Podle výzkumníka Univerzity Karlovy jsou hry naším největším kulturním exportem
Nebojí se vyslovit kacířské myšlenky jdoucí proti českému filmu.
Druhý den po sobě další článek o hrách v mainstreamovém médiu. A opět za něj vděčíme Kingdom Come, které tím dělá pro osvětu našeho oboru mnohem více než specializované asociace. Tentokrát se objevil na čerstvě redesignovaném webu Aktualne.cz.
Jaroslav Švelch, pedagog a pracovník Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze, kde se věnuje věnuje výzkumu a historii počítačových her, tam vyjádřil názor, který se moc dobře se poslouchá a už ho před měsícem vyřkl v reportáži ČT.
"Hry považuji za největší kulturní export České republiky. Před pár lety jsem navštívil Spojené státy v době, kdy vycházela Mafia II. Když jsem chodil po městě, viděl jsem na každé druhé autobusové zastávce reklamu právě na tuto hru. Málokdo tam asi věděl, že pochází z České republiky, ale je to prostě český export."
Jinými slovy tam vyslovil docela odvážnou myšlenku, že hry dělají větší službu než například filmy, které se přitom těší štědrým státním dotacím, mnohem většímu uznání široké veřejnosti i prostoru v médiích. Konkrétně vypíchl studio Amanita Design či sérii Arma.
Orientaci středoevropských studií na pokročilé hráče připisuje Švelch faktu, že hry tu byly dlouho subkulturním fenoménem, které se nedostaly do mainstreamu a nepovažovaly se za zábavní průmysl. Obvinil z toho Microsoft, Sony a Nintendo, kteří ČR nevěnovali velkou pozornost a proto zde mělo nad konzolemi náskok PC hraní, což se ale postupem let vyrovnává.
Celý rozhovor si můžete přečíst zde.