Skip to main content

Po EA a 2K Czech letos Prahu opouští i Disney Mobile

O práci přijdou desítky vývojářů. Proč?

Vlastní zpráva - Zdá se to být černý rok pro domácí pobočky velkých světových herních korporací, které najednou netouží mít zastoupení v naší metropoli a hromadně ji opouštějí. Po zavření EA Czech a 2K Czech v Praze došlo k dalšímu takovému případu.

Se zprávou o zrušení studia Disney Mobile Prague včera přišel jako první Jaromír Möwald (Xzone, ex-GamePage) na jeho Twitteru. Pro většinu lidí zvenčí to je překvapení, neboť hry na mobilech neustále rostou, na rozdíl od některých jiných platforem.

O práci má přijít několik desítek zaměstnanců na plný úvazek. Pražské Disney fungovalo už od roku 2005 a dokonce bylo i centrálou tohoto giganta pro vývoj mobilních her, z nichž se asi nejvíce proslavilo Where's My Water. Když se česká pobočka otevírala, hovořilo se o zdejších šikovných programátorech a bohatých zkušenostech animátorů.

V minulosti tam i proto zakotvili mnozí známí původně PC-vývojáři z menších českých studií a byli tam velice spokojeni díky zázemí nadnárodní firmy (s vyšším platem než při přežívání na vlastní pěst), přístupu k novým technologiím a relativní svobodě pro kreativitu na dotykových přístrojích. Pracovali tam i bývalí redaktoři časopisu Level, současně šlo o takovou líheň pro rozjezd indie firmiček zaměřených na mobilní aplikace.

Watch on YouTube

Disney tento krok nijak oficiálně nepotvrdili ani nezdůvodnili, takže nevíme, jestli se třeba někdo nepřesune do poboček v zahraničí. V březnu jen oznámili propuštění 700 lidí a zásadní restrukturalizaci Disney Interactive, pod něž pražské studio Disney Mobile spadalo. Cílem tehdy bylo vyvíjet mnohem méně her interně a raději je licencovat partnerům, což prý byla nezbytná strategie pro zachování ziskovosti i inovativnosti - ten samý recept jako u Hvězdných válek přenechaných za úplatu EA.

Někteří analytici citovaní např. v New York Times loni vytýkali Disney nezvládnutí přechodu na Free-2-Play model namísto prodeje mobilních aplikací za plnou cenu jako dříve, což prý napravil až druhý díl Where's My Water. Jako by snad byli jejich designéři na hráče příliš hodní a neprošpikovali vše platebními bránami a nepříjemnými časovači, jako to agresivněji dělají komerčně megaúspěšné tituly typu Candy Crush Saga?

Read this next