Okruhy z Gran Turismo 5
Které jsou nové a kde se psala historie závodění?
Gran Turismo 5 v současnosti obsahuje 27 tratí a okruhů, které jsou dále rozděleny do 71 variant. To je přitom méně, než počet lokací v v minulém Gran Turismo 4. Část tratí byla převzata právě z dřívějších dílů Gran Turisma s menšími či většími úpravami. Však takový High Speed Ring, Autumn Ring, nebo Trial Mountain jsou okruhy, které se v trochu jiné a jednodušší podobě objevily již v prvním dílu Gran Turismo na Playstation. Kromě této sedmičky originálních a smyšlených podniků z historie série, ve hře nechybí ani atraktivnější skutečné a licencované tratě.
Desítku reálných okruhů vyplňuje hlavně trojice domácích japonských lokací, však mezinárodně méně využívanou Tsukubu představilo již Gran Turismo 4 a existuje také ve všech Forzách. Známější a nedávno těžce modernizovaná Fuji Speedway pod stejnojmennou nejvyšší horou Japonska (3776 m) hostila podniky Formule 1, stejně jako obtížná a dlouhá Suzuka, okruh patřící automobilce Honda, jež F1 hostí dnes. Ta se také objevila již v Gran Turismu 4.
Zámoří představují taktéž tři okruhy. Daytona a Indianapolis jsou proslulé tratě s ovály i šikanami, kdy ta druhá patří mezi nejstarší závodní podniky na světě. První automobilový závod se tu konal na prašném nezpevněném povrchu již v roce 1909. V té době byla nejčastější nemoc závodníků, díky polévání vozovek dehtem pro snížení prašnosti, obyčejný, ale velmi nepříjemný zánět očí. Laguna Seca, sponzorovaná zámořským zastoupením Mazdy, je oproti tomu mladíček. Od roku 1957 je proslulá hlavně svojí nejpomalejší a nejtěžší pasáží dvou utáhlých esíček z kopce zvanou Vývrtka (Corkscrew).
Evropu zastupují podobně taktéž tři legendy. Tou největší je bezesporu německý Nürburgring ve všech svých hlavních verzích, včetně Severní smyčky (Nordschleife), jakožto nejnáročnějšího a nejdelšího trvalého závodního okruhu všech dob. Však na ní Niky Lauda v roce 1976 málem uhořel. A ještě daleko předtím, v roce 1928, pouhý rok po otevření, zde na Bugatti zahynul Čeněk Junek, manžel naší světově slavné závodnice Elišky, která kvůli tomu ihned zanechala svého veleúspěšného závodění. Je zajímavé, že okruh byl postaven jen proto, aby chudí pracovníci v kraji s velkou nezaměstnaností dostali nějakou práci.
Obávaný je i Circuit de la Sarthe u vesničky Le Mans. Však se na něm udála absolutně největší katastrofa motorsportu, kdy v roce 1955 Piere Levegh na Mercedesu zabil na cílové rovince po kolizi sebe i 85 diváků. Mercedes se po tom ihned stáhl ze závodění a ve Švýcarsku kvůli tomu zcela zakázali automobilové závody, což platí stále i dnes (jezdilo se v Bernu na Bremgartenu). Ve hře je i starší verze s rovinkou Mulsanne bez retardérů, kde jeden z nejslavnějších a nejšílenějších prototypů historie, divoké Porsche 917, proslavené filmem Le Mans Steva McQueena, dosahoval rychlostí kolem 400 km/h, což už dnes není z bezpečnostních důvodů možné. Však toto auto bylo zpočátku tak divoké, že jej nechtěli řídit ani továrně vyškolení jezdci! Právě na této rovince se nechá pěkně otestovat maximálka vozů ve hře.
Rychlý a jednoduchý je další slavný okruh, italská Monza, jakožto taktéž doslova historický pamětník prvních nesmělých pokusů o hromadné závody v roce 1922. Prvenství v pořádání úplně prvního automobilového závodu, jehož se zúčastnily ještě parovozy (části z nich při závodě buchnul kotel), patří ale Francii. Byla to jízda z Paříže do Rouenu už v roce 1894! Velká škoda, že Gran Turismo 5 nenabízí Monzu v původní podobě s klopenými zátáčkami, kde se jezdila Formule 1 do roku 1961. Tedy do té doby, než v tomto roce pozdější vícemistr světa F1 in memoriam, Wolfgang von Trips, v boji s Jimem Clarkem najel do jeho zadního kola a v letu vymrštěn to napálil svým Ferrari do diváků, kde se zabil on sám i 15 návštěvníků.
Kolonka městských tratí schovává taktéž jednu legendu. Originální přístavní trať Formule 1 v Monte Carlu. Pouze ji najdete pod jménem Côte d'Azur (Azurové pobřeží). Je to z toho důvodu, že licenci na originální název má F1 2010 od Codemasters a Polyphony Digital ji tak pod skutečným jménem nemohli do hry použít. Jinak je ale městský okruh, jenž se za celou dobu takřka nezměnil, odpovídající velkým cenám. A těsně po vyjetí z tunelu si připomenete slavné "vykoupání" dvojnásobného mistra světa Alberta Ascariho, který v roce 1955 nezvládl řízení a v saltech zahučel hned do moře. Nic moc se mu nestalo, ale už za čtyři dny později za dodnes nevyjasněných okolností zahynul na Monze při nezávazném zkoušení vozu svého kamaráda Castellottiho.
Ten celkový počet přes 70 variant pak obstarávají další verze, kdy se jezdí v opačném gardu, což naštěstí neplatí pro skutečné závodní okruhy, kde by to byl samozřejmě čirý nesmysl. Nechybí ani několik délkových variant a část tratí má taktéž proměnlivé počasí a denní dobu v reálném čase, jak ukazuje následující kompletní seznam všech okruhů na další stránce, včetně historických souvislostí a her z GT série, odkud tratě pochází.