Portal 2
Potrápení mozkových závitů i kooperativně.
První Portal získal 30 ocenění "Hra roku". Píseň Still Alive se stala kultem a fráze "cake is a lie" zaplavila internet. Portal zná každý hráč a nejen hráč. Snad jedinou výtkou, kterou všichni k Portalu měli, byla krátkost. Všichni chtěli víc. Nyní jim Valve naservíruje plnohodnotnou hru.
Podle Douga Lombardiho, viceprezidenta marketingu ve Valve, byl Portal pouhou zkouškou. Proto byl tak krátký. Valve jej přibalili ke známým a komerčně "bezpečným" hrám - Half-life 2 Episode 2 a Team Fortress 2. Tak kladnou odezvu si prý ani nepředstavovali a byla pro ně velkým překvapením. Doug znovu opakuje: "Portal byl jen zkouškou. Portal 2 je hrou."
Portal 2 se odehrává několik set let po událostech jedničky. Všechno je rozbořené a zarostlé. Do budovy Aperture Science nikdo nevkročil desítky let. Hlavní hrdinka zůstává stejná a i stejně v pozadí. Už se pravděpodobně bude používat i její jméno (které v jedničce nebylo nikdy vyřknuto ani napsáno), ale bude opět němá. Vývojáři chtějí mít v hlavní roli hráče samotného a jeho intimní vztah s GLaDOS. Ta události jedničky samozřejmě přežila a Chell je opět v zajetí.
Nové mechanismy a hratelnostní prvky ve dvojce nebudou nijak přehnaně obtížné - budou jednoduše uchopitelné, tak jako v prvním díle. V něm bylo potřeba mít portály neustále na paměti a přemýšlet jinak, než v běžné hře. Ve druhém díle to bude podobné. Cílem je, aby se lidé při hraní dvojky cítili chytře a byli často překvapeni. Portal 2 nebude akční hra, nebude ani vyžadovat rychlé reflexy. Bude především o logickém uvažování a řešení hádanek. Podle vývojářů je mnohem zajímavější odměňovat hráčovo přemýšlení.
Ve hře bude spousta nových prvků a celkově se jedná o mnohem větší projekt. Herní doba nemá být natažena pomocí zvýšené obtížnosti, ale spíše díky novým mechanismům a většímu rozsahu.
V prvním Portalu si hráči záhy vytvořili asociace mechanik s objekty (krabice - tlačítka apod.). V druhém díle bude tento systém rozšířen, především díky novému přístupu k designu prostředí. Co naopak zůstává nezměněno, je portálová zbraň. Ta je naprosto stejná jako v prvním díle. Stejný naopak nezůstává svět. Ten byl v Portalu velmi jednoduchý - tady jste mohli vytvořit portál a támhle jste jej vytvořit nemohli. V Portalu 2 bude mít prostředí mnoho různých stavů a může se dynamicky měnit a tím pádem měnit i vaši cestu skrze úroveň.
Ve hře má hrát velkou roli i fyzika prostředí. Jako příklad je uvedena obrovská trubice, která nasává vzduch tak silně, aby mohla vcucnout předměty a skrze potrubí je přemístit do jiné místnosti. Stačí tedy umístit jeden portál pod konec oné trubice a druhý pod strážní věž. Silný tah věž okamžitě vcucne do trubice a je po starostech. Stejně tak můžete používat speciální polohovací paprsek, který skrze portály dostanete na jinak nedostupná místa a můžete jím přesouvat předměty.
Jednou z největších novinek Portalu 2 by ale měly být barvy. Ty poskytnou hráčům větší kontrolu nad prostředím než cokoliv předtím. Barvy budou mít formu tekutých substancí a každá se bude chovat jinak. Na oranžové barvě se bude moci hráč pohybovat neuvěřitelně rychle, zatímco na modré se budou předměty chovat jako by byly na trampolíně.
Díky oranžové tak budete moci překonávat propasti nebo se velmi rychle dostat z místa na místo. Modrou zase využijete při velkých skocích nebo ji můžete nastříkat na zdi místnosti a vhodit na jednu stěnu zátěžovou krychli - ta se bude odrážet mezi stěnami a cestou sejme všechny věže a další překážky. Ve hře jsou zatím jen tyto dvě barvy, ale pokud Valve uzná za vhodné, přidá jich víc.
Dalšími nováčky bude například Redirection Cube - krychle, jejíž pomocí budete moci přesměrovat paprsky do požadovaného směru. Aerial Faith Plates budou jakési vystřelovací plošiny, které vás vymrští vysoko do vzduchu. Opět dobré na překonávání překážek a vhodné pro kombinaci s dalšími mechanikami. A jako poslední přídavek tu máme Weighted Storage Balls, které fungují stejně jako staré známé zátěžové krychle, jen budou ve tvaru koule.