Skip to main content

Předpověď směřování herní scény v roce 2012

Šéfredaktor EG věští z křišťálové koule - co nás letos asi čeká?

Píší se úvodní dny nového roku, šampaňské ze Silvestra vyprchalo a všichni se pomalu probouzejí z vánočního spánku. Po vzoru analytiků či Bludra se vypravujeme na tenký led s vyslovením místy docela odvážných prognóz, odhadů, věšteb či chcete-li předpovědí, kudy se asi tak bude herní scéna v roce 2012 podle našeho názoru dále ubírat:

Mohutný přesun těch prozíravých na další generaci

Čím dál více studií se potichu rozhodne, že předělá/přenechá své momentálně někde uprostřed rozpracované hry (ty, co měly původně přijít až od léta či podzimu 2012) až na příští generaci konzolí (do těchto next-gen her se právě teď pustí i autoři všech nejpopulárnějších kousků z podzimu 2011). Důvody pro toto rozhodnutí budou racionální - že na nové generaci mají větší šanci na komerční úspěch (ne tak přeplněný trh/konkurence jako teď na X360/PS3), nebudou je tam omezovat paměťové limity starých konzolí a pro ego tvůrců bude lákadlem být tím, kdo (relativně bez větší námahy jako na staré generaci) posunuje hranice a tvoří startovní "must have" kousky. Obvykle se tento jejich záměr ale přímo nedozvíme, neřeknou ho na rovinu dopředu, jen okolo těchto her bude nezvykle dlouho ticho.

Kdo streamuje, ten jede

Vypukne boom streamovaných služeb typu Gaikai a OnLive. Dema některých áčkových her a nově i technologická dema (typu Unreal Engine Samaritan), epizodické menší projekty či nezávislé kousky budou exkluzivně dostupná jen na nich. Kdo na tento vlak nenaskočí, doplatí na to, protože lidé budou časem čím dál více líní něco k sobě stahovat (instalovat a patchovat u sebe lokálně). Letos nastane stejný zlom jako před 5 lety se streamovanými videi v prohlížeči VS. nutností stahovat každé původní 150 MB WMV/AVI video k sobě na harddisk a rozbalovat ho ze ZIP archivu (ano, tak to kdysi opravdu běžně fungovalo :)

Předplatné na Steamu se zaručenou kvalitkou a podporou originálních nápadů

Steam letos zavede službu předplatného a v jeho rámci dostanou předplatitelé každý měsíc několik pečlivě vybraných nových her zdarma. Sice si nebudou moci vybrat, které přesně hry za předplatné získají, ale budou mít jistotu kvality a vyjde je to takto výhodněji než individuální nákup všech obsažených her dohromady, které by si stejně pořídili (plus uživatelé obdrží slevy na některé jiné hry). Z tohoto předplatného se časem stane mocný nástroj, na kterém se všichni menší PC vývojáři budou snažit být (mít svou hru v rámci předplatného, nemusí při základně Steamu vložit vůbec nic do marketingu a Steam získá exkluzivitu). I pro Valve (stavějící se tím ještě více do role vydavatele) se z toho stane zajímavá líheň talentů i zdroj prostředků pro investice do nadějných nápadů, které by se bez této iniciativy nemohly tolik rozvinout nebo se z nich stát větší a především rychleji hotové nezávíslé originální projekty (na co budou všichni slyšet), které se již ve 2011 ukázaly být budoucností PC hraní.

Steam tímto krokem, i dalšími (streamování her, speciální verze služby pro Rusko nebo jiné rozvíjející se, zatím neobsazené trhy atd.) ve 2012 ještě více uteče ostatním digitálním distribucím, jichž v ČR vznikne několik nových od zbývajících domácích vydavatelů, které ji ještě nemají (každý si raději i za obtížné ekonomické situace udělá svou vlastní, namísto toho, aby se mezi sebou domluvili, spolupracovali a ušetřili, resp. měli větší šanci prorazit).

Změny v našem rybníčku

- Něco se letos stane s časopisem Level jako reakce na klesající prodeje (např. změna periodicity na čtvrtletník, úprava počtu stránek, záběru atd.), zatímco oživené (viz nový šéfredaktor, Facebook atd.) a momentálně lépe dělané Score (viz Half-Life 2 jako plná hra, obálky, rychlejší obsah, více exkluzivit) bude dále vzkvétat. Také bude de facto zavřen (navenek prezentováno jen jako "integrace" k něčemu dalšímu od téhož vydavatelství) některý z menších profesionálních českých herních webů, protože jich tu existuje přehnaně příliš na pidi velikost českého trhu (viz srovnání s počtem herních webů např. v Maďarsku, Dánsku, Belgii, Řecku nebo jiných srovnatelně velkých trzích), který tolik lidí na plný úvazek a náklady na recenzování všech her i vedení všech tradičních sekcí neuživí (ale nic, co by někdo obrečel, viz GameStar.cz, Hratelne aj. - přirozená selekce trhu jako v kterémkoli jiném odvětví nebo v přírodě).

- I kvůli krizi eurozóny se ještě více rozevřou nůžky mezi globálními herními firmami (EA, UbiSoft, Activision, Sony, Microsoft, THQ, Disney, ale i třeba Eurogamer, GAME, GameStop....) a malými, jen lokálními hráči (vývojáři, vydavatelé, ale i provozovatelé webů či služeb) bez potřebného zázemí, know-how, přístupu k novým technologiím, investicím, globálním dohodám, nemožnosti sdílet prostředky s ostatními pobočkami atd. Pro hry to znamená ještě větší zdrženlivost nebo úplnou nemožnost pro malé studio přejít s novým dílem na od nuly napsaný nový engine nebo riskantní příliš dlouhý vývoj, kvůli němuž budou tací vždy o pár let pozadu, budou ve hrách kvůli nedostatku informací dělat špatná designová rozhodnutí (jako je např. u webů vývoj aplikací pro iOS namísto pořádné mobilní verze pro prohlížeč) a nové trendy už mohou být dávno úplně někde jinde (což ještě častěji skončí předěláváním donekonečna nebo vědomým vydáním špatných ořezaných her, jen aby už nestály další peníze).

- V zahraničí skončí plno známých studií, od kterých se to dopředu vůbec nečekalo (díky úspěšným titulům z minulosti), ale nebyly schopny přizpůsobit se novým trendům, produktovat každoroční "menší" pokračování, diverzifikovat své příjmy nebo svými předešlými počiny v určitém žánru vyčerpaly potenciální kandidáty pro partnerství z řad stále opatrnějších vydavatelů (typicky autoři méně populárních žánrů). Tím, že všichni tyto vývojáři skončí na poli menších stahovatelných nebo mobilních titulů, bude mezi nimi čím dál více větší přetlak než dosud a i u nás vzniknou další specializovaná média zaměřená jen na tuto oblast.

Další generace konzolí ještě daleko a dražší hraní na cestách

- Nový Xbox bude jen velmi letmo naznačený na E3, ale bez podrobných specifikací ani živé demonstrace (to nastane až ve 2013 - bude ještě více uchopený jako herní služba s předplatným, což zamezí bazarovkám, alternativní možností streamování a bez fyzického média pro distribuci herních dat, v kamenných obchodech se budou prodávat jen jednorázové kódy). Jinak Microsoft ani Sony nebudou mít důvod nějak extra spěchat na nové konzole, když těm stávajícím se stále enormně daří a ani ve 2012 tomu díky mnoha kvalitním titulům nebude jinak.

- Wii U bude velmi úspěšné (ale Vánoce 2012 stihne jen v Japonsku), protože šikovně skloubí domácí s cestovní konzolí, což si teď trh přesně žádá a je zde ještě celkem mezera, dále protože se poučí z chyb u Wii/3DS a protože přijde s nějakou zatím ještě neohlášenou vychytávkou / funkcí.

- Ty nejlepší mobilní a tabletové hry pro iOS trochu zdraží, protože si výrobci (či Apple) uvědomí, že dosud jsou až skoro zbytečně levné na to, jak vysokou hodnotu v sobě často nabízejí a kolikanásobně jsou dražší hry pro 3DS a Vita. Bude také pokračovat trend remaku všeho možného na iOS, ale málokdy to někdo na dotykovém ovládání bude skutečně hrát déle než pár dnů, tyto konverze většinou poslouží hlavně jako kuriozita pro předvedení se kamarádům nebo pro dobrý pocit "mám na iPadu tak velkou hru typu GTA za pár korun".

- VITA se masivně hned tak neprosadí (možná až za pár let), jelikož ani neuspokojivé prodejní výsledky nedonutí Sony k rychlému přehodnocení cenové politiky - aby nacenilo ty pouze středně nebo méně lákavé projekty na úroveň mnohem bližší hrám pro tablety a mobily (resp. aby je šoupla jen do digitální distribuce za nižší ceny), protože současnou plnou cenu přes tisícovku dokáže ospravedlnit jen u těch největší pecek typu Uncharted, FIFA či Escape Plan. Bude proto hrozit, že VITA bude jen luxusem pro horních deset tisíc, které jeho vysoký výkon vedle hraní pár nej her využijí převážně pro internetové služby a sociální sítě jako záložní zařízení, když se jim u smartphonu nebo tabletu vybije baterie.

Příchod pokračování nejočekávanějších sérií?

- Grand Theft Auto V bude jen pro starou generaci konzolí, ale letos nakonec (navzdory sdělenému slibu) vyjít nestihne a bude odloženo na začátek 2013.

- Half-Life 3 v roce 2012 také nevyjde, ale na podzim k němu konečně bude oznámeno a Valve hodí PCčkáře částečně přes palubu časovou exkluzivitou nebo více než hodnotným speciálním obsahem pro novou generaci konzolí.

- Nový díl Battlefieldu ve 2012 nevyjde (na rozdíl od většího DLC a dalšího Medal of Honor), ale bude stručně ohlášen na později.

- Mafia 3 letos určitě nevyjde ani nebude oznámena, protože se z ní stane něco více než jen datadisk nebo rychlé pokračování ke dvojce, ale bude na ní trochu znát, že z 2K Czech odešlo (nebo bylo propuštěno) mnoho zkušených vývojářů.

Šance jarních her

Jarní hity: Max Payne 3, Ghost Recon: Future Soldier, Metro: Last Light, Mass Effect 3, Risen 2 (v ČR), Diablo III (zmíněné jen ze samozřejmosti), The Secret World, a také Aliens: Colonial Marines, Guild Wars 2, BioShock Infinite a Tomb Raider (tyto čtyři ale odloží na 2. polovinu roku).

Jarní propadáky (v počtu prodaných kusů, ne v hodnocení): Silent Hill Downpour, Spec Ops: The Line, The Darkness II, I Am Alive, Syndicate, Kingdoms of Amalur: Reckoning (nevhodné načasování krátce po Skyrimu), Prototype 2, Ridge Racer: Unbounded, Game of Thrones RPG.

Jak byste herní budoucnost v roce 2012 předpověděli vy?

Read this next