Skip to main content

Osobnosti vzpomínají na PSX

Konzole před patnácti lety změnila svět her.

Několik klíčových osobností mezi herními vývojáři si u příležitosti 15. výročí původní konzole Sony PlayStation ochotně vzpomnělo na to, jaké byly jejich tehdejší dojmy - a pokusilo se zhodnotit, co vlastně původní PlayStation pro svět videoher znamenal.

Mezi těmi, které oslovil náš sesterský server GamesIndustry, jsou např. David Perry (autor Earthworm Jima, MDK, služby Gaikai), Lorne Lanning (Oddworld) nebo Guillame de Fondaumiere (Heavy Rain, Fahrenheit). Jaké to bylo, když jim Phil Harrison ze Sony Worldwide Studios poprvé nadhazoval možnosti a příležitosti, skýtající se v prvním PlayStationu?

"Z pohledu vývojáře to celý ten trochu amatérský herní byznys zásadně posunulo a změnilo v něco nablýskaného," říká David Braben, dnes klíčová osobnost v pozadí vývoje LostWinds a studia Frontier, které pracuje např. na Kinectimals.

"Pamatuju si na původní předváděčku Phila Harrisona, který vývojářům ukazoval tu novou mašinu jménem PSX. Bylo to, jako když vám chtějí prodat nové auto: bezvadné, profesionální, uhlazené. Pamatuju si taky video nějakého animovaného tyranosaura rexe."

David Perry v zásadě souhlasí. "PSX změnilo všechno. 3D už nebylo jen teoreticky možné jako na Genesis 32X, najednou bylo skutečné a v každé konzoli. Po tom úžasném dinosauřím demu Sony skočilo na trh rovnýma nohama a rozjelo úžasný marketing."

"Phil Harrison si zaslouží moje uznání za to, jak s PSX objížděl svět a dohlížel na to, že ho opravdu všichni poslouchají. Úžasný hardware, úžasná podpora, úžasné hry. Nedivím se, že ještě po patnácti letech chcete o PSX psát," směje se Perry.

A co jste před patnácti dělali vy, čtenáři Eurogameru? Jaké jste měli na původním PlayStationu oblíbené hry a co podle vás tahle konzole hrám dala?

Read this next