Skip to main content

PlayStation 4 poskytuje hrám jen 4,5 GB paměti

Ačkoli má 8 GB, zbytek zabírá zatím nenažraný systém.

Vlastní zpráva - Jak zjistil náš sesterský server Digital Foundry, PlayStation 4 nakonec potřebuje neuvěřitelných 3,5 GB operační paměti pro svůj systém. To znamená, že z těch 8 GB DDR5, které konzole má, mohou herní vývojáři používat jenom 4,5 GB. Další jeden GB k dobru je „flexibilní" paměť, která se dá v případě nouze uvolnit.

4,5 GB je podle dokumentů Sony zaručená paměť, která bude pro PS4 hry k dispozici vždy a je to přesné množství paměti, kterou používalo například demo Killzone: Shadow Fall ukazované na E3. Použitelná paměť se dá za speciálních podmínek jen pro vyvolené (typicky first-party studia Sony) navýšit o jedno giga paměti, pokud ho zrovna nebude OS potřebovat.

Znamená to, že operační systém PS4 používá zhruba stejné množství dat, jako operační systém Xbox One, který „užírá" 3 GB RAM. Dříve unikl dokument Sony, ve kterém se psalo, že operační systém nové konzole bude potřebovat pouhých 512 MB, ale bylo to ještě v době, kdy se počítalo s tím, že konzole bude obsahovat pouze 4 GB DDR3 pamětí.

Grafy z vývojářských nástrojů Guerrilla Games ukazující, kolik paměti a výkonu CPU potřebuje Killzone pro PS4.

Je zajímavé, že operační systém obou konzolí potřebují takové obrovské množství RAM, když například na osobních počítačích zabírají Windows zhruba jen 1 GB. Zdá se, že když se Sony rozhodla navýšit RAM ze 4 GB na 8 GB, otevřeli se jim dveře k mnohem ambicióznějšímu operačnímu systému, který teď může provádět větší množství paralelních operací v pozadí.

Microsoft už na Xbox One ukazoval, co je s jejich operačním systémem možné dělat - tedy rychlé přepínání her, okno browseru v malém okně a podobně a zdroje EG ze Sony říkají, že totéž půjde i na PlayStation 4. Systém by měl být podobný jako u PS Vita, kde je možné přepínat mezi aplikacemi a pak pokračovat ve hraní ve chvíli, kdy jste hru přepnuli.

Digital Foundry nadále píše, že u Microsoftu je pro systém alokováno 3 GB i proto, aby mohli v následujících deseti letech systém vylepšovat a přidávat do něj věci - prostě aby měli manévrovací prostor pro budoucí funkce, když konzole nepůjde upgradovat jako PC. Zdroje blízké Sony zase říkají, že u nich je přístup trochu flexibilnější - mají otevřené dveře k tomu, že v budoucnu by mohlo být uvolněno pro herní vývojáře více operační paměti, jakmile vylepší kód systému (což zní trochu jako že nyní bude ještě nedodělaný).

Podobné to bylo i v případě PlayStation 3. Jinými slovy, je možné, že výrobci konzolí nechtějí vystřílet všechno střelivo hned na začátku cyklu pro startovní hry (nechtějí poskytnout všechny zdroje tvůrcům hned v prvních letech života konzole), aby se za pár let, v pozdější etapě životnosti konzoli měly budoucí hry kam posouvat, až jim uvolní více paměti získané optimalizací nebo úpravou operačního systému.

Na internetu se hned vyrojily poměrně nespokojené hlasy, jestli obě nextgen konzole, jak PS4 tak Xbox One, náhodou při startu neposkytnou hrám tak relativně málo z celkové paměti v konzoli právě kvůli těm všem nabaleným funkcím typu sdílení, nahrávání videí, vysílání atd. A že když si někdo kupuje novou, výkonem nabušenou konzoli, chce ji především kvůli hrám a chce ať vyždímou z hardwaru maximum, nikoli kvůli nějakým přidaným vlastnostem okolo nebo běžícím na pozadí v operačním systému. Že, nadneseně řečeno, "pár letsplayerů" bude nadšeno z těch všech sdílecích funkcí, které jim usnadní život, ale většina běžných hráčů na to může doplatit kvůli dostupnosti méně RAM pro samotné hry, nikoli těch inzerovaných 8 GB v oficiálních specifikacích.

Všechno je v tuto chvíli jen v rovině spekulací, Sony to nepotvrdila. Když ji kolegové z britského Eurogameru včera konfrontovali s tímto článkem, požádala o čtyřiadvacet hodin na přípravu oficiálního komentáře, ale dosud ho nedodala, ale ani tyto skutečnosti nepopřela.

Read this next