Skip to main content

Zklamání a překvapení Gamescomu dle redakce EG

O slabém odvaru předchůdců i ohlasech na konference.

Michal Jonáš

Pro mne je letošní Gamescom spíše zklamání. Nebo ještě jinak, já od něj vlastně nic moc nečekal, vždyť to není tak dlouho, co skončila světově důležitější výstava E3 v zámoří. Je asi škoda, že Gamescom probíhá tak brzo po své konkurenci. Nicméně už z minula, kdy jsem jej navštívil, jsem si odnesl dojem, že tato výstava není primárně určená profesionálům, ale spíše normálním hráčům a zákazníkům, prostě veřejnosti. Jakoby se měnila ve velký a pestrobarevný festival volného času, což je asi na jednu stranu dobře.

Ale velkých novinek byste pohledali, hlavně letos, kdy mi přišla náplň slabší než minule. Úplně nových věcí bylo pomálu, spíše se propagují už dříve oznámené hry a na svět přichází nové informace o nich. Dobře, na Dead Space 3 se už ani netěším, jako se spíše obávám jeho střílečkovitosti, a o mém miláčkovi Assassin's Creed 3 se toho už také ví dost. Free to Play hry mne moc nezajímají, stejně jako handheldy. Vita mi ostatně jen leží doma v regálu, já tak nějak preferuji domácí pohodlné hraní.

Snad jsem jen vděčný za třetí Army of Two: The Devil's Cartel, protože ať si říká kdo chce co chce, lepší kooperativní hru než první díl neznám. Cross Buy pro Vitu je sice výborná věc (něco takového tu mělo být už dávno!), ale obávám se, že podporovaných her, už kvůli větší náročnosti na vývoj, bude minimum. Nakonec mě oslovil z celé výstavy nejvíce asi Rain pro PS3. Koncept zpola viditelného hrdiny se mi líbí a ještě více to, že v Japonsku se nebojí přicházet se zcela novými značkami a herními směry. Třeba jako v případě Journey. Určitě budu Dešti držet palce.

Pavel Oreški

Potěšilo: Jediný z velkých hráčů, který mě naladil alespoň trochu pozitivně, bylo Sony. Pohádkově vypadající Tearaway, Rain i Puppeteer sice nejsou AAAA věci, ale v záplavě nevábně vonící břečky ostatních vydavatelů, působí jako vanilkový stromeček houpající se na zpětném zrcátku v obstarožní Felicii. Jsem rád i za menší postrčení Playstation Vita - skvěle zní Cross Buy, i když to stále bude jen pro menší tituly - nevěřím, že EA dá Most Wanted na dvě platformy za cenu jedné hry. Živou vodou může být i pár nových stříleček. Zprvu jsem byl nadšen i z toho, že tentokrát Gamescom není jen recyklací E3 obsahu, což bývalo dříve zvykem. A kdybych měl vypíchnout jedinou hru, asi zmíním Until Dawn, tedy horor pro Playstation Move. Nápad, provedení, stylizace i grafika se mi líbí, jen se trochu bojím, aby nebyl zabit nízkým rozpočtem, podobně jako Sorcery.

Zklamalo: V kritice zřejmě souzním s většinou svých kolegů, když si pobrečím nad rozmachem Free2Play, Pay2Play či Freemium her, jak chcete. Osobně mám pocit, že je to nafouknutá bublina, která za pár let splaskne. Určitě se pro některé tituly hodí, ale Generals 2 zdarma prostě nebude dobrá hra a jestli se pletu, vyjdu příští léto s kostkou másla na hlavě k vodě! Slibuji. Za druhé mě mrzí, že v Kolíně chybí Nintendo. Kolem jejich nové konzole je stále mnoho otázek, které Japonci musí zodpovědět. A za třetí Gamescom je po silnějších letech opravdu jen slabý odvárek E3 i Tokyo Game Show.

Martin Zavřel

Jednoznačně nejpříjemnějším překvapením výstavy je pro mě hra Remember Me, která na mě zapůsobila podobně jako Watch Dogs na E3. Částečně díky tomu, že jsem o ní doposud neměl ani tušení, částečně díky zajímavému nápadu/mechanice "remixování vzpomínek" z té sedmiminutové gameplay ukázky a částečně díky hudbě, která se mi přesně strefila do vkusu.

Zklamáním výstavy je pro mě naopak odhalení prvních záběrů z Call of Duty pro PS Vita, od tohoto titulu jsem opravdu čekal víc - a mohl to být trojský kůň, zásadně ovlivňující prodeje jinak báječného handheldu. Podle mého názoru byla chyba svěřit vývoj hry studiu, které doposud se sérií Call of Duty nemělo nic společného.

Marek Beniač

Capcom jsem BOHUŽEL neviděl a po předvedených hrách později nepátral. Prakticky totéž platí pro UbiSoft, který jsem NAŠTĚSTÍ neviděl. Známým F2P delikventem tam údajně bylo znásilněno dalších pár značek a u toho opravdu statovat nemusím. S chutí do toho a půl je hotovo, zbyla jen ďábelská dvojka EA se Sony.

U EA dávám palec nahoru jednoznačně NHL a FIFA 13. Speciálně hokej, konečně na konferenci dostal víc prostoru a producent přijel navrch v plné polní. Obě třináctky jsou zase tím nejlepším nejen od EA Sports, ale dost možná i v žánru vůbec. Těšte se na dema! NFS: Most Wanted - pokud stále ještě někdo pochybuje, že to bude hodně dobré a že je to vlastně spíš Burnout Paradise 2, každý další trailer a ukázka to jen potvrdí. Criterion umí, drobný zádrhel vidím jen v tom, že do série Need for Speed tenhle kus moc nepasuje.

Potřeba představovat a stále připomínat i rok staré hry, dokonce ty co už jsou zadarmo, mě trochu rmoutí. Ano, narážím na Star Wars: The Old Republic a Battlefield 3. Nicméně doba už je taková. Takže nové DLC balíčky, již asi desátý re-pack a kompilace, nový obsah a free-to-play model..., ano, víme o tom. Nejlepší byl stejně ten hraný The Old Republic TV spot. A na závěr Dead Space 3, jsem z něj pořád trochu v šoku. Už od akční E3 ukázky, kdy se hra jevila spíš jako týmová střílečka a Gears of War klon. A teď zase z důvodu, že Isaac neměl svoji typickou helmu a samozřejmě i proto, že tohle není atmosférický horor už ani náhodou. Proč nám to jen EA dělají?

Sony byla ještě nudnější a slabší než na E3. A to už je co říct. Kolínské mecheche se z mého pohledu opravdu jeví jako špatný vtip, je ale záhodno dodat, že nehraju ani na handheldech, ani na jiných mobilních udělátorech. První víc jak půlhodina, věnovaná výhradně PS Vita titulům, proto absolutně minula cíl. Na jednu stranu je hezké, že majitelé Vita zdá se konečně budou mít co hrát, ale silný lineup to chtělo už při uvedení konzole na trh. Navíc jestli to při E3 konferenci vypadalo, že žádná Vita pomalu ani neexistuje, GamesCom byl pravý opak. Pro kapesní konzoli jsme viděli všechno možné a chyběly zase velké PS3 hry. Takový přístup se nezdá ideální.

Zvláštní je i propojení malé a velké konzole, respektive použití PS Vita jako PS3 ovladače. Okaté napodobování Wii U a ještě docela marné. Z pohybového ovládání bychom asi měli být nadšení, ale tyhle inovativní pokusy vyznívají spíš jako milá zajímavost, než velký přínos. Proč mám pro výskok matlat po displeji, když to zvládne tlačítko? Jestli je to tak hrozně cool a super, tak mi to nedochází, potažmo jsem jinde a s jinými preferencemi. Zajímavě a nejspíš i nápaditě (Tearaway) vypadající malé hry můžou jen překvapit, ale kdo ví, co z nich vyleze, vzpomeňme na Escape Plan.

Totéž lze říct o PSN titulech Until Dawn, Rain a Puppeteer. Tyhle hříčky rozhodně nebudou pro každého a jakkoliv není problém začít se na ně těšit už po traileru, na konferencích bych přece jen radši viděl plnohodnotné AAA projekty. Předváděla snad Sony před lety LocoRoco nebo PAIN? Prapor tříáčkových her držela vlastně jen The Last of Us, trestuhodně odbytá recyklovaným trailerem. Hlavně že si dlouhé minuty uzmula znovu Wonderbook. Sony to s interaktivní knihou myslí pořád vážně. A má i pár nových... her, knih? Kromě té příšerné s kouzelníkem jsou v přípravě minimálně dvě další příšerné a dinosauři nemohou chybět. Je to přece pro děti.

Křečovitého začlenění Move se dočkala také FIFA 13. Navzdory tomu, že minimálně fotbal se s ním moc dobře hrát nedá, pohybový ovladač využije sotva 15% možností hry a celé je to navíc dost těžkopádné a neohrabané. To už dávala větší smysl hra s myší (tuším FIFA 09), než tohle. Ale jistě, rozhodující je logo "podporuje Move" na obalu. Hlavně, že je čím se ohánět. Stejně jako v případě PS Vita, vypadá dobře když máte porty Assassins Creed, Call of Duty a Killzone. Přestože ty hry nijak extra nevypadají.

Jak vidno, u Sony veliké rozpaky a za mě nula bodů. Naopak EA, věčné to zlo v očích mnoha hráčů, dostávají spoustu kladných bodů. Předvedené hry na konferenci držely laťku kvality vysoko a i pokud se úplně nepovedou (Army of Two, Dead Space 3...), stále budou nadprůměrné. Bohužel EA si to pokazili hned druhý den, převedením Generals 2 na free to play titul. Z původně plnohodnotného přírůstku C&C série tak máme další mašinu na peníze, pardon, AAA hru zdarma pro všechny. Že to vidím až moc černě? Ale to jen proto, že (herní) budoucnost není růžová.

Čtěte také: Překvapení a zklamání E3 podle reportérů Eurogameru.

Read this next