Počáteční odbyt krabicovek Shadow of War nabádá k obezřetnosti
Je to bestseller, ale ne takový.
Porovnávat prodeje nového pokračování s několik let starým dílem je vždy dost ošidné, protože se takto poměřují jen krabicovky a nezohledňuje se postupný přechod nemalé části zákazníků k digitálně distribuované verzi, jejíž čísla nejsou veřejně známa, je složité je z různých zdrojů sehnat/sečíst či regionálně rozdělit. Za poslední měsíce se proto nikdy nestalo, aby se krabicovky nového dílu prodalo více kusů než toho pár let starého, naopak tam zásadně bývají nižší prodeje o desítky procent (třeba u Forzy).
Přesto se do toho britské MCV odvážně pustilo, i s ohledem na dřívější sebevědomé výroky výrobce z Warner Bros o vlajkovém titulu sezony, obří kampani a vyšším počtu předobjednávek než u Batman Arkham Knight.
Krabicového Middle-earth: Shadow of War (Alza.cz) se v prvním týdnu na trhu ve Velké Británii prodalo méně kusů než Horizon Zero Dawn (přestože jen PS4 exkluzivita, X1 verze tvoří u Shadow of War 39 procent) či (výrazně levnějšího) Uncharted The Lost Legacy.
Nová hra z univerza Pána prstenů se sice zařadila do desítky největších premiér letošního roku a Warner Bros mohou být spokojeni, že mají v aktuálním žebříčku hned trojici titulů (ještě LEGO Worlds a LEGO Ninjago). Navzdory nesporným kvalitám akční adventury Taliona nicméně existují signály, které je nabádají k jisté obezřetnosti.
MCV prozradilo, že krabicové Shadow of War v Británii oproti minulému Shadow of Mordor (2014) spadlo o 18 procent, což může být přesně ten podíl lidí, kteří za uplynulé tři roky přešli k digitálním verzím. To je ještě OK, ale oproti jmenovanému Batman Arkham Knight byly prý prodeje Shadow of War výrazně horší, což zase lze vysvětlit jedině tím, že nová hra musela mít tu většinu předobjednávek digitální cestou (a že Batman je prostě větší značka). Čili vyvozovat jakékoli závěry jen z odhalených čísel u krabicovek by byl nesmysl.
Ač si na oficiální celosvětová čísla i se započítaným digitálem ještě musíme pár dnů počkat, než se výrobce sám pochlubí, jeho manažeři si mohou vyčítat hlavně to, že se nestihlo to původně plánované vydání koncem srpna. Tehdy by hra nesoupeřila s tak tuhou konkurencí jako nyní v říjnu, byla by jedinou hvězdou na nebi a pitvala by se ve znuděných médiích z každého úhlu.
Oproti tomu teď panuje maximální přetlak a prodejům i pokrytí všeho to samozřejmě škodí, protože hráči musejí pečlivě zvažovat, za co utratí limitovaný rozpočet na nové hry, kterých je teď lákavých až přespříliš. Jak MCV podotýká, šance Shadow of War spočívá v tzv. dlouhém ocasu prodejů, pokud by šlo o držák přetrvávající až do příštího roku, i díky nášupu zajímavých DLC. My se ke hře ještě po recenzi z 8. října vrátíme s druhou stranou mince od Michala Jonáše.