní hru, která strčila do kapsy každého konkurenta, jenž se k ní odvážil přiblížit, aniž by se pořádně vyznal v přenášení váhy či brždění v nájezdu do zatáčky. A o to byla lepší. Otázkou ale bylo, kam by mohli Codemasters směřovat dál? Co by se stalo, kdyby se Dirt vrátil k tomu, že chce oslovovat masy?

Dirt 4 nabízí docela uspokojivou odpověď, ačkoliv se to neobešlo bez obětí. Pryč jsou legendární etapy z reálného světa, na kterých tolik stál Dirt Rally - nenajdete tady Col de Turini, Pike's Peak ani Sweet Lamb. Na jejich místě je něco velmi odlišného. V srdci Dirt 4 je funkce, které Codemasters říkají Your Stage (vaše etapa), která hráčům umožňuje vymýšlet si vlastní etapy tak, že si nastaví řadu parametrů a pak je pokoří a nasdílí ostatním. Přesně tak: Dirt 4 je vystavěn téměř výhradně na procedurální generaci.

Tento tah vznikl na základě okolností, jakož i úmyslnou volbou - výhradní právo na Pike's Peak má nyní Gran Turismo, zatímco tratě WRC se poslední dobou stávají výlučnou doménou oficiálních her. Po počátečních výhradách mě to ale zaujalo. Pro začátek to znamená, že pokud vám jde o autentické etapy, raději oprašte Dirt Rally. Také to ale znamená, že Dirt 4 je skutečně jiný šálek kávy, který ovšem Rally docela dobře doplňuje. Tohle není přímé pokračování Dirt Rally, je to něco úplně jiného.

Watch on YouTube

Plusem je, že procedurální generace pomáhá a představuje něco mnohem víc než jen mechanismus, jaké jsme už viděli v jiných hrách od Codemasters (mám na mysli zejména absurdní Live Routes z Grid 2). Ředitel vývoje Paul Coleman - závodní nadšenec, který ve volném čase dělá kopilota, a navíc to byl on, kdo tuto sérii nedávno napřímil směrem k realismu - o tento nápad usiloval už roky a očividně je to výsledek spousty práce a ladění. Úvodní demo nás zavedlo do Austrálie (jednoho z pěti prostředí rallye, která budou v Dirt 4 dostupná) a výsledek nás přesvědčil svou atmosférou a plynulostí. Nešetřilo se ani na detailech kolem trati a opravdu jen stěží poznáte, že hra etapu vygenerovala jen pár okamžiků před startem.

Procedurální generace splňuje ideál všech off-roadových her, kde se výzva neustále vyvíjí a kde nikdy nevíte, co vás čeká za příští zákrutou; kde se spoléháte na rozpis svého kopilota a snažíte se najít nějaký smysl v té změti čísel, které vám řve do ucha. Dirt 4 je vystavěn na pocitu nevědění a s ním spojený pocit hrůzy, která vám rozpumpuje krev. Díky tomu se Dirt 4 dokonale daří vytvářet napětí, které pramení z toho, že se vám právě podařilo dobýt neznámé území a pomohla vám k tomu jen odvážná pravá noha a kontra.

Ovládání, díky kterému bylo Dirt Rally něčím speciálním, je naštěstí pořád stejné a Codemasters rozhodně nemůžeme obviňovat z přehnaného zjednodušování. Přesto se ale přiklonili k čemusi přístupnějšímu, neboť hráči si mohou ovládání po vzoru simulátorů vypnout a užít si benevolentnější jízdu. Hru jsme si mohli na chvíli vyzkoušet a tento nový (a volitelný) režim ovládání rozhodně funguje, ačkoliv oproti čistokrevné simulaci působí poněkud utlumeně. Možnost užít si Dirt v pohodlné poloze na gauči je ale rozhodně vítaná a Codemasters se zamysleli nad tím, jak simulátorské prvky některým hráčům co možná nejvíc usnadnit.

A co ten další kousek nové technologie, který číhá za rohem? V současnosti nejsou žádné plány pro verzi na Switch od Nintenda. „Nikdy neříkej nikdy. Trh nás určitě bude tlačit do toho, abychom se Switch věnovali. Jestli to se to ale bude týkat Dirt 4, nebo nového enginu, pro který budeme vytvářet obsah, to si nejsem jistý."

„Snažili jsme se do hry implementovat reálnou asistenci a systém regulace - ale lidem se to nelíbilo," vysvětluje Coleman. „Přišlo jim to, jako že nemůžou jezdit rychle, že si to nemůžou užít, a tak jsme se podívali na to, jak jsme to udělali u Dirt 2 a Dirt 3. Spousta věcí vychází z toho, jak ovladač interaguje se hrou a jak zvládáme přenášení váhy. Jedním z řešení bylo odstranit potřebu pochopit, že musíte mít váhu auta nad předními koly, abyste ho mohli ovládat. Když jsme tohle odstranili, hráči se mohli o směru, kterým chtějí jet, rozhodovat mnohem později a procházelo jim i to, co bych jako řidič označil za chybu. Mnohem víc si užívají to, že mohou s autem řádit a o dost víc zůstávají na trase."

Splitscreen v Dirt 4 nebude, ale multiplayer nechybí a je vylepšený díky denním challengím a cross-platform žebříčkům.

Na jednu stranu můžou Codemasters prostřednictvím nového režimu v Dirt 4 oslovit širší publikum a zároveň předvádějí mnohem hardcorovější věci, které simulace vnáší do další zdejších disciplín. Z Dirt Rally se vrátí Rallycross a díky oficiální licenci FIA World Rallycross je to jediná hra, ve které mezi dalšími okruhy najdete Lydden Hill, Holjes a Hell - ačkoliv v tomto raném demu najdete akorát Pro Buggies v novém režimu Landrush. V předchozích hrách série Dirt to byla disciplína, kterou jsem prošel jen tak zběžně, ale ovládání ve stylu simulátorů jim svědčí, a tak si na krátké off-roadové trati zařádíte rádi. Jakmile vyrazíte s tenkými pneumatikami, 900 BHP a trubkovým šasi, budete kroutit volantem jako námořní kapitán za bouře. Stačil jeden závod na tři kola, aby mě začaly bolet ruce a na tváři se mi rozlil opravdu velký úsměv.

Tento nový přístup je součástí obecného zjemňování amerického akcentu, který definoval předchozí velké hry série Dirt. Frajírkovský projev je pryč a místo něj zde najdete ušlápnutější a domáčtější hlas svého pozorovatele v závodech Landrush či rallyekrosového závodníka Jena Horseyho, který se vrátil z Dirt 3. To vše bude součástí kampaně, která vás povede na cestě ze školy rallye přes různé disciplíny a pomůže vám proslavit se jako závodník a jezdit pro známé týmy, anebo si vytvořit vlastní a získávat sponzory, najímat tým a navrhnout si svou vlastní kombinézu.

Všechno je to takové zdrženlivější, než známe z předchozích her série Dirt, protože luxus byl nahrazen čímsi přízemnějším. Možná že v této hře nenajdete trojáčkové pozlátko - alespoň prozatím -, ale místo něj vám hra nabídne něco mnohem hodnotnějšího. Pokud Dirt Rally pro Codemasters představoval nový směr, pak Dirt 4 působí jako návrat ke starým dobrým časům - před Dirt, před Grid a do doby, kdy studio tiše vydávalo jednu skvělou závodní hru za druhou. Když už nic jiného, dokazuje to, že Rally nebyla žádná náhoda a že Codemasters jsou opět zpátky v zažitých kolejích.

Read this next